Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Woodmizer LT15 Classic

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Andert (trådstartaren)

#1 » 20:05:53, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog ner en del virke för att såga i våras, men det var svårt att få fram nån som ville såga och jag hade tänkt att på sikt köpa ett sågverk, så jag slog till på ett woodmizer LT15 Classic med en förlängnings sektion. Jag fick hjälp av en kompis och vi satt upp det utomhus framför vedtraven där jag hade sparat några stockar att såga. Det gick riktigt lätt att komma igång och jag är förvånad hur enkelt det är att rulla även grova askar (50cmx4m) för hand. Till i i vinter tänkte jag flytta in det i maskinhallen och ta upp en port på sidan för att få in timmer.
Bild
Det står på 40x40x5 betong plattor just nu.
Bild
Tilltänkt plats, håller på att städa ur, samt en kamrat med grävare ska rensa lite. Ca 8 m mellan främre och bakre stolpe

Bild
Farsan byggde in gamla verkstadsportar i väggen för att spara lite virke och slippa kasta. Det är dessa jag tänkte ta bort samt en bit till.
Det lutar åt att gjuta nån form av platta/bas att ställa detta på. Troligen så liten så möjligt för att det faktiskt ska bli av. Ska man gjuta in några pinnar som sticker upp för att få upp sågen en bit? eller är en plan sula bäst och sen skruva fast förhöjningar?
Nån här som gjort nåt liknande projekt? Några bra råd?

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Stridis2

#2 » 20:45:07, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror hade en LT15 som numer är utbytt mot en LT20. Vi gjöt en platta som var lika bred som sågen. Jag gjorde några metallbeslag som man sedan hängde upp en trätrall bredvid plattan som man kunde gå på. Tanken var att det är mjukare att gå på trä än betong, samt att man skulle kunna lyfta upp trallen och rensa sågspån där under. Kan säga att det blev så där. Fungerade bra att gå på, men man lyfta aldrig trallen.
När LT20:an skulle in så gjöt vi till plattan så man går på betong också. Fungerar mycket bättre.
Så mitt tips är att gjuta en platta som är något längre än sågen samt så bred att en LT20 passar inklusive gångområde... :mrgreen:
Skämt å sido, men gjut en bra platta så sågen står stabilt. Ingen förhöjning. Man kliver över sågbänken ganska många gånger.

Jag sågar nästan ingenting, är möjligen med som hantlangare, men han tar in stocken från långsidan, alla ytor och färdigt virke tas ut bakåt. Man behöver alltså bara komma åt den långsida där man går när man ska ta undan sågspån.
Ska du ha samma upplägg på ditt hus får du ta upp ett hål i bakväggen.
Något mer du undrar över så är det bara att fråga så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andert (trådstartaren)

#3 » 21:16:49, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips! Blir nog låg förhöjning om någon. Det lutar åt att först testa med gammalt spaltgolv som bas, går att ta bort och gjuta sen om jag vill. Bakåt är ej tillgängligt stenig hage skulle gå frammåt, tänkte till sida för att trava under tak direkt på vag eller pall. Hade ni nåt bekymmer med rörelser av sågen trotts plattan?
Öppnat upp! Är 8m mellan stolpar
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Stridis2

#4 » 10:43:34, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De rörelser som blivit beror troligen på för tunga stockar som flyttat sågen, snarare än rörelser i plattan.
Skulle vi ändrat något på vårt såghus hade jag önskat det något högre och monterat en svängkran i bakkant med en liten telfer i. Denna skulle man kunna både lyfta in stockar, lyfta ut tunga timmerträ samt ha som hjälp när man ska vända på en besvärlig stock.
Värt också att tänka på att man får in en lastmaskin med gaffelstativ mot sågbordet. Det har hänt mer än en gång att jag fått köra upp med min teleskoplastare för att lyfta in stock på sågbordet... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Wall

#5 » 11:23:08, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sedan flera år ett Woodmizer LT15 för att bl a såga virke till mitt husbygge. Det står på gummikuddar (bitar av gammalt traktordäck) på betongstenar på paddad grusbädd/berg. Jag har justerat höjden ett par gånger med de enkelt justerbara skruvarna och ser ingen anledning att gjuta platta etc, allt kostar ju som bekant tid och pengar. Det viktigaste är att rälsen är rak och inte att bädden ligger i hundra procent våg. Sågen har en barkfräs för att spara sågbanden, vilket rekommenderas. Annars är allt manuellt. Verket står under tak, men sågbädden, ca 11 m, står i det fria, vilket underlättar lastning och tillgänglighet, se bild. Tänk igenom virkeshanteringen inkl. spån ordentligt innan. När du väl sågar så växer högen med färdigt virke snabbt och mängden sågspån likaså. Jag har enkelt hängt en trekantig plastspann (Biltema) på utblåset och tömmer sågspånen vid varje kapning i en fodervagn som jag sedan kör bort för att enkelt slippa vada i spån. Det färdiga virket läggs över på en virkesvagn för att enkelt kunna flyttas till upplag för torkning. Jag matar sågen manuellt med stockar som jag lagt upp direkt med skogskranen och jag kommer lätt till med den för att flytta tunga stockar om det behövs. Mitt råd är således att tänk igenom hela sågprocessen innan för det blir annars lätt flaskhalsar.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Andert (trådstartaren)

#6 » 06:45:19, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har helt rätt med att tänkta igenom hela processen. Sågverket är snabbt! är endast en liten del av tiden går till att dra bladet genom stocken. Jag sågar en del utomhus först för att få lite känsla för det hela. Platsen under tak har förberetts med att grusa upp och padda till, nu ska det gamla spaltgolver på. Jag har köpt en spånsug jag tänkte ha till sågverket, ska testa utomhus hur det hela beter sig. I sågandet just nu prioriterar jag hastighet, blir lite dåligt utbyte men eldar med ved så rejäla bakar kommer till användning också.
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#7 » 17:18:39, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lagt in spaltgolv och ställt in sågen. Jag passade på att skruva på förlängningen också. Kvar att fixa med stockbord och spånsug, ljus elupphängning, städa ur etc.
Känns bra nu när hösten är här att det är under tak. Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Göran Wall

#8 » 19:01:44, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se hur sågverket tar form! Det ska bli intressant att följa.

Du kommer snart att märka att virke lever. Vissa stockar blir som bananer när man tar första baken. Ibland måste tvingar till för att få snitten parallella.

Jag använder korta 50x50mm som hävstänger för att rikta upp märgen, toppändan mot sågen. Ibland måste det till en lite domkraft för att lyfta toppen.

För att få räta vinklar använder jag en vinkelhake, mothåller duger ej för detta.

Lycka till med sågandet!

1 person gillar det här inlägget.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Andert (trådstartaren)

#9 » 18:17:28, 14-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag riktat upp med laser samt kopplat på spånsug. Testar en lite på 1/2 HP, kanske lite klen och när jag glömde slå på funka den inte alls. Har en 1.5kw jag ska testa för och sen om det spelar nån roll.
Bild
Bild
P

7 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se