Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Varvtalsmätare till sågverk

75 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#16 » 20:35:25, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte montera givaren vid drivaxeln som har en diameter på ca. 10 cm. Har inte mätt. Har inte sett grejjorna på ett halvår pga. vintern.

Det skulle ju vara lättsamt om den bara mätte antalet pulser/minut.

Jag har testat med "laser" och reflextejp. Funkar ju men blir ganska bökigt. Och jag vill helst se hastigheten lätt från manöverplatsen och med en 1m klinga bredvid sej vill man helst inte hålla på och böja sej mot klingan/axeln alltför ofta.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



skogsgurra

#17 » 20:49:46, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den klarar lätt lite avstånd. En meter om du har rejäl tejpbit. Annars funkar det bra med tungelement i krympslang, liten magnet och en högst normal rpm-mätare, förslag gavs ovan. Ta en som du kan läsa i solsken. Inte med röda siffror.

Är det för att ställa in varvtalet eller för att mäta eftersläpning du ska använda den? Vanligen räcker displayen på omriktaren bra för varvtalsinställning. Då har du ju allt du behöver på plats redan.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

nimrod_pro

#18 » 21:53:02, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en modell Biltema rpm mätare. Mycket nöjd med den faktiskt. Mätte upp spindelhastigeten på lilla bänkborrmaskin och där lyckades den hänga med i drygt 9000 rpm som är högsta hastighet utan problem med en pyttetejp.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#19 » 22:55:08, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur praktiskt detta blir men en cykeldator med hjulomkrets på 1667mm ger ju 100km/h vid 1000 RPM.

Fast allt beror ju på hur fort klingan snurrar och vilken maxhastighet som cykeldatorn visar samt vilken upplösning man önskar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mimeck (trådstartaren)

#20 » 17:05:27, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ha en cykeldator med "kadensmätning". Då sitter det en givare vid pedalerna som mäter varvtalet. Tror det är så på nått vis...

Beställde en "cykeldator" i fjol men det visade sej att den var slutsåld. Tror det var på "cd-¤n". Fick tillbaka pengarna så det var inga problem med det.
Letar efter cykeldatorer och om det ska vara så himmla svårt att hitta en enkel och simpel varvtalsmätare så får det bli en cykeldator men det är inte så lätt att hitta sånna heller. Tror inte dom simplaste duger och sedan drar dom iväg i pris!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#21 » 17:07:47, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Den klarar lätt lite avstånd. En meter om du har rejäl tejpbit. Annars funkar det bra med tungelement i krympslang, liten magnet och en högst normal rpm-mätare, förslag gavs ovan. Ta en som du kan läsa i solsken. Inte med röda siffror.

Är det för att ställa in varvtalet eller för att mäta eftersläpning du ska använda den? Vanligen räcker displayen på omriktaren bra för varvtalsinställning. Då har du ju allt du behöver på plats redan.


Omriktare??? Eftersläpning????
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#22 » 17:36:39, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det bör ju finnas någon orsak till att du vill mäta varvtalet.

Om du har en "vanlig" asynkronmaskin så får du ju det varvtal du får och det kan man inte göra mycket åt om du inte har en frekvensomriktare. Möjligen kan det vara intressant att kolla eftersläpningen. Men det ger inget bra skydd och dessutom är örat bättre på att höra när varvtalet går ner när du matar för hårt.

Eller har du en mekanisk eller hydraulisk variator? Eller kör du med en diesel eller kraftuttag från traktor? Då kan jag förstå att du vill mäta varvtalet.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Michael Meier

#23 » 18:16:16, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev: .... Omriktare??? Eftersläpning????


50 (Hz) riktningsändringar per sekund X 60 sekunder på en minut blir 3000 varv per minut för en tvåpolig elmotor vilket är det synkrona varvtalet.

2 polsmotorer vi normalt använder gör inte 3000 RPM utan ca:3% lägre vilket benämns asynkront (icke synkront) därav asynkronmotor och den gör då i tvåpolsutförande 2880 RPM eller något liknande, fyrpol ger 1450 RPM.

Med pålagd belastning som även den läggs på eftersläpning, ungefär som du inte kan få en turbinkoppling att gå hundra utan alltid har mer eller mindre "spill".

Eftersläpning är från magnetfältet, man drar en komponent med hjälp av ett magnetfält (ungefär som man alldrig får med sei alla medborgare i en och samma riktning i ett samhälle, vissa ska alltid vara i opposition och dra åt ett annat håll, vill du ha biff till lunch så får du aldrig med dei hundra % i det beslutet, tre stycken vill ha Calzone med surkål istället.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

skogsgurra

#24 » 18:23:47, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller gös med grönkål. Det har jag upplevt. Den stackarn fick smaka lite av våra tallrikar.
Ursäkta - blev visst lite off topic där.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck (trådstartaren)

#25 » 18:45:09, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Ja, det bör ju finnas någon orsak till att du vill mäta varvtalet.

Om du har en "vanlig" asynkronmaskin så får du ju det varvtal du får och det kan man inte göra mycket åt om du inte har en frekvensomriktare. Möjligen kan det vara intressant att kolla eftersläpningen. Men det ger inget bra skydd och dessutom är örat bättre på att höra när varvtalet går ner när du matar för hårt.

Eller har du en mekanisk eller hydraulisk variator? Eller kör du med en diesel eller kraftuttag från traktor? Då kan jag förstå att du vill mäta varvtalet.



Det drivs hydrauliskt. Klingan drivs via en hydrostat Troligen från en skogsmaskin. Övriga funktioner drivs via en vanlig hydraulpump. Finns nånn tråd här på forumet med lite bilder.
Har en perkinsmotor som driver alltihop.

Vill ha en varvräknare för att lätt komma till rätt arbetsvarv. Brukar tex. slå av klingan ibland när jag jag tex. lyfter virke eller nått. När jag drar igång klingan igen så vill jag ha samma arbetsvarv som innan.
Proffsen ser och hör säkert sånt men inte jag..

Hade jag kört med kraftuttag från traktorn så hade det ju varit lätt. Då har man ju mätare.


Tänkte fixa nått riktigt i vintras. Kanske med arduino, men jag kom aldrig till skott.
Tror att en cykeldator kan gå. Hittade nånn nu som var i rimlig prisklass. Då har den trådlös överföring från givaren. Ville inte ha det. Mindre tjorv med en kabel mellan givare och cykeldator, inbillar jag mej, och färre batterin.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#26 » 19:17:46, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alles klar!

Jag anade att jag inte hade hela bilden klar för mig.

En Arduino, en enkel givare (tungelement är billiga och pålitliga och kräver ingen matning), rätt hatt plus display och bra låda - låter som du varit på rätt väg tidigare. Raspberry Pi är roligare att jobba med. Om det är en viktig aspekt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#27 » 19:50:58, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite oflyt i timing för min del. Ligger många måndader ut för min del. Håller på kollar olika typer av ingångs steg till en räknare som klarar 3-30V.
Towil @ [Allmänt] Towil's arduino, STM32 och elektronik projekt
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#28 » 20:18:02, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En biltema varvräknare för dieselmotor (25-8039)som läser w signalen från generatorn kopplad med en abs sensor som läser mot ett kugghjul el dyligt borde vara en simpel 12 v driven setup. Planerade göra så på en bm 320 med liströmmare. Tänkte läsa mot insprutningspumpens drev men kom aldrig till skott innan den såldes. Måste ju ändå ha något att kalibrera mot. Försökt med stroboräknare i telefonen men det är svårare än jag trodde att läsa referenspunkten i blinkandet.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Rubert

#29 » 22:03:45, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte behöver extrem noggrannhet så kan du göra som man gjorde när jag var ung när man skulle mäta varvtal.
En likspänningstachometer på axeländan eller med remdrift.
Som tachometer (likströmsgenerator) borde man kunna använda en lite bättre leksaksmotor eller motorn från en skrotad skruvdragare (med bortmonterad växellåda!).
Motorn ska ha permanentmagnet i statorn och det har väl nästan alla småmotorer.
Som instrument kan du använda en billig digitalvoltmeter typ Biltema eller en panelmonterad digitalvoltmeter från Ebay.
Tachospänningen ansluts till en potentiometer som justeras så siffrorna på digitalvoltmetern visar det mätvärde som du vill ha.
Om du inte har någon möjlighet att mäta upp klingans varvtal när du ska göra justeringen kan du istället driva tachometern från en trefasmotor som körs obelastad.
En obelastad trefasmotor utan belastning roterar med nästan synkront varvtal, står det 2880 r/m på skylten så snurrar den med ca 3000 r/m
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

torbjorn_forsman

#30 » 11:44:18, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett sådant bygge går det ju faktiskt också bra att använda ett analogt instrument för spänningsmätning. T ex en gammal lågprismultimeter som har börjat visa fel för att magneten har försvagats med åren, något panelinstrument från bil eller liknande. Man får bara göra sig en egen skala.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se