Då har man använt sågen igen.
Har lite ekstockar kvar att såga och det vart 4 st idag.
Behöver en stolpe (tror jag) så det vart ett ämne på 130x130x5000. Tungt att flytta!
Även denna gång vart det lite 2" plankor. Detta är från förra sågtillfället (3 stockar)
Med mina portalaxlar så släpar jag inte balkarna i marken längre.
Men de extra 5cm betyder att det vart tyngre att kliva över.
Vid den första sågningen (innan höjningen) så gick jag över sågrälsen men nu går man gärna runt.
Så släpet man bygger skall vara så lågt som möjligt.
Man kanske skall byta till en 14"
fälg. Sitter 195/65/15 på släpet just nu.
Motiveringen/anledningen till höjning av släpet var att kunna såga med skalan på "0" Vilket i praktiken betyder att det som blir kvar är 1" tjock.
Ställer jag skalan på "0" så så träffar jag däcken men man får förbi såghuvudet.
Får bli ett praktiskt test när jag skall klyva brors plankor som legat på tork länge här i ladan.
Många har rekommenderat att köpa med elmotor istället för bensinmotor som jag har.
I mitt fall då jag inte vill bygga ett såghus utan befinna mig på åkern för att slippa hantera bös och sågspån i någon större utsträckning så vart valet av bensin helt rätt.
Skulle man bygga såghus så kommer valet i ett annat läge där el kan få fler fördelar.
Men kraften i motorn är brutal! När sågbandet blir slött så börjar stocken eller sågen att vibrera, men man känner fortfarande inget
motstånd från sågningen
Jag är mycket nöjd med valet av bensin.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.