Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Skaffa egen klyvsåg för timmer

42 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 20:46:42, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja jag funderar på att: Kan man inte använda sina trän till nåt vettigt? Jag åker ganska ofta till brädgården och köper virke. Sista halvåret har det gått upp ganska mycket. 250 spänn eller mer för en fasadbräda, osv... Jag har ett 25 tal väldigt långa och raka tallar som inte speciellt koniska, det blir nog en bra hög bräder per stock. Sen, man borde väl kunna använda även björk och asp? Jag har kollat in en del små sågverk, typ bandsåg och ett stativ. Det borde finnas fler här som antingen funderar på det eller redan har dylikt såg. Om det sitter spik i trät, finns det någon kännare för det på sågverket? Ja, vad bör jag tänka på? fyll på!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



BM425

#2 » 21:27:34, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog en ekstock till en mindre såg för ett antal år sedan, han hade en handhållen metalldetektor o kollade med. Fick ett samtal från honom en vecka efter jag lämnat stocken där SPIK i stocken. De satt rätt långt in så han sågade inte den delen av stocken.

Har hittat gevärskulor i sågat virke som jag köpt, de brukar nog inte metalldetektorn känna av eftersom de gått genom produktionen?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

QV_

#3 » 21:39:40, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju köpt en metalldetektor och frågat just på användning för att kolla efter spik i stockar.

Jag anser ju att lagen är till för att förhindra plundring och håller jag stocken i luften så (anser jag) att risken att jag skall hitta något i marken är rätt obefintlig.

Min fundering stämmer inte med lagtexten, man får inte slå på en metalldetektor (utomhus??) utan tillstånd.

Tillståndet gäller bara för en viss plats och ett visst datum, skall ansökas 3 månader i förväg.

Jag som företagare kan få generellt tillstånd för ett eller flera år (om dom gillar min ansökan)
Dock så måste jag göra 1 ansökan per län och den kostar runt 1000kr oavsett Ja eller NEJ på svaret.

Så för min del blir det 2 ansökningar och så hoppas jag på en 5-10 år som giltighetsperiod. Vi får se hur det går.
Om ni undrar vad jag köpt så är det en Equinox 800.

När det gäller sågverk så är ju metalldetektorn fast monterad så där är nog tillståndsbekymmret lågt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rospigg

#4 » 21:48:30, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du använder en kedjesåg så är en massiv spikkörning hyggligt billig jämfört med ett bandsågblad eller hårdmetalltänder på en klyvklinga.
När spiken väl är hittad så täljer man fram den, byter kedja och sågar vidare.
Självklart är en metalldetektor ett underbart hjälpmedel,
men kostnaden för en pålitlig detektor motsvarar ändå ett skapligt knippe med sågkedjor.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#5 » 21:51:13, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte detektorslingorna för trafikljus, som ligger nedfrästa i asfalten, ocskså räknas som metalldetektorer enligt lagen? Fysikaliskt sett är ju funktionen exakt densamma.

Alla beröringsfria givare för gränslägen mm som sitter i olika slags maskiner, är ju också egentligen metalldetektorer. Behöver man tillstånd för att hålla en lösplockad sådan i handen och ha utgången kopplad till en kontrollampa eller multimeter?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bacon

#6 » 21:52:25, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Hej, ja jag funderar på att: Kan man inte använda sina trän till nåt vettigt? Jag åker ganska ofta till brädgården och köper virke. Sista halvåret har det gått upp ganska mycket. 250 spänn eller mer för en fasadbräda, osv... Jag har ett 25 tal väldigt långa och raka tallar som inte speciellt koniska, det blir nog en bra hög bräder per stock. Sen, man borde väl kunna använda även björk och asp? Jag har kollat in en del små sågverk, typ bandsåg och ett stativ. Det borde finnas fler här som antingen funderar på det eller redan har dylikt såg. Om det sitter spik i trät, finns det någon kännare för det på sågverket? Ja, vad bör jag tänka på? fyll på!
Jo, eget sågverk är jättebra. Jag har haft ett kedjesågverk bamse i 10 år och jag sågar 15-30 stockar varje år ibland mer. Det är en av få saker som man som hemmapulare faktiskt kan räkna hem. Kör man på en hel lördag och det inte krånglar för jävligt sågar jag 10-15 stock. Det blir ca ett strölagt paket på 1×1×5,5m färdigt virke eller om man räknar om det till bräd6or ca 600 löpmeter. Med byggmax priser blir det 13200kr. Nu sågar jag aldrig bara en dimension utan det blir lite blandat i paketen men som räkneexempel.
Att tänka på är att det är väldigt mycket runtomkring som påverkar hur smidigt det flyter på. Traktor med timmervagn är ju ganska bra att ha. Jag har även en gammal lastmaskin som klara att lyfta virkespaketen, det är väll inget krav men det underlättar. Jag byggde ett virkesstick i ett uthus häromåret och det var revolutionerande.
En klyvsåg är också väldigt användbar. Jag klyver mycket plank tort när jag snickrar, reglar blir exakt 95mm tex. Och man behöver inte ha helt komplett sortiment.
Det blir ju mäst gran och fur men jag har sågat lite stormfäld ek till trall.
Man hittar endel spik. En stor fördel med kedjesågverk är ju att det är ingen jättekatastrof.
Bandsågen är nog effektivare, jag har aldrig provat men de är ju lite dyrare och banden är också dyrare. Gammal hederlig långbänk är ju kanon men det är en division upp. Lite löjligt för 15 stock/år.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

QV_

#7 » 22:11:25, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Borde inte detektorslingorna för trafikljus, som ligger nedfrästa i asfalten, ocskså räknas som metalldetektorer enligt lagen? Fysikaliskt sett är ju funktionen exakt densamma.


Eftersom jag kommer att använda detektorn på industrimark så är den ju "redan förstörd". Desamma gäller även en väg.
Så i det fallet kan de ha en generell dispans men jag har ingen kunskap i ämnet. Är inte intresserad heller igentligen.
Men en regelsökare klarar ju också metall och den är fri från tillstånd. Kanske för att den används inomhus.

Nu memorerade jag inte vad jag läste i handlingarna men jag tror att de är fokuserade på "utomhus"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

frippis

#8 » 09:25:48, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Borde inte detektorslingorna för trafikljus, som ligger nedfrästa i asfalten, ocskså räknas som metalldetektorer enligt lagen? Fysikaliskt sett är ju funktionen exakt densamma.

Alla beröringsfria givare för gränslägen mm som sitter i olika slags maskiner, är ju också egentligen metalldetektorer. Behöver man tillstånd för att hålla en lösplockad sådan i handen och ha utgången kopplad till en kontrollampa eller multimeter?


Jag gissar att det är denna lag som reglerar detta: https://lagen.nu/1988:950#K2P18S1

Innehavet verkar ju inte vara reglerat. Utan det är just att man använder en maskin som KAN användas för att hitta föremål under mark.
Så det är väl en tolkningsfråga om det är ok att använda maskinen till saker ovan jord. Men det borde väl finnas prejudikat på detta tycker jag.

Edit: Om den är utformad eller placerad på ett sådant sätt att den inte kan ge utslag för föremål under marken killgissar jag på att det borde vara ok.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

fretchi

#9 » 09:44:38, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Om du använder en kedjesåg så är en massiv spikkörning hyggligt billig jämfört med ett bandsågblad eller hårdmetalltänder på en klyvklinga.
När spiken väl är hittad så täljer man fram den, byter kedja och sågar vidare.
Självklart är en metalldetektor ett underbart hjälpmedel,
men kostnaden för en pålitlig detektor motsvarar ändå ett skapligt knippe med sågkedjor.


Ett vanligt bandsågblad av normal "hobbysågarstorlek" kostar 2-300 kr/st så det är inte hela världen heller. De går dessutom att slipa, så länge man inte gör någon rejäl grundstötning, typ sågar i anhållen, har jag hört :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

robson

#10 » 10:40:34, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det faktist någon som följer nån så larvig lag om en metalldetektor... söka tillstånd att leta spik i ett träd ojojoj

3 personer gillar det här inlägget.
robson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:02, 30-04-2010
Ort: Nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 175s

Fosson

#11 » 11:42:13, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:.....Ja, vad bör jag tänka på? fyll på!


Logistiken runt omkring är A och O om du vill vara lite effektiv, inte om du sågar med band eller kedja.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Stridis2

#12 » 17:52:34, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lönt för dig att skaffa såg? Det kanske är bättre att leja bort sågningen och använda tid, pengar och plats du spar till något roligare... :klia:
Personligen är jag mycket förtjust i det jag sett av Woodmitzer. Stabila och robusta sågbänkar med många vettiga funktioner. Är inte ofta man hittar dessa begagnade, men ibland så går det.
Har aldrig sett själv, men jag har hört och läst att Logosol är vekt och rangligt mög. Däremot är de bra att handla sågband av.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 18:52:08, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, är det lönt? Jag inbillar mig det... Det är väl mest för att det står träd på gården som kommer att förfaras om jag inte gör nåt med dom.
Jag kommer få sågen i present oavsett men vill jag nu verkligen inte ha den så... Vad finns det för något hyfsat i sågväg? Jag behöver kunna såga max 5,20 långa bitar. Däremot så är vissa av furorna mer än 45 cm i brösthöjd, dom vill jag kunna klyva också.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BM425

#14 » 20:05:20, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där bygger du lätt själv, vid sidan om allt annat du bygger :mrgreen:
Vi vet att du kan :thumme: :photograph:

En lång ram, en kraftig motorsåg med långt svärd o en klyvsåg kedja.

Men som sagts förut, hitta någon i närheten med sågverk. :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Henrik_N

#15 » 20:10:08, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller bli den som legosågar åt andra... :idee3:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se