Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Går det att köra gammalt traktordrivet sågverk på en man?

98 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Andy80 (trådstartaren)

#1 » 21:04:14, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dykt upp en möjlighet att köpa ett begagnat traktordrivet cirkelsågverk med träbänk och trärullar för 20000 Kr.
Har fått en hel del förfrågningar från vänner och arbetskamrater om att få köpa virke. Har tidigare sågat på logosols eldrivna kedjesågverk. Men inser att jag inte kommer hinna få fram virke i de mängder jag behöver med det.
Vad tror ni som har erfarenhet av cirkelsågverk. Är det realistiskt att köpa ett sågverk för 20k och kunna få fram virke i hyfsat jämna dimensioner på det? Går det att såga på en man? Vissa säger att man måste vara två helst tre.
Har även kikat lite på bandsågarna som finns för ca 100k. Men det känns lite drygt att gå och styra sågsläden fram och tillbaka.
Bifogar lite bilder på verket jag blivit erbjuden att köpa.
MVH Andy



Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



Mattias Petterson

#2 » 21:16:57, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att det är lönsamt att såga för eget bruk, ska man tjäna pengar på det behöver man nog bättre utrustning med bättre prestanda och precision
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#3 » 21:44:22, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig varit sågare själv men hjälpt till vid ett antal sågar och pratat med många sågare. Min uppfattning är att det är mycket svårare att få en cirkelsåg att gå bra än en bandsåg. Cirkelsågen sågar oftast fortare men har då kanske 5 gånger större motor. Jag har sett enmanssågar som var ganska automatiserade, men sågen på dina bilder har långt kvar till att vara enmans.
Eldrivet bandsågverk stannar man bandet mellan varje sågsnitt, eller i alla fall varje liten paus som behövs för att ändra något, så där fungerar det mycket bättre om man är själv.

Jag känner till ett cirkesågverk som skulle avyttras för kanske 20 år sedan. Det verkar vara modernare än ditt, hade metallrullar och såg modernare ut med landsida osv. Det skänktes bort inklusive transport hem till mottagaren. Detta sågverk drevs av en stationär Scaniadiesel som också ingick.
Sågen blev aldrig uppsatt men förvarad bra så den inte ruttnade bort. För ungefär 10 år sedan skulle den avyttras igen. Det var samma sak då, skänktes bort där transporten ingick. Så jag har intrycket att gamla cirkelsågar inte betingar speciellt höga priser, och ditt låter mycket högt i mina öron.
När det gäller bandsågverk så känner jag bara till ett Woodmitzer LT15 som för kanske 10 - 12 år sedan köptes begagnat för 35' och såldes för något år sedan för ca 10'. Bandsågverk verkar vara ganska ovanligt att de byter ägare.

Så med allt detta dravvel menar jag att personligen hade jag tittat på ett bra bandsågverk. Jag är mycket imponerad av det LT20 där jag ibland får sågat virke. Fungerar utmärkt att arbeta både en, två eller tre man, det går bara fortare ju fler man är.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#4 » 21:57:14, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han som sågar åt mig har klinga och sköter den helt själv. Vet ej vad det är för sort.

https://youtu.be/1Ba1CDotKGo
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andy80 (trådstartaren)

#5 » 22:05:34, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Det där var ju i en helt annan klass än det jag erbjudits att köpa.
Det din kompis har ser ju rentav modernt ut. Stödrullar, hydraulik och grejer. Mem ett sånt får man nog ge några hundra k för :vissla:
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Andy80 (trådstartaren)

#6 » 09:38:53, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du delar med dig Stridis. Kanske ett bandsågverk inte är så dumt ändå. Jag vill komma igång med sågningen rätt fort
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Bygert

#7 » 11:48:26, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog också det verkar som pris i överkant, vad kostar det sen i pengar och arbete innan det är flyttat och justerat så det gör nån nytta?

En sak till, det finns ju en rejäl potential på en sån där att skada sig, är man ensam så kan det gå riktigt illa. Man kan väl skada sig på en bandsåg också men man får nog anstränga sig lite mer.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

toker

#8 » 12:01:35, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar dels lämna timmer för eget behov och säljer även lite timmer till en som kör med ett Kara sågverk med klinga och det kör han själv och kvalitén på virket är mycket bra men det är ju helt klart modernare än det på bilderna det mesta på det sågverket drivs med hydraulik förutom klingan då.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dejvi

#9 » 16:41:42, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cirkelsåg ska det vara. Sen om priset på den du kollar på är rätt vågar jag inte säga.

Sågar själv på en hyfsat modern kara master såg, för att klara sågningen själv behövs nog en hel del tilläggsutrustning. Stockbord med matning, stock riktare o roterare, hydrauliskt lås av bakre ändan på stocken, hydrauliska stödhjul för bakar o block, avdragare, vipparmar på bordet, spjäll för att sortera sågad vara o bakar från varandra och transportör för bakar + sågad vara. Sen kommer allmöjlig kringutrustning som är bra å ha...hjullastare, skogskran osv.

Men en traditionell sågbänk kan vara väldigt effektiv på redan två man som vet vad de gör. Jag skulle sikta in mig på en sådan lösning med den sågen på bilderna.

Klingan är viktig, den ska vara i bra skick. Med en bra klinga, bra invägd o inriktad bänk når man tiondels toleranser på sågad vara. Produktionen på en cirkelsåg är också hög, det + sågnoggrannhet är kunder måna om.

Sen att det skulle komma mycket mer plankor o bräder med en bandsåg köper inte jag, möjligen en bräda mer ur riktigt stora stockar.

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Stridis2

#10 » 17:38:10, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte mycket mer man får ut med band jämfört med klinga. Den stora vinsten är att det går så mycket lättare att man kan såga med med mycket mindre motor.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MekJan

#11 » 17:52:42, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sågbänk av trä brukar vrida och vända sig efter väderlek , fick den förklaringen när min gamle sågare bytte till stålbänk! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

toker

#12 » 17:59:16, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:Cirkelsåg ska det vara. Sen om priset på den du kollar på är rätt vågar jag inte säga.

Sågar själv på en hyfsat modern kara master såg, för att klara sågningen själv behövs nog en hel del tilläggsutrustning. Stockbord med matning, stock riktare o roterare, hydrauliskt lås av bakre ändan på stocken, hydrauliska stödhjul för bakar o block, avdragare, vipparmar på bordet, spjäll för att sortera sågad vara o bakar från varandra och transportör för bakar + sågad vara. Sen kommer allmöjlig kringutrustning som är bra å ha...hjullastare, skogskran osv.

Men en traditionell sågbänk kan vara väldigt effektiv på redan två man som vet vad de gör. Jag skulle sikta in mig på en sådan lösning med den sågen på bilderna.

Klingan är viktig, den ska vara i bra skick. Med en bra klinga, bra invägd o inriktad bänk når man tiondels toleranser på sågad vara. Produktionen på en cirkelsåg är också hög, det + sågnoggrannhet är kunder måna om.

Sen att det skulle komma mycket mer plankor o bräder med en bandsåg köper inte jag, möjligen en bräda mer ur riktigt stora stockar.

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk
Där jag lämnar virke hamnar bakar och brädor i olika fack som man får tömma efter nån timmes sågning. Skockriktare och stocklyft är hydrauliskt men stocken slås fast manuellt och sågen körs sv 1 person.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dejvi

#13 » 18:27:33, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nej, det är inte mycket mer man får ut med band jämfört med klinga. Den stora vinsten är att det går så mycket lättare att man kan såga med med mycket mindre motor.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Helt rätt! På vår såg kör vi med följande motorer:
Hydraulik 7,5kw
Spånfläkt 4kw
Transportörer 2+2kw
Klinga 45kw

Men sen blir nog kalkylen annan om man räknar kwh/m3 sågad vara. Allt beror på användningsområde...

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Andy80 (trådstartaren)

#14 » 20:13:10, 13-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att ett verk med hydraulik drar iväg bort åt några hundra K även begagnat. Så får nog leta upp ett nytt bandsågverk istället. Jag kommer att såga ensam alltid
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

busholle

#15 » 09:48:29, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För husbehovssågning är bandsåg överlägset. Sågar en del ensam på mitt sågverk som teknikmässigt är likt det du har på bilderna. Korta längder i lättsågade dimensioner går att såga själv men rekommenderas inte.

Har man flyt kommer man över en begagnad Kara eller Laimet med all utrustning dejvi nämnde ovan. Kostar troligen något över 200' i välanvänt skick. Kompletterar man med ett elverk för att driva det så har man bra grejer men budgeten är orimlig för husbehovet. En bandsåg för 50' löser uppgiften men det tar mer tid
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se