Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Hemmbyggt sågverk

49 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

pmaskin (trådstartaren)

#1 » 19:54:01, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller på att bygga ett sågverk till gården och har stött på ett problem som jag behöver hjälp med att lösa. Jag bygger den med ett liggande bandsågsblad som tex wood-mizter. Jag har fastnat på hur jag ska lösa "teleskopet" som själva sågen ska glida upp och ned i själva ramen. Jag har köpt 70x70 profil som ram och en profil som skulle löpa utanpå den men det funkar inte. Den är för trång och jag måste slipa ned 70x70 profilen så mycket så det kommer inte gå. Har ni något förslag hur jag skulle göra det? Min leverantör på material säger att han inte kan få fram något som passat perfekt. Borde finnas flera som har byggt ett sådant sågverk och löst det på ett bra sätt.
pmaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:31, 10-03-2016
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H10mb
BM 640
BM 620



edgein

#2 » 20:04:09, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte såga upp den som skall glida upp och ner och svetsa ihop igen med litet mellanrum?

Alternativt köpa nå plattjärn och svetsa ihop?

Tredje alternativet är att köpa ännu större fyrkantsjärn och lägga i plattjärn eller nåt inne i för att nå rätt passform.

Glöm inte att posta bilder på ditt mäster(såg)verk! :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

magloman

#3 » 20:18:06, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det bästa är att "schimsa" på två sidor med ett annat järn eller en plast. Gärna plast med försänkta skruvskallar.

Så kan man lägga de längsgående skarvarna på rören åt sidorna där det finns mer plats.

Det finns annars rördimensioner som passar bra ihop. Du bör leta efter annan leverantör på stål.

/TILLÄGG:

Dom här dimensionerna kan de flesta ta hem:

https://webshop.tibnor.com/Pages/Catego ... dardprofil

Udda dimensioner måste man kanske köpa 12m eller 6m av osv. Men oftast finns det hemma nåt som passar utan att beställa.

Sen finns det VKR och KKR. Det ena kallbockat den andra varmt? Minns inte skillnaden men har kanske med radier och huruvida svetsskarven syns eller inte. Sen finns det precisionsrör. Tror dom är lättare att få o passa i ditt fall.
Forska lite i det.

Sen finns aluprofiler. Dom är vassa i hörnen. Lättare också att få till.

Jag menar om det kostar 20 eller 30:-/kg kvittar ju dig. Du ska ju inte ha några mängder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#4 » 21:11:28, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm precisionen i rören. Sätt in justerbara kullager där det behövs. Då kan du justera såghuvudet så det blir vågrätt, plus att det blir en rejäl belastning på det nedre inre hörnet (närmst stocken), respektive övre yttre hörnet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pmaskin (trådstartaren)

#5 » 16:40:32, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu beställt lager som jag ska använda för höj och sänkningen. Jag ska försöka ta lite bilder på det som är gjort och beskriva lite hur jag har tänkt att den ska bli :grin:
pmaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:31, 10-03-2016
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H10mb
BM 640
BM 620

Sunne

#6 » 17:49:08, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett den här serien på tuben? Han använde linjärlager om jag inte mins fel. Är väl bortåt 20 avsnitt tror jag men han lyckades bra.

1 person gillar det här inlägget.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

meet_matt

#7 » 18:34:45, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så som magloman beskriver med plastschims är det på mitt (icke hembyggda) sågverk. De går att justera med skruv och glider mot en ram som är lackerad.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Djävulssnickarn

#8 » 21:29:58, 18-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad intressant!
Vad är det du har använt som bandhjul och hur har du löst bandspänningen?
Har själv planer på att bygga ett sådant sågverk, dock av en kraftigare modell med lite grövre band och 22kw motor.
Men går inte upp å nermatningen att lösa med nån sorts gejder? Hur har du gjort upp å nerhissningen? Är det med vajer eller nån sorts skruv?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

pmaskin (trådstartaren)

#9 » 20:34:35, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry för sent svar! Jag har gjutit löp hjulen i aluminium med en diameter på 48cm som jag sedan har svarvat spår för en kilrem i. Själva "teleskåpt " som jag frågade efter tips om löste jag genom att montera 4 st kullager på varje ben som sedan är justerbara i tryck mot ramen. Höj och sänkningen kommer att bli trapets skruv som blir driven av en frekvens styrd motor med växellåda. Bandspänningen blir reglerad med en vanlig domkraft med en manometer monterad på. Har några bilder på löp hjulen innan dom blev helt färdig bearbetade. Flera bilder kommer :cool:
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
pmaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:31, 10-03-2016
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H10mb
BM 640
BM 620

ghaven

#10 » 02:19:23, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husk at motor drar bladet gjennom stokken og ikke skur, et par stykker på et annet forum som fikk problemer med å ha drivhjulet på feil side. På mitt sagverk går bladet utenpå drivreimen på ene hjulet, jeg sparer to ekstra reimhjul og en reim. Bakdelen er at jeg kan ikke ha veldig glatte midler i vannet som går på bladet da det fører til sluring, Men ellers er jeg fornøyd. Norwood 29 med en del hjemmebygde løsninger som digital måler , el drift av høyde justering, automatisk av og på med vann, hydraulisk jekk som toppløfter, ikke helt klar med el framdrif ,ekstra stokk holdere for korte lengder, laget ekstra seksjoner for lange stokker og kjeramiske styringe på tre sider av blad i stedet for herdede hjul på oversiden . Det neste blir vel el start på motor da jeg er lei av å dra igang hele tiden.Ganske tungt når 13 hk står høyt og skal draes oppover Og min sag har plast føringer på alu firkantrør. Stramming av blad er en kvadrat gjenget stang med en fjær som skal skrues inn til den bunner, og har ikke hatt noen problemer med sagen så langt. Røk en del blader i starten da lånt slipemaskin slipte bare tann og ikke i bunnen mellom tennene. Det førte til sprekker på smaleste sted på blad hver gang, og blad gikk av. Nå har jeg slipemaskin som kun sliper framside på tann og tar med bunnen som er meget viktig om blad skal være hele, ingen røkne blad etter ny slipemaskin hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Djävulssnickarn

#11 » 09:05:59, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du lyckats gjuta hjulen? Krävs det inte extremt hög värme för att kunna smälta aluminium? Vad gjorde du gjutformen av?
Vad har du för effekt på själva sågmotorn? Vilket varvtal?
Aha vad är det för domkraft? Hade också hört att bandhjulen måste kunna justeras i sidled för att inte bandet ska hoppa av. Hur har du löst det?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

pmaskin (trådstartaren)

#12 » 18:00:13, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går bra att gjuta aluminium hemma i garaget. Aluminiumen smälter vid 670 grader och det går bra att värma med en gammal oljebrännare. Gjutformen har jag gjort i trä och sedan gjuter i sand blandat med lera (bentonit). Motorn jag kommer att köra med ligger på 10 hk och om jag kommer ihåg rätt så skulle varvtalet bli runt 800rpm på själva drivhjulet. Motorn varvar 2990 rpm. På första bilden jag la ut så ser man konstruktionen för att justera hjulet i rätt vinkel så inte bandet hoppa av.

2 personer gillar det här inlägget.
pmaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:31, 10-03-2016
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H10mb
BM 640
BM 620

ghaven

#13 » 21:20:03, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har 13 hk bensin, og ved 50 cm pluss er det absolutt i minste laget hvis en skal skjære bord eller hyller og benker som jeg har gjort av eik til noen hytter. Hdde jeg hatt råd hadde jeg byttet til 11kw elektrisk uten å nøle. Alternativet dengang jeg kjøpte var 7,5 kw elektrisk. Blir fort lei av briggsmotor på full speed rett ved ørene, og under opp eller ned speed har digital en tendens til å hoppe litt på grunn av vibrasjoner
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Djävulssnickarn

#14 » 22:31:46, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha vad har du använt för ugn? Och varifrån fick du aluminium?
800rpm låter väldigt lite, menade du kanske 1800rpm?
Har letat lite bland mina grejer, å det kommer att bli ett 50mm band å drivmotorn kommer att va på 18.5kw. Det där med gjutning lät intressant, det kanske jag med kan lyckas med. Hade tänkt ha 50cm hjul,
Hur drivs själva sågen framåt? Är det med vajrar?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv

Djävulssnickarn

#15 » 22:43:01, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går väl inte att ha aluminium i oljebrännaren. vad la du aluminium i?
Djävulssnickarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:38, 19-08-2018
Ort: Östra Göinge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga pelarborr, FAB justersåg, Ejca BA50m bandsåg, Boxholms svarv


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se