Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man?

98 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

toker

#76 » 20:25:55, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg i friläge och gasa då får man också höga varv men motorn lämnar låg effekt. Prova kör så att motorn går tungt och ha en person som trycker gasen i bott så får du se skillnaden. Rekomendationen beror nog på att man kör med inbyggda regulatorn som normalt endast reglerar lite.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#77 » 20:30:52, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zetor 8011 är bra traktor till sågverk o dyl. Dom tar knappt någe bränsle. Direktinsprutad diesel som är tämligen modern för sin tid.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dejvi

#78 » 20:45:42, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Lägg i friläge och gasa då får man också höga varv men motorn lämnar låg effekt. Prova kör så att motorn går tungt och ha en person som trycker gasen i bott så får du se skillnaden. Rekomendationen beror nog på att man kör med inbyggda regulatorn som normalt endast reglerar lite.


Vet inte riktigt om det är till mig du föreslår, men går ju inte (skämt åsido) att ha en person som ska sitta i traktorn och gasa vid behov...
Det jag menar är att för att du ska få 1100 rpm på klingaxeln måste du ställa handgasen på ganska nära fulla varv. Hjälper inte mycket att trampa ner gaspedaln mera i det skedet. Sen kan jag bara tänka mig att det är väldigt svårt att tajma fotgasen passligt så att man behåller 1100 rpm på klingaxeln.

Hur som haver kör vi inte mer med traktordrift och inte heller mera med Laimet-sågen. Eldrift och Kara som gäller nuförtiden.

magloman skrev:Zetor 8011 är bra traktor till sågverk o dyl. Dom tar knappt någe bränsle. Direktinsprutad diesel som är tämligen modern för sin tid.

Absolut, vet många som kör med dessa (och ursus motsvarande), men vårt exemplar av 8011 crystal hade nog något fel på pumpen, fick aldrig regulatorn att svara bra på den. I grannbyn körde de med en likadan och där var det inga problem.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Stridis2

#79 » 21:07:48, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får än en gång prata för bandsågverk. Nu är det inte ett plockepinn för 30.000 kr jag har jobbat vid utan ett LT20 så priset är ju lite högre. Jag vet att ägaren kör med 20A huvudsäkring och 16A gruppsäkring. Det går galant att driva den 11 kW starka motorn. Jag har också hjälpt till vid flera klingsågverk. Och i båda fallen är logistiken runt om mycket viktigare än själva sågen.
Den klingsåg jag arbetat mest med hade en IH som drev, vill minnas det var en 784:a. Alltså runt 80 hp. Men jag tror inte vi sågade ett dugg snabbare med tre man än vad vi gör med bandsågverket. Räknar man in uppstartningstider så vinner säkert bandsågen.
Givetvis jobbar man snabbare om man är fler, men även vid bandsågverket kan man vara tre pers. Då hinner den ena barka lite av det sågade men långt ifrån allt.
En fördel till med bandsågverk som nog ingen har nämnt är om man ska använda virket till kulturhistoriska byggnader. Bandsågat påminner mer om ramsågat medan cirkelsågar alltid ser "modernt" och fel ut i gammal miljö. Kanske inte så många som har det kravet men kan vara värt att tänka på ändå.
Ytterligare en fördel är att ska man ha en klingsåg som tar stora stockar behöver man en jätteklinga som både är dyr i inköp och kräver stor drivmotor.

Ja, jag vet att den här tråden handlar om cirkelsågverk, men jag tycker det är synd när folk dissar bandsågverk på (i mina ögon) helt felaktiga grunder.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#80 » 21:55:24, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar ju finnas toppklyv till klingsågar då fixar dom grövre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#81 » 21:57:43, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:
toker skrev:Lägg i friläge och gasa då får man också höga varv men motorn lämnar låg effekt. Prova kör så att motorn går tungt och ha en person som trycker gasen i bott så får du se skillnaden. Rekomendationen beror nog på att man kör med inbyggda regulatorn som normalt endast reglerar lite.


Vet inte riktigt om det är till mig du föreslår, men går ju inte (skämt åsido) att ha en person som ska sitta i traktorn och gasa vid behov...
Det jag menar är att för att du ska få 1100 rpm på klingaxeln måste du ställa handgasen på ganska nära fulla varv. Hjälper inte mycket att trampa ner gaspedaln mera i det skedet. Sen kan jag bara tänka mig att det är väldigt svårt att tajma fotgasen passligt så att man behåller 1100 rpm på klingaxeln.

Hur som haver kör vi inte mer med traktordrift och inte heller mera med Laimet-sågen. Eldrift och Kara som gäller nuförtiden.

magloman skrev:Zetor 8011 är bra traktor till sågverk o dyl. Dom tar knappt någe bränsle. Direktinsprutad diesel som är tämligen modern för sin tid.

Absolut, vet många som kör med dessa (och ursus motsvarande), men vårt exemplar av 8011 crystal hade nog något fel på pumpen, fick aldrig regulatorn att svara bra på den. I grannbyn körde de med en likadan och där var det inga problem.
Fulla varv vid låg belastning innebär inte att motorn lämnar full effekt. Prova varva traktorn till 1500 rpm med handgasen och sen kör uppför en brant backe och se hur mycket kraft det finns eller inte finns.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dejvi

#82 » 22:00:43, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte synas några märken från klingan, då är det fel i skränkningen. Men men, vad som ser bra ut är upp till betraktaren. Det finns för och nackdelar med allt, går inte att komma ifrån.

Vi har säkert alla våra preferenser på vad som är snabbt o effektivt, vad som är fint och fult osv. Tycker det har kommit fram bra synpunkter kring både bandsågar o klingsågar.

Spånhanteringen tycker jag är enklare att lösa effektivt i en klingsåg.

En sak som sällan kommer upp i argumenten är en ganska väsentlig skillnad och en stor fördel för klingsågen. I klingsågen är det stocken som rör på sig inte såghuvudet. Detta ger en robust måttställare med exakta upprepningar av mått, men bandsågarnas måttjustering är säkert tillräckligt bra också.

Men

Det finns inte många "perfekta" stockar, lite eller mycket inre spänningar finns det för det mesta. Dessa spänningar vrider o ändrar på blocket hela tiden. Bandsågen kompenserar inte för dessa ändringar då blocket drar sig. I klingsågen trycker du hela tiden blocket mot ett anhåll och får på så vis jämntjocka plankor o bräder (med språng i då om det är stora spänningar) men bättre så än plankor o bräder med olik tjocklek i mitten/ändorna.

Plankor ska givetvis sågas ur så bra stockar som möjligt, men att spika upp bräder som har lite språng är ju inga problem å så länge de är jämntjocka hela vägen är det lätt att spika på ribbor eller lock också. Nu är kanske jag onödigt noggrann, men mäter kontinuerligt sågad vara med skjutmått både på bredd o tjocklek. Ska hållas inom nån tiondels millimeter. Att man ska behöva hyvla plank o regler efter sågning är bara humbug, då är det något fel, eller så är det någon som vill fakturera 2 jobb...

Ställtiden kan vara snabbare med bandsåg. Tar väl en 5 min att vässa hårdmetallklingorna, detta görs 1-2ggr per dag. Klingbyte tar 10-15 min, snabbare om man får byta till klinga i samma storlek o slipper justera klingstyrningarna.

Sen kan man sätta mycket tid på jobb med klingor, tvätt, sträckning, skränkning, hamra ut bulor, slipa tandbotten o spånrum, lödning av hårdmetalltänder + inslipning av dessa, osv. är en hel vetenskap...

Det som är säkert är att det är mycket mindre timmar mellan inköp o sågning med bandsåg jämfört med klingsåg. Vi har lagt ner vem vet hur många timmar i samband med "nya" sågen (säkert långt över 1000 timmar), men bra blir det.

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

thestrut

#83 » 07:45:52, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör med en 95 hk traktor (när den var ny) 4cyl turbo

sågade 2 dagar på va 30 liter det var ju inte fulla dagar men max 6 liter i timmen vill jag påstå.
då går traktorn på 1450 varv med denna klinga på som jag tror är 900mm om jag minns rätt
den andra klingan vill ha 1500 varv

när jag kör den fullt belastad med betesputs drar den exakt 9,5 liter timmen

så några 10 liter timmen vid sågning är nog långt ifrån sanningen
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

thestrut

#84 » 08:18:37, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag får än en gång prata för bandsågverk. Nu är det inte ett plockepinn för 30.000 kr jag har jobbat vid utan ett LT20 så priset är ju lite högre. Jag vet att ägaren kör med 20A huvudsäkring och 16A gruppsäkring. Det går galant att driva den 11 kW starka motorn. Jag har också hjälpt till vid flera klingsågverk. Och i båda fallen är logistiken runt om mycket viktigare än själva sågen.
Den klingsåg jag arbetat mest med hade en IH som drev, vill minnas det var en 784:a. Alltså runt 80 hp. Men jag tror inte vi sågade ett dugg snabbare med tre man än vad vi gör med bandsågverket. Räknar man in uppstartningstider så vinner säkert bandsågen.
Givetvis jobbar man snabbare om man är fler, men även vid bandsågverket kan man vara tre pers. Då hinner den ena barka lite av det sågade men långt ifrån allt.
En fördel till med bandsågverk som nog ingen har nämnt är om man ska använda virket till kulturhistoriska byggnader. Bandsågat påminner mer om ramsågat medan cirkelsågar alltid ser "modernt" och fel ut i gammal miljö. Kanske inte så många som har det kravet men kan vara värt att tänka på ändå.
Ytterligare en fördel är att ska man ha en klingsåg som tar stora stockar behöver man en jätteklinga som både är dyr i inköp och kräver stor drivmotor.

Ja, jag vet att den här tråden handlar om cirkelsågverk, men jag tycker det är synd när folk dissar bandsågverk på (i mina ögon) helt felaktiga grunder.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


vad är det för bandsåg som är lika snabb som klingsågen?
finns inte en chans enligt mig...

sen är det exakt som dejvi skriver, omöjligt hålla måtten i en bandsåg så fort det är en stock med lite spänning i, och det är många sådana i skogen :)
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

dejvi

#85 » 09:10:39, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

thestrut skrev:jag kör med en 95 hk traktor (när den var ny) 4cyl turbo

sågade 2 dagar på va 30 liter det var ju inte fulla dagar men max 6 liter i timmen vill jag påstå.
då går traktorn på 1450 varv med denna klinga på som jag tror är 900mm om jag minns rätt
den andra klingan vill ha 1500 varv

när jag kör den fullt belastad med betesputs drar den exakt 9,5 liter timmen

så några 10 liter timmen vid sågning är nog långt ifrån sanningen


Du har en bättre anpassad traktor, vi körde med en 6cyl Fiat utan turbo som skulle ha bortåt 2400 varv på motorn för att nå rätt varvtal på klingan. Den va törstig den...

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

thestrut

#86 » 09:40:10, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej, men hade ni direkt på klingaxeln?
inget 1000rpm kraftuttag?

då kanske den va fel traktor på fel plats, men annars är ju en 6a utan turbo bättre än 4a med turbo då den ha bättre vrid
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

Zukram

#87 » 10:21:09, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu är inne på jämförelser. Jag skulle vilja säga att det ena inte är bättre än det andra. MEN ...
Man får en gammal klingsåg som har varit från början "proffskvalitét" för lite och ingenting. Jag betalade 14000 för min Säter, som det visade sig var nästan dubbelt så mycket som jag hade behövt betala. Sen har jag iof lagt ner några timmar, som jag dock hade kunnat spara in på om jag köpt ett bättre objekt från början.

En bandsåg av proffskvalitét är säkerligen inte sämre än min bänk. Den är förmodligen dessutom modern, så då kan man misstänka att den bara därför är lite bättre.

Angående snabbhet så handlar det bara om effekt. En bandsåg som kan utnyttja lika hög effekt som min 1100mm klinga, kommer kunna såga lika fort, kanske fortare, eftersom bandet är tunnare och därmed kostar mindre effekt. Men då får man betala väääääääääääldigt mycket mer än jag gjort.

Om inte pengar är en faktor, så är kanske ett bandsågsverk avsett att drivas av ca 50-100hp bättre, men räknar man inköpspris och att man kanske inte sågar på heltid, så vinner nog klingsågen.

Sen är det väl så att jag -GILLAR- klingsågar :-) Det känns mer rätt på en bondgård :-) En bonnsåg för en bonnajävel helt enkelt.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

dejvi

#88 » 10:26:14, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

thestrut skrev:okej, men hade ni direkt på klingaxeln?
inget 1000rpm kraftuttag?

då kanske den va fel traktor på fel plats, men annars är ju en 6a utan turbo bättre än 4a med turbo då den ha bättre vrid

Jå, helt klart fel traktor på fel plats. Börjar bli länge sen vi körde med den uppsättningen, men vill minnas att traktorn hade 540rpm på kraftuttaget vid 2350rpm på motorn. Sen var det nog utväxling på sågen också för att få upp klingaxeln till 1100rpm. Men den var trevlig att såga med i övrigt, höll emot bra fast det var tjur i stockarna. Men bränsleekonomin var dålig. Zetorn skulle stå framför sågen var det tänkt, men den hade som sagt nog något fel på pumpen. Sen var det en del faktorer och tillfälligheter som gjorde att vi bytte till en stationär eldriven såg.

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

thestrut

#89 » 12:39:23, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Om man nu är inne på jämförelser. Jag skulle vilja säga att det ena inte är bättre än det andra. MEN ...
Man får en gammal klingsåg som har varit från början "proffskvalitét" för lite och ingenting. Jag betalade 14000 för min Säter, som det visade sig var nästan dubbelt så mycket som jag hade behövt betala. Sen har jag iof lagt ner några timmar, som jag dock hade kunnat spara in på om jag köpt ett bättre objekt från början.

En bandsåg av proffskvalitét är säkerligen inte sämre än min bänk. Den är förmodligen dessutom modern, så då kan man misstänka att den bara därför är lite bättre.

Angående snabbhet så handlar det bara om effekt. En bandsåg som kan utnyttja lika hög effekt som min 1100mm klinga, kommer kunna såga lika fort, kanske fortare, eftersom bandet är tunnare och därmed kostar mindre effekt. Men då får man betala väääääääääääldigt mycket mer än jag gjort.

Om inte pengar är en faktor, så är kanske ett bandsågsverk avsett att drivas av ca 50-100hp bättre, men räknar man inköpspris och att man kanske inte sågar på heltid, så vinner nog klingsågen.

Sen är det väl så att jag -GILLAR- klingsågar :-) Det känns mer rätt på en bondgård :-) En bonnsåg för en bonnajävel helt enkelt.

/m



har svårt att se att du bara kan öka effekten på en bandsåg för att kunna köra fortare, när jag sågat bandsåg är det inte ett problem i praktiken
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

busholle

#90 » 14:14:57, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

thestrut skrev:
Zukram skrev:Om man nu är inne på jämförelser. Jag skulle vilja säga att det ena inte är bättre än det andra. MEN ...
Man får en gammal klingsåg som har varit från början "proffskvalitét" för lite och ingenting. Jag betalade 14000 för min Säter, som det visade sig var nästan dubbelt så mycket som jag hade behövt betala. Sen har jag iof lagt ner några timmar, som jag dock hade kunnat spara in på om jag köpt ett bättre objekt från början.

En bandsåg av proffskvalitét är säkerligen inte sämre än min bänk. Den är förmodligen dessutom modern, så då kan man misstänka att den bara därför är lite bättre.

Angående snabbhet så handlar det bara om effekt. En bandsåg som kan utnyttja lika hög effekt som min 1100mm klinga, kommer kunna såga lika fort, kanske fortare, eftersom bandet är tunnare och därmed kostar mindre effekt. Men då får man betala väääääääääääldigt mycket mer än jag gjort.

Om inte pengar är en faktor, så är kanske ett bandsågsverk avsett att drivas av ca 50-100hp bättre, men räknar man inköpspris och att man kanske inte sågar på heltid, så vinner nog klingsågen.

Sen är det väl så att jag -GILLAR- klingsågar :-) Det känns mer rätt på en bondgård :-) En bonnsåg för en bonnajävel helt enkelt.

/m



har svårt att se att du bara kan öka effekten på en bandsåg för att kunna köra fortare, när jag sågat bandsåg är det inte ett problem i praktiken


Mer effekt möjliggör kraftigare band med högre avverkning och därmed högre matningstakt. Högre bandhastighet borde också vara möjligt för snabbare sågning.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se