Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Göra spont med not och fjäder

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 15:48:03, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerar att såga upp en del 1-tums och 2 tums bräder till våren 2021 med mitt Bamse-sågverk.
Skulle gärna sponta dom så jag kan lägga lite log-golv och takpanel på takstolar.
Tänker även att jag skulle behöva en maskinhyvel.
Har tänkt mig runt 10.000 kr/st, om det går att få något som duger för en "hobbysågare", annars får jag väl lätta lite till på lädret.
Tips och gärna egna erfarenheter mottages tacksamt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Stridis2

#2 » 21:49:29, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Optimal maskin för att göra (smalare) spontade brädor är en femkutterhyvel eller listhyvel. Den har alltså fem olika kuttrar som hyvlar och spontar hela brädan runt om i ett moment. Inbyggt matarverk. Är detta intressant så råkar jag veta var det står en lagom liten (de kan vara riktigt stora as!) till salu. Lättare renoveringsobjekt, en massa ytrost, rengöra lager och geidrar osv men inget allvarligt så vitt jag vet. Borde klara din budget galant, men du kan nog inte köra bredare brädor än 20 - 22 cm någonting. Är det intressant kan jag kolla noggrannare nästa gång jag hälsar på ägaren (är alltså inte min hyvel, jag bara förmedlar kontakten).

Ska du ha mer universell lösning så är det en rikthyvel, en planhyvel samt en fräs som man först kör noten i och sedan ställer om till fjädern. Mycket mer hantering, mer meck, längre tid men som sagt universalmaskiner som man kan använda till mycket. Jag skulle rekommendera att köpa äldre stora maskiner om du ska hålla priset nere, men se till att i alla fall rikten har en säkerhetskutter. Finns modernare och bättre kuttrar, men minst en säkerhetskutter, ingen klaffkutter eller fyrkantskutter. Fyrkant kan man kanske acceptera på en planhyvel men inte på en rikt!
Fräsen ska ha 30 mm spindel för att kunna montera universalkuttrar av modellen TB50 (har jag för mig de kallas).
Matarverk på både rikt och fräs underlättar ganska mycket.

Bör stå en del om att sponta breda golvbrädor i min hustråd. Är det något mer specifikt du undrar över så fråga.

För övrigt, i min värld så är det brädor upp till 1,5". Över 1,5" så blir det plank. Men jag vet att dialektalt så används golvplank om det jag vill kalla brädor, och här kallade du 2" för bräda när jag vill kalla det plankor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel (trådstartaren)

#3 » 22:15:42, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, nu har jag fått något att fundera över, :svettas: hade nog tänkt universalmaskiner i första hand, det blir inte några större volymer, främst 1" för att laga ett loggolv och takbräder på ett litet torp. Plank säger även jag för 2", har vilda ideer om att lägga in 2" plank som golv där traktorn står idag på jordgolv. På sikt skulle jag vilja pröva att bygga fönsterkarmar, har redan fönsterbågar. Sen kan det nog bli ett och annat pyssel så universalmaskinertror jag att jag har mest nytta av. En rikt och en planhyvel ligger nog först på listan.

Ett mindre :vissla: problem är att jag har så mycket braåha saker samlat under många år, så något måste ut om det ska in något nytt. Snickerimaskiner behöver ju lite plats för att kunna användas.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

QV_

#4 » 23:34:00, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrkantskutter hittade jag. https://digitaltmuseum.se/021026977604/kutter
Men hur ser en klaffkutter ut?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#5 » 08:08:11, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dig en rund kutter där du har en lös del (klaffen, röd) som klämmer fast hyvelstået (blått) och där klaffen bara sitter fast med bultförband (grönt). Släpper bultarnas spänning flyger stålet iväg.

Bild


En fyrkantskytter är också en farlig konstruktion sett ur flygande-delar-perspektiv, men som jag fått förklarat så sitter delarna ihop bättre på denna konstruktion. Däremot om man kommer åt med handen så fastnar man på ett annat vis och dras in i kuttern. Mycket värre skador med fyrkantskutter än med rund kutter, alltså. Men på en planhyvel så kommer man inte åt kuttern om man inte beter sig mycket korkat, därav att jag sa att jag kunde tänka mig använda en planyvel med fyrkantskutter men inte en rikt med fyrkant.
En nackdel med fyrkantskutter är att stålen är mycket dyrare, om man ens kan få tak på några, än vad de är till en säkerhetskutter (tror de också kallas kilspårskutter).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#6 » 09:40:11, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en hyffsad hyvel gör man många meter spontat virke på en dag känns lite lyxigt att köpa en om det bara ska vara till husbehov finns det ingen i närheten som har och där du kan hyra in dig ? Jag hyvlade väg och golvpanel när jag byggde en sommar stuga det var släta brädor med spont en bekant har en 3 kutters fräs vilket dög utmärkt till det lämnade baksidan ohyvlad.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Viktorputts

#7 » 09:57:16, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ kan var att bara hyvla eller såga noten och ha en lös fjäder, då vinner man lite i bredd på varje bräda/planka.
Lämpligast är göra detta efter att man planhyvlat så man har en jämn tjocklek.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Stridis2

#8 » 21:55:07, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är intressant, men jag har nämnt lite (med betoning på lite) om hur vi gjorde med att hyvla och sponta mina tak- och golvbrädor i min husbyggartråd, bl.a. här:
Stridis2 @ Stridis husprojekt
Stridis2 @ Stridis husprojekt
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

meet_matt

#9 » 15:31:36, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med viktorputts om lös fjäder och att stå och sponta entumsbrädor till svall är väldigt oekonomiskt om du inte har väldigt mycket ledig tid. Köp hellre svallen och såga fyrskäringsr som du säljer. Att såga mängder med panelbrädor (runt en tum) på en bamsesåg är inte heller sörskilt rationellt.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

fretchi

#10 » 22:12:07, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan kanske skippa sponten och använda dymlingar istället? Tar säkert mer tid men man behöver ju å andra sidan bara planhyvla planken.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#11 » 23:15:11, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en jobbarkompis för ganska många år sedan som sågade mycket till sig själv på ett bandsågverk. Han hade även en femkutterhyvel. Han ansåg att det inte var så farligt mycket jobb att såga upp skräpet (ytveden) och hyvla upp till råspont åt sig själv jämfört med att bara slänga ytorna.

De flesta andra jag hört tycker tvärt om, att det inte är ekonomiskt försvarbart att köra råspont själv.

Jag har, som sagt, kört upp ca 250 kvadrat toppsågad fur till tak- och golvbrädor. Specialvirke kan vara lönt att köra själv, men jag hade blivit knäpp om jag skulle kört vanlig råspont på det viset vi körde mina golvbrädor. Vi körde alla brädor med dubbel not och lös fjäder, dels för att spara material (varje bräda blev nästan en cm bredare, tror den bredaste var 43 cm), men framför allt för att efter hyvlingen kunna bestämma vilket håll toppen på varje bräda skulle ligga på. Skulle jag göra något mer normalt spontat virke hade jag aldrig gjort med lös fjäder. Mer jobb och mindre stabilt än att fräsa en not och en fjäder.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se