Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Motorsåg, trimma, modifiera

130 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Johanolof

22:18:09, 15-03-2021

Stiftet hamnade i insugningsporten. "Skarven på kolvringen skall inte gå framför en port för då blir den inte långlivad. Slipade bort det halva stiftet som satt i kolvringsspåret och borrade dit ett nytt stift på en plats där den inte passerar någon port. (Mellan spolkanalen och avgasporten blev det då det var bäst med plats där)
Tyvärr ingen bild.



bonnen513

23:05:08, 15-03-2021

Alltså inte tändstiftet utan det lilla stiftet på kolven som hindrar kolvringen att rotera

1 person gillar det här inlägget.

BM425

09:35:25, 16-03-2021

Ok då förstår jag :thumme:

Gapet på en kolvring ska inte passera över en port, det ger högre slitage o risk för kolvringsbrott.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

Blockstens trollet

20:12:44, 17-03-2021

läste snowmobils tikka om portningens ABC att en bräddad avgas port och rak visserligen ger mer kvadrat men ett smalt tryck stöts band mot en rundad som smyg öppnar och stänger seda vinklar över ström kanaler viktiga behålla och inte bara höja portar med flack vinkel en flödes funktions vetenskap i varv register flöde och fungerande durasions tider uppe grader på portarna.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

AN

20:29:20, 17-03-2021

Blockstens trollet skrev:läste snowmobils tikka om portningens ABC att en bräddad avgas port och rak visserligen ger mer kvadrat men ett smalt tryck stöts band mot en rundad som smyg öppnar och stänger seda vinklar över ström kanaler viktiga behålla och inte bara höja portar med flack vinkel en flödes funktions vetenskap i varv register flöde och fungerande durasions tider uppe grader på portarna.


Finns denna artikel på nätet? Tikka verkar syssla med mycket intressant.

Blockstens trollet

08:35:22, 18-03-2021

CCF20210318.pdf
Är en gammal artikel från 2005 1 februari i den tidningen Jag matade faxen till honom med trim tips från gamla mc tidningar han slog av den faxen men han tog till sig tipsen och provade i provbänken :coffee: :driver: sover end sejf.
expasionskammare villers var först upptäcka att tidig tratt expasions från avgasport och en nära burk gav ett bredare register på tvåtaktaren på toppvarv den gav i den till Decibel dämparna sedan kom MZ med expansionskammare de är högvarvs avstämda sedan upptäcktes att 1/3 instick rör gav bättre bredare register och sist kom Desibel villers med låg övergångs register expansionskammaren som hög avgasport fungerar på man kan dra slutsats på slut pipens motstånd att effekten ökar med motstånd men för mycket ger sämre gå ner i varv vid avdrag på gasen hänger kvar eller går inte alls ner och en sak som spelar stor roll också luft kylning på dämpare liten dämpare varm isolerad stor dämpare för ljudvågen går fortare i värme i expansionskammare.
En 50 kubikare ca 2 tums 50 cm lång luftkylt oisolerad 15 mm rör 1/3 in en sekundär 2 tum 20 cm med 10 mm och 1/3 för hög portad avgas (rak eller smyg rundare?)
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.

Volvot24

22:50:45, 18-03-2021

.
Minns SM-tävlingar med typ galosher på en sjö, för länge sen.

Tvåcylindriga tvåtaksmotorer hängande på akterspegeln. Liknade inte några vanliga utombordare.

Det som jag lade märke till var en rätt lång expansionskammare som kunde glida efter avgasröret.
Manövererades via en spak inne i båten under gång.
Så var det en spak till gasen.

Fick berättat att längden på avgassystemet, hela tiden justerades till aktuellt varvtal.
Gjorde tydligen stor skillnad på effekten.

Pernefur hette en av piloterna.


Hade en gång en RC-båt, Surveyor 16, med en Webra Speed 10 cc. Till den en avstämbar pipa.
Lämnade ca tre hk, då allt var i trimmat.

Gjorde långt över 40 riktiga knop, ej skalenliga.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

Blockstens trollet

09:55:18, 19-03-2021

Lite off men intressant den motor som jag har haft att varva med lägsta varvtal var en 89 år gammal penta u 21 med alkylat 2T i tanken den puttrade på med 90 RPM lät som en lågvarvig ångmaskin och så skryter de i båt tidningen när ficht och e teck med 500 rpm trolling läge nä släng i väggen penta U 21 hade lägre varv redan för 90 år sedan. :skratta3:
Och när det gäller utombordare så kom tyska mullers långt med avstämning åt lux samma liter i timme kort som lång rigg ingen annan tillverkare lyckades med det före eller efteråt på tvåtaktare de saken lyckades de med fult ut de andra var mer service slit släng. :smile:
Ljuddämpare Decibel/villers typen är att på låga varv går ljud knallen hela långa vägen till slut pip kon rummet och returar till baka och vid högre varv med kraftigare gasmängd så returar den i den stora kortare expansionskammaren tillbaka där lite grövre rör flödes stopp returar blir lite själv avstämning utan att ta till rörliga avgas portar.
Motorsåg är lite svår göra kompakt dämpare på få expansionskammare utan något som liknar utstickande dämpare det jag kom på kompakt var på SACHS SA 290 tog bort innanmätet i ljuddämparen och satte uttag där rör böj slutar blev en dubbel resonans ljuddämpare med själv back ventur rekyl på avgasen ut men även det skull bli stort.
men det finns mycket extra på tvåtakts motorer rid ventiler det hade homelite motorsåg.
Jo tvåtakts Motorerna allmänt skotrar och mc blev komplexa med rid ventiler och rörliga avgasportar men ger effekt och mer service del rep reservdelar sedan blev många bränsle effekt bränsle brännare motorerna skulle hålla för länge kolvstyrda med självavstämda expansionskammare redan på 30 talet konstaterade man att luftkylda tvåtaktare inte gick trimma utan att topp och avgasport blev överhetta punkter med nypning som följd vilket förbättrades med vätska kylning.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.

AN

23:03:55, 19-03-2021

Blockstens trollet skrev:
CCF20210318.pdf
Är en gammal artikel från 2005 1 februari i den tidningen Jag matade faxen till honom med trim tips från gamla mc tidningar han slog av den faxen men han tog till sig tipsen och provade i provbänken :coffee: :driver: sover end sejf.
expasionskammare villers var först upptäcka att tidig tratt expasions från avgasport och en nära burk gav ett bredare register på tvåtaktaren på toppvarv den gav i den till Decibel dämparna sedan kom MZ med expansionskammare de är högvarvs avstämda sedan upptäcktes att 1/3 instick rör gav bättre bredare register och sist kom Desibel villers med låg övergångs register expansionskammaren som hög avgasport fungerar på man kan dra slutsats på slut pipens motstånd att effekten ökar med motstånd men för mycket ger sämre gå ner i varv vid avdrag på gasen hänger kvar eller går inte alls ner och en sak som spelar stor roll också luft kylning på dämpare liten dämpare varm isolerad stor dämpare för ljudvågen går fortare i värme i expansionskammare.
En 50 kubikare ca 2 tums 50 cm lång luftkylt oisolerad 15 mm rör 1/3 in en sekundär 2 tum 20 cm med 10 mm och 1/3 för hög portad avgas (rak eller smyg rundare?)
Bild

Intressant artikel :smile:
MZ har jag läst en del om tror jag. Det var väl Walter Kaaden. Får se om det är en bok jag har eller om det var e jag lånade på biblioteket i min ungdom.

Blockstens trollet

23:46:27, 19-03-2021

Beräknings formeln står i A. Graham Bell bok Two-Stroke baserad på Walter kaaden den saknar 1/3 in stick av slut rör jobbar mot tryck flöde och toppvarv avstämd utan det men beräknings grunden finns där på hur man konstruerar expansionskammarens längd utformning utan instick av slut pipan kon mellan kon pipa ut.
och när man läste mc-nytt på 70 talet stod det att tratt expansionen bör börjar 11 centimeter ut från kolven räknat.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.