Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedprocessor och sågkedjedrev i allmänhet!

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

flightace (trådstartaren)

#1 » 20:11:11, 25-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ni allvetande folkmassor,kan man få lite svar på en fråga gällande sågkedjedrev till vedprocessor?

Jag har en VM400 från kellfri där drevet exploderade,ett härdat drev som är väldigt klent i godset mellan kilspår och botten på ena kuggen,
Axeln är 2 tiondelar mindre där drevet sitter och brickan till bulten för och hålla det på plats är svarvad på sådant vis att brickan inte klämmer drevet mot det som kan likna kopplingsklockan på en motorsåg,alltså drevet är flytande som på en motorsåg,är det så på era maskiner med?ska det vara det på min eller är det bara utslitet? kanske nån här har en likadan maskin som min och vet skillnad på dreven finns ett mindre och ett större,jag har det mindre kom jag fram till efter dom skickat mig ett sådant från kellfri så jag kunde jämnföra med bitarna jag hittat av gamla drevet,passar det större drevet så vill man nog ha det för käns som det e mer gods i det,det nya sprack efter en timmes körning så ett nytt e på väg men det större e restnoterat och beställt i sep-21 så gudars vet när det är åter i lager,,
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare



rospigg

#2 » 20:48:00, 25-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg gärna in en eller ett par bilder, och komprimera frågan, så är du snäll.

(jag vill inte på något vis vara näsvis eller elak, men en kort saklig fråga är lättare att förstå) :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

flightace (trådstartaren)

#3 » 10:22:49, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Lägg gärna in en eller ett par bilder, och komprimera frågan, så är du snäll.

(jag vill inte på något vis vara näsvis eller elak, men en kort saklig fråga är lättare att förstå) :thummar:


Inte mycket och fota,drevet finns inte mycket kvar av och axeln i sig är väl inte så kul och se utan drevet,frågan kan jag väl kanske komprimera men det går väl som det är och läsa ut vad som frågas, Ett: är era drev flytande. Två: vet någon skillnaden på mindre och större drev till VM 400.

Sen hittade jag i spånhögen en spiralfjäder typ sån som sitter på armen på skrivbordslampor,den kan jag ta kort på sen,hittar ingenstans den kan sitta och inte märkt någon skilnad på maskinen och den fjädern låg djupt nere mot marken med massa spån över så den har legat där i minst 25 kubik körd ved sen jag städade rent under maskin sisst,

1 person gillar det här inlägget.
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare

magloman

#4 » 10:25:15, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske passar med grejer från nån annan tillverkare av vedmaskiner. Jag har en från hakki som hållt i flera år.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

flightace (trådstartaren)

#5 » 11:39:47, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kanske passar med grejer från nån annan tillverkare av vedmaskiner. Jag har en från hakki som hållt i flera år.


Det är inte alls omöjligt att det passar från andra maskiner,jag kan även svarva ny axel och byta ut orginal drivkugg mot nått annan,det fixar jag i ett hujj i verkstan,så den tanken har slagit mig,

Nu när drevet gick första gången så har jag själv kapat ca 250 kubik och hur mycket tidigare ägare som köpte den ny kapat har jag ingen aning om och inte han själv heller men en årsved om året iaf sa han,ca 30 kubik, men drevet hade han alldrig bytt sa han när jag frågade.
fjädern tror jag jag hittat vart den ska vara,den ska förmodligen sitta på ventilpaketet till klyvfunktionen,inte hundra på det dock,



Bild
Bild
Bild
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare

flightace (trådstartaren)

#6 » 11:46:11, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ojaa jusst !!
Glömde komentera bilderna i tidigare inlägg,

Diametern på axeln där drevet sitter är 15,8 och "klockan" sitter med presspassning innanför drevet på axeln,tydlig och skarp kant så det ser bearbetat ut men kan vara slitage,ytan ser ju sliten ut så.kan vara att axeln och drevet ska sitta tajtare än nu,troligvis är det så.kanske ska pressa ur axeln och göra en ny med 16,0 mm så det matchar drevet bättre?

Glömde fota brickan till bulten som låser drevet,,gör det sen
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare

bert

#7 » 14:47:10, 26-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del grejer ser rätt lika ut som på hakkipilke 1x37 men just det drevet som kedjan sitter runt är ett med axeln vet jag
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

flightace (trådstartaren)

#8 » 09:10:44, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

svarvade ny axel med snugg passning så drevet inte flyter och gjorde en ny bricka lite tjockare med en svag skålform som pressar drevet mot klockan.har hunnit köra lite och än så länge verkar det inte vara några problem,iofs bara ca 5 kubik än men blir mer idag,således ska då alltså drevet troligtvis inte vara flytande.vad jag dock reagera på är att kilspåret i förra drevet var tajtare så jag fick fila ner sidan på kilen lite,denna gången passade kilen perfekt när jag av samma bit kilstål gjorde ny kil.

1 person gillar det här inlägget.
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se