Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Alkylat bensin och Stihl MS260

74 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera handhållna maskiner här

dc_lindberg

#46 » 20:21:45, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: glasfiberförstärkt polyvinyl istället för gummi ?
Packningsresterna som syns på bild - de tog du väl bort innan montering?

Har sagt det så många gånger... men de som förstår sig på har annan åsikt... jag har i vart fall testat och funnit det alltid fungera: smörj anliggningsytorna med -bra- lagerfett innan sammanfogning. Jag föredrar Omega 77, men SKF lagerfett går bra det med till och med Biltema skräpfett har visat sig bättre än inget alls.

Fettet gör det lättare att demontera senare.
Fettet "tätar" och "håller" tätt.
...visst det blir lite slabbigt... "allt har ett pris"...

När du får till en Walbro så -ska- den starta motorn på i princip första draget.
Det du beskriver är att något verkligen inte lirar som det ska... Nu är dessa förgasare rackarns griniga, men... din tycks verkligen vara tjurskallig!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Bengt Erik Eriksson

#47 » 20:24:51, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar en ny förgasare?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

johan.eriksson

#48 » 20:27:09, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat inloppssilen i förgasaren?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#49 » 21:00:39, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskrivningen stämmer med att flärparna är för styva...
De Walbro mm som jag hade är idag i trakten av Östersund varifrån delar kan fås.

https://shop.walbro.com/collections/carburetors
Vilken av modellerna är det?
https://walbro.force.com/Store/ccrz__Pr ... clcl=en_US
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... tihl+ms250
Från en hundring till en fem hundring verkar det som + frakt + tull + hitta på admin kostnader + moms...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Robinjaha (trådstartaren)

#50 » 22:27:12, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Kollat inloppssilen i förgasaren?


Yesbox den är kollad. Känns som att jag har kollat allting nu snart....
Vakuumventilen till tanken är ok, filtret i tanken är rent och släpper igenom.
Bränsleslangen är ny från tank till förgasare.

Förgasarkit med packningar är utbytt.
Ikväll gick jag igenom med tryckluft och kontrollerade att alla hål är öppna enligt en video på youtube som visar hur bränslet går i alla gångar. Allt är öppet!
Tändstiftets gap är kontrollerat.

Kan det vara förgasaren och eller tjuvar den luft någonstans ifrån sågen ???

Allt detta hände då jag hällde i Husqvarnas XP power 2 bensin.
Visste jag att det skulle bli såhär besvärligt så skulle jag aldrig hällt i det i tanken.
Robinjaha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:15, 01-05-2020
Ort: Hammarland
Åland

Robinjaha (trådstartaren)

#51 » 00:10:53, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Beskrivningen stämmer med att flärparna är för styva...
De Walbro mm som jag hade är idag i trakten av Östersund varifrån delar kan fås.

https://shop.walbro.com/collections/carburetors
Vilken av modellerna är det?
https://walbro.force.com/Store/ccrz__Pr ... clcl=en_US
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... tihl+ms250
Från en hundring till en fem hundring verkar det som + frakt + tull + hitta på admin kostnader + moms...


Kan det verkligen vara så att flärparna är för styva ??
Det är en WT - 194.
Jag vet inte vilken reparationssats det är men K20 WTA ser ut att passa min förgasare!

Så här ser den ut: https://www.ebay.com/itm/293343395301?m ... lPEALw_wcB
Robinjaha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:15, 01-05-2020
Ort: Hammarland
Åland

dc_lindberg

#52 » 19:57:07, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://walbro.force.com/Store/ccrz__Pr ... clcl=en_US

Bild

Bara för att du valde en soppa så är det absolut inte säkert att det verkligen är den som orsakade "sysselsättningen".

Ja. Se avataren (tror jag nämnt det ovan) så sitter det Bing 64 eller 94. Vacuummembran finns (fanns) på biltema... billiga(!)... BMW (Bing) original är svindyra!
Efter ha köpt Biltemas insåg jag snabbt -varför- de var billiga... de var så stela att de hindrade trotteln från att lyftas max.
Ser ut som om det där membran arket med vacuum flärparna till Walbro skulle kunna tänkas vara "Biltema" funktion över => då blir det ett mindre ... träningspass... att få igång motorn.

Säg att jag har fel!
Har jag rätt är det nämligen ett eländes elände...

Det är hur som helst något som gör att:
- "förångningen" av bränslet inte sker som det ska
och
- nålventilen stänger inte som den ska (flödar motorn)

Troligtvis är felet löjligt litet, så banalt att ingen av oss ännu sett det på dina bilder.
* Först fungerade förgasaren
- du hällde i ny soppa
* se'n fungerar inte förgasaren...
- du har bytt membran och packningar
* då går det att starta men motorn suras ned o dör
=> :klia: :myzsko: :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#53 » 10:18:57, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att motorsåg förgasare är My kjensliga på ställskruvar känner i gen är det grund 1 varv upp ställ H där och wallbro brukar L trivs över 1 varv gäller på 45 kubikare är mindre på 30-40 kubikare leta tomgång högsta på L sedan fortsätt in till den tappar varv sedan nästan upp 1/4 inte riktigt fattas ca 1/16 en 1/8 från 90 graders tårtbit vridning sedan brukar man upp lite på H skruven blödra lätt ca 1/16 en 1/8 upp lite Kant på ljudet inte för mycket. Man kan också göra somning med H och L skruvarna i steg om bluder punkt högvarv och en någorlunda tomgång på L skruven för få fram optimalt t förhållande man ökar och minskar lika mycket men alltid summan av blir högvarv bluder punkt men L plats upp axelerea hitta man för mycket då drar den kjedjan kall och för lite då axar den dåligt man får också variation liggande stående tomgång men fodrar rätt flåöde ljuddämpare och alla filterna och avluftnigs hela korrekta.
Jo alkylat 2 T bensin är lite mager minus ca 1/8 på H och pluss 1/8 på L men oftast inom beroende på såg kan bli fet blöder gång men går köra lite klenare varv villigt mot om den körts på vanliga bensin gäller förgasare som ej skruvats om.
Senast redigerad av Blockstens trollet 15:32:24, 07-02-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Robinjaha (trådstartaren)

#54 » 20:00:30, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen allesammans.
Jag fick tag på en kopia av walbro förgasaren för någon hundralapp.

Monterade den på sågen och efter 10 drag (förgasaren fylld med bränsle) så startar sågen och går som den ska igen.

Så himla härligt! Nu får man ge sig ut i skogen igen och njuta av att få såga med Sti(h)l igen. :mrgreen:

Nu blir det inte mera miljöbränsle. I sågen finns nu 98 oktanigt bränsle blandat med 2 taktsolja.

Ps vid tillfälle ska jag försöka hitta felet på original förgasaren!

2 personer gillar det här inlägget.
Robinjaha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:15, 01-05-2020
Ort: Hammarland
Åland

Robinjaha (trådstartaren)

#55 » 12:23:48, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter denna tråd igen då jag tror jag har hittat huvudfelet till ett utav original problemen.
Motorsågen tjuvar luft ettdera vid packboxarna vid vevhuset alternativt vid gummislangen som agerar insug mellan förgasare och cylinder.

Såg gick bra med nya förgasaren tills den blev varm, sedan när man ställde ner den på marken och flyttade på det man sågat och skulle ta upp den igen för att fortsätta så dog den direkt då man gasade.

Testade att starta sågen kall och felsöka med startspray och när jag sprayar på vänstersida vid packboxen vevhus (svänghjulet) då går tomgången ordentligt ner.
Nu tänker jag byta ut båda packboxarna men får inte bort "kopplingen" på höger sida eller vad det är. Är den "fel"gängad dvs moturs för att låsa muttern och medurs för att öppna den?
Robinjaha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:15, 01-05-2020
Ort: Hammarland
Åland

dc_lindberg

#56 » 15:30:42, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så brukar inte tjyvluft fungera... men fel på tändspolens lindningar brukar göra det...

Felet du nu beskriver är effekten av värme på koppartråd; när den värms kortas den.
Tillverkningsfel på BMW /7 kring 1980; rotorn var för hårt lindad. Tråden gick av. Hade kontakt när motorn var kall. När motorn kom upp mot arbetstemp så slutade koppartråden i rotorn att ha kontakt => laddningen upphörde.
Motsvarande fel är inte okänt på B&S både brytarspetar och elektronisk tändning; dock vanligare på de med brytarspetsar. Kall motor - startar. Varm motor - dör.

Tjyvluft leder oftast till svårstartad kall. Lättstartad varm. Övervarvar. Går inte att ställa tomgång. Äter tändstift.
Senast redigerad av dc_lindberg 15:38:33, 16-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#57 » 15:38:02, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen är vänstergängad.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Robinjaha (trådstartaren)

#58 » 19:55:29, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...så brukar inte tjyvluft fungera... men fel på tändspolens lindningar brukar göra det...

Felet du nu beskriver är effekten av värme på koppartråd; när den värms kortas den.
Tillverkningsfel på BMW /7 kring 1980; rotorn var för hårt lindad. Tråden gick av. Hade kontakt när motorn var kall. När motorn kom upp mot arbetstemp så slutade koppartråden i rotorn att ha kontakt => laddningen upphörde.
Motsvarande fel är inte okänt på B&S både brytarspetar och elektronisk tändning; dock vanligare på de med brytarspetsar. Kall motor - startar. Varm motor - dör.

Tjyvluft leder oftast till svårstartad kall. Lättstartad varm. Övervarvar. Går inte att ställa tomgång. Äter tändstift.



Det konstiga är dock att det går hur bra som helst att köra med sågen varm som kall bara man ej låter den gå för lågt i varvtal.
Robinjaha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:15, 01-05-2020
Ort: Hammarland
Åland

dc_lindberg

#59 » 08:49:13, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ny information, som givetvis ändrar mitt svar.

Med den nya informationen så fås en annan tolkning av vad du beskrivit, givetvis.

På 4-takt betyder motsvarande att en ventil inte öppnar tillräckligt; har det som en återkommande "egenskap" på Avatar"mopeden".
När det gäller motsvaraden på 2-takt, så är min erfarenhet försumbar och kunna kunskaper inte ens i närheten av försumbarheten... men, när min ryggflåsare (ECHO 4600) skakar loss sin "gnistfångare" (vore att häda att kalla den plåtburken för ljuddämpare!); så fås ett liknande problem eftersom mottrycktet som en 2-taktare kräver upphör. När mottrycket på ECHOn försvinner så fås ett dramatiskt högre varvtal, men tomgången "upphör".

Är detta någon hjälp i din felsökning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

processengine

#60 » 19:57:21, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning hur aktuell såg är konstruerad, men på min Stihl MS200 så går det en smäcker gummislang mellan vevhus och förgasare. Det är där pumppulsen kommer. Denna slang veckade sig när man kapade horisontellt (fällning) och sågen stannade. Om man kapade vertikalt (aptering) gick den hur bra som helst. Bytte slangen, och dessutom en av gummiupphängningarna och då var problemet löst.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se