Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Varvtalsmätare till sågverk

75 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#31 » 15:53:45, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en gammal tråd med lite bilder.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=140&t=280361&lv=0&start=30



Sågverket är bara att dra igång nu. Blir nog om några veckor. Ska bara såga några få stockar. Tänkte att jag skulle ha en varvtalsmätare till dess men jag kan såga utan också.

Kopplas biltemas dieselvarvtalsmätare in på generatorns W-uttag? Kan man koppla via tex. en induktiv givare på axeln istället. Och gärna med endast en puls/varv.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#32 » 17:39:50, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du använda en bilvarvräknare så är det enklare med en bensinvariant, en NPN (kanske inte behövs, men sådana använde jag) induktiv givare som klarar frekvensen och TVÅ pulser (metallklossar på någon remskiva med varvräknaren inställd för 4-cyl) Har gjort så på flera dieselkonverterade bilar. Du har ju ganska lågt varvtal så de flesta givare klarar nog att läsa, på bilmotorer är det inte många som hänger med fullt ut till röda fältet :mrgreen:


W- dieselvarvräknare behöver många pulser per varv, generatorn lämnar förhållandevis hög frekvens på W-uttaget. De är justerbara men inte hur långt som helst.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#33 » 19:10:48, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del varvräknare för bensinare räcker det med "12 V" -nivåer på triggsignalen, andra reagerar på de korta spänningstopparna på ett par hundra volt som man får från tändspolens primärsida.

När det gäller "W" -varvräknare så får man se upp med att likspänningsmässigt ligger halva batterispänningen överlagrad på W-signalen. En del varvräknare kan tänkas vara beroende av denna likspänningsnivå, andra bryr sig inte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#34 » 19:28:18, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo diesel:
Det låter ju vettigt. Två mätpunkter kan jag nog få till på axeln.
Såg att det finns nånn mätare med en lampa som tänds vid övervarv. Har inte kollat om den går att ställa ner till 1000rpm och mindre.
Sedan är det 24Volt så det måste ju vara en mätare som klarar 24V också.
Har du nånn aning var och vilken typ av mätare du köpte? Tänkte på torbjörns inlägg. "En del varvräknare kan tänkas vara beroende av denna likspänningsnivå, andra bryr sig inte."

torbjorn:
Får kolla om det står nått innan jag ev. beställer men annars får jag chansa.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#35 » 19:50:31, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att plocka isär den mätare man tänker använda och se hur ingången är kopplad. Om en kondensator ligger i serie med signalen, så bryr den sig säkert inte om likspänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#36 » 21:05:58, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risk att Skogsgurras Hempuhl UPA snor ihop en liten IP 54-låda som du kopplar till 24 V och ett kapslat tungelement plus magnet som du släpper ner mot axeln på passande ställe.

Det blir ett bra litet terapijobb. Men jag kommer inte att betala något för det. Om jag fixar en utgång med 1 V vid 1000 rpm och 2 V vid 2000 rpm så får du hänga dit en voltmeter med vettigt område. Går från ungefär 100 rpm och uppåt med någon procents noggrannhet.

Värmer lödkolven - så du får vara snabb om du ska stoppa mig :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Bengt Erik Eriksson

#37 » 21:13:26, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#38 » 23:59:25, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Turbo diesel:
Det låter ju vettigt. Två mätpunkter kan jag nog få till på axeln.
Såg att det finns nånn mätare med en lampa som tänds vid övervarv. Har inte kollat om den går att ställa ner till 1000rpm och mindre.
Sedan är det 24Volt så det måste ju vara en mätare som klarar 24V också.
Har du nånn aning var och vilken typ av mätare du köpte? Tänkte på torbjörns inlägg. "En del varvräknare kan tänkas vara beroende av denna likspänningsnivå, andra bryr sig inte."

torbjorn:
Får kolla om det står nått innan jag ev. beställer men annars får jag chansa.


Jag använde befintlig (bensin) originalvarvräknare, Golf 1 & 2, Jetta 1 & Passat från mitten av 80-talet vad dom nu kan tänkas heta. Det blir ju en ganska grov indikering för dig nedåt 1000 varv, bilvarvräknarna är ju inga precisionsinstrument direkt. Jag var inte så nyfiken på varvtalet, utan drivkraften var att få originalinstrumentet att lira ihop med mekanisk dieselmotor. Det var ju lite lagom coolt på den tiden, att bara ett motorfäste passade (resten spännband & träklossar) var inte lika noga.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#39 » 16:50:06, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Risk att Skogsgurras Hempuhl UPA snor ihop en liten IP 54-låda som du kopplar till 24 V och ett kapslat tungelement plus magnet som du släpper ner mot axeln på passande ställe.

Det blir ett bra litet terapijobb. Men jag kommer inte att betala något för det. Om jag fixar en utgång med 1 V vid 1000 rpm och 2 V vid 2000 rpm så får du hänga dit en voltmeter med vettigt område. Går från ungefär 100 rpm och uppåt med någon procents noggrannhet.

Värmer lödkolven - så du får vara snabb om du ska stoppa mig :)



Tack. Och jag har även fått ett mail från skogsgurra.
Ev så löser han "problemet" åt mej.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#40 » 17:27:20, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det snabba ryck!!!

Har i princip "beställt" mätaren från skogsgurra!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#41 » 17:49:36, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hård förhandlare, den där jämtlänningen. :grin: Vill man bli av med lite värdelöst skrot så ska han i alla fall envisas med att betala.

Vi får väl se hur det blir med den saken...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck (trådstartaren)

#42 » 18:58:54, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalningen löser sej nog..

Den här delen begriper jag inte riktigt
"Om jag fixar en utgång med 1 V vid 1000 rpm och 2 V vid 2000 rpm så får du hänga dit en voltmeter med vettigt område"

Eller ersätter jag voltmetern med "visarinstrumentet" du skrev om i PM:et?



Vet inte riktigt vad skogsgurra har för nått i gömmorna men jag har en känsla av att det inte är Bilt*ema prylar!!'
Ska försöka ordna mer bilder och kanske nånn liten film men om det blir så dröjer det nog några veckor.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#43 » 19:05:25, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag hittade ett visarinstrument som passar i lådan. Så det är inte aktuellt med en extra voltmeter.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#44 » 10:45:42, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt! Tänkte jag. En processor och reciprok varvtalsmätning med lite medelvärdesbildning - men då hade jag inte räknat med den uppgradering som utvecklingssystemet utsätts för med jämna mellanrum. Och nu fastnade jag i en detalj som försvårade så pass att jag återföll till gamla NE555, världens äldsta timerkrets som fortfarande har ett antal tillverkare.

Så nu blir det så.

Simulering med LT-Spice XVII (där timern oväntat finns i sitt senaste utförande) visar att det kommer att funka bra med tungelement och en magnet på axeln. Nålen på instrumentet darrar förstås vid låga varvtal men står stabilt vid varvtal över ca 500 rpm. Glättning på ca 1 s tar bort det och nu ska jag bara hantera en oväntat tung klump (se Köping BF1) innan jag ger mig på den betydligt lättare (mindre än 100 g) varvtalsmätaren. Schema nedan:

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck (trådstartaren)

#45 » 13:46:49, 07-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket jobb du lägger ner!
Kom ihåg att den inte behöver visa exakt varvtal. Viktigast är jag lätt kan återgå till tidigare varvtal.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se