Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Varvtalsmätare till sågverk

75 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

skogsgurra

#61 » 22:06:52, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, då fattar jag. Men fan vet hur den hamnade i det emballaget?

Bruksanvisningar på CD eller nät är ett otyg. Korta anvisningar på apparat eller inplastad A5, möjligen A4 tycker jag räcker. Allt annat är överkurs, blir sällan lästa eller förstådda.

Det var ju inte heller något seriebygge, men lådan blev lite större än nödvändigt för att texten skulle få plats på baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



mimeck (trådstartaren)

#62 » 22:20:48, 28-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slängde den där plastprylen i fredags.
Jag såg och läste manualen på lådan. Eller läste och läste....
Jag lyckades sätta givaren på fel ledd först. Den ska ju sitta längs med axeln, stod det.
Så gjorde inte jag!

Nu sitter den iallafall längs med!

Jag kopplade in mätaren på huvudströmbrytaren med en 3A säkring. Satte även en säkring på minus anslutningen av bara farten ifall man sätter batterina fel nånn gång.

Jag tycker mätaren visar vettiga värden men jag har inte kollat med "laser mätaren". Blir nog imorgon. Kanske testar att såga också.

Har satt på en nyslipad och nyskränkt klinga. Den är bara 70-80cm i diameter. På bilderna ovan är klingan närmare metern.
Har tre fräscha klingor. Dom är skränkta så dom ska klara gammalt torrt virke, om jag förstått rätt, men jag börjar med "färska" stockar.

Med dom klingorna ska det vara ganska högt varvtal för att få till periferihastigheten på skären men det handlar ju bara om 1200rpm eller nått. Har en gammal tabell att kolla i.

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#63 » 19:00:56, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte varvtalet dag. 1000rpm är exakt rätt upp på skalan!! Gällde bara att finna på mitten punkten. Det var nog 10-20rpm skillnad mellan punktens centrum och ytterkanterna..

Idag ösregnade det ju givetvis så då for jag till stan i ett antal timmar. Provkörde iallafall sågen lite mer och fixade lite med bordmatar vajern. Nu hoppas jag det blir nånn stock sågad imorgon. Spännande att se vad som havererar först..

Kombinationen av gamla skrotprylar och ovan/dålig förare är inte helt lyckad ibland..

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#64 » 18:54:06, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild


Resultatet av en hel dags jobb!! Bakun kanske går till flis så småningom eller så flir jag den till skogs.
I containern bakom har jag 1000L vatten ifall det skulle börja brinna. Väntade ju med sågningen tills det hade regnat dessutom.
Det uppstod en gräsbrand, alldeles bredvid fjöset i bakgrunden, för 1 månad sedan. Därför såg jag till att ha vatten i närheten. Kom just på att jag glömde brandsläckaren.....försent nu!

Bild


Varvtal

Bild
Bild


4-5 av stockarna har legat vid sågen sedan förra året. Då gick jag bet på dom men med en ny-flidd klinga så var det som att såga smör. Var ju många tork-sprickor så det blev lite spill.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#65 » 20:02:35, 30-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju rimligt ut. Nålen står lite lågt - kan bero på parallaxfel eftersom bilden inte är tagen i rät vinkel.

Hur mycket sjunker varvtalet när du sågar? Varje uA motsvarar 2000/50 = 40 rpm.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#66 » 09:25:32, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite snack om sågar i allmänhet i Pörtet. Och då kom jag att tänka på alla ramsågar som var igång så sent som på början av åttiotalet. Sedan kom det mer och mer bandsågar och klingor verkar alltid ha funnits.

Är det nån som har sett en ramsåg i drift de senaste tio åren? Eller är det samma utveckling som skett på kallsågssidan? Fast 90 graders skillnad, så att säga.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck (trådstartaren)

#67 » 17:39:57, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning hur mycket varvtalet sjunker.
Har inga fler stockar att såga.

Det kanske blir störningar pga. att det glänser i metallen. Satte dit en ny, rejäl reflex men det kan nog finnas lite halvblanka fläckar runtikring också.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#68 » 20:39:12, 01-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig sågbänk.
Kan du berätta mer om den?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

skogsgurra

#69 » 09:03:06, 02-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zoomade in visaren, trollade lite med bilden och kompenserade för parallaxfel. Den står på 30 uA, ganska exakt. Så den visar alltså 40*30 dvs 1200 rpm. Biltema visar 1205. Så några extra reflexer finns det nog inte i klingan. Nöjd.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck (trådstartaren)

#70 » 18:26:56, 02-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt erik eriksson:

Kan egentligen inte berätta nått om sågbänken..
Den köptes begagnad av ett dödsbo så jag har aldrig träffat han som hade sågen. Han har nog konstruerat mycket på den. Tex hydrauldriften.
Själva bänkarna ser ut som att dom är "fabrikstillverkade" men jag har ingen aning om, hur, vem eller var.
Gubben var ju, enligt uppgift, händig så det kan ju hända att allt är av hans konstruktion.

Hydrauldrivningen ser iallafall ut att vara en efterkonstruktion. Den ser mer ut som bondsmide.

Den hydrauliska drivrullen har jag tillverkat. Det är diverse skrot som jag byggt om. Själva rullen kommer tex. från en Claas rundbalspress. Troligen en 250 press.

Den fungerar inte perfekt så nu när jag sågade så använde jag den inte.
Jag har nog gjort nått slags feltänk med hydrauliken.
Den är fruktansvärt känslig på inställningarna mellan matning på rullen och bordet.
Dessutom så krävs det aningens för mycket tryck i hydraulsystemet när man använder rullen så drivremmen för "hjälphydrauliken" slirar, hoppar och har sej. Är bara en klen rem som driver den pumpen. Nästa sak jag gör på sågen blir nog att sätta på dubbel eller trippel remdrivning på lillpumpen.

Det går ju fint att såga utan drivrullen men jag tror att det skulle vara bra att ha den. Skulle ju ha varit mekanisk drivning..



Gurra:

Bra att du är nöjd. Det är jag också! Och tygpåsen var ju skitbra. Fick plats en massa mat i den när jag var till ICA!

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#71 » 14:23:06, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent. Men bättre än inte alls.

Jag fick fart på nya utvecklingssystemet och nu mäter jag utan darr (mätvärdet alltså) från 10 till 2500 Hz med bättre än promilles noggrannhet.

För den som tycker att programmering är jobbigt kan dem här bilden vara lite intressant. Systemet kan laddas ner fritt.

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#72 » 14:28:56, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut om Scratch som barn använder för att lära sig programmera.
https://scratch.mit.edu/projects/editor/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

skogsgurra

#73 » 16:25:30, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, samma ursprung: MIT
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#74 » 17:14:59, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går framåt! I den här applikationen handlar det om att mäta varvtalstransienter på en 16 MW motor som driver en kompressor för syrgasframställning. Transienter med frekvensinnehåll upp till ca 500 Hz och där frekvensavvikelserna är några RPM ska identifieras så att man slutligt kan avgöra om det är pendlingar mellan rotorflöde och nätet, mellan rotorflöde och kompressor, mellan motorstativ (klent ihopkommet, ser ut som en 2 m hög byggställning av I-balk, inte mycket till dämpning). Eller alla på en gång.

Har lagt till zoom och nollpunktsjustering (offset) så att man får den upplösning man behöver.

Så, nu är vapnet klart och infettat, ammunitionen i stridsselen - bara stridstömning kvar. Och så kommer viruset och ställer till det så gränsen är stängd.

Hur som helst, det var en bra övning och visar hur snabbt och enkelt Blockly löser en uppgift. I det här fallet har jag bara använt en av de åtta processorkärnorna, så det finns gott om plats för flera kanaler eller andra funktioner.

Bild

"Systemeringen", dvs tänket, tog mycket längre tid är kodningen och uttestningen. Vanligen är det tvärt om.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#75 » 19:02:42, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte pong funktionen som används medan man väntar :klia:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se