Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Köpråd Wood Mizer LT15

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Andy80 (trådstartaren)

#1 » 09:00:10, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har blivit ägare av en skogsfastighet och behöver skaffa ett eget sågverk för att förädla virket. Har tidigare sågat mycket med farsans eldrivna kedjesågverk från Logosol. Det funkar att såga med och jag har gjort en del innovationer för enklare stockhantering samt elektrisk matning. Dock upplever jag att det blir många avbrott i sågningen för slipning av kedjor och utlösta värmeskydd på motorn. Det blir också väldigt mycket spån som måste skottas undan.
Har tittat lite på klingsågar, men inser att jag måste upp rätt mkt i pris för att få ett klingsågverk som är användarvänligt för en person. Min budget stannar på ca 100K.
Nu har jag börjat titta på bandsågverk istället och har sett att Wood Mizer LT15 verkar passa mina behov rätt bra. Ett med elektrisk höjdjustering verkar smidigt, tror även elektrisk matning vore bra. Ni som har sådant, hur manövreras matningen? Kan man köra igång matningen och sen ta undan virke medans den sågar? Stannar den då när den sågat klart?
Vad har ni för erfarenheter av detta sågverk? Vad får man betala för ett komplett verk med matning och elektrisk höjdjustering?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



tracker

#2 » 09:14:13, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker detta är prisvärt..
Bredare band än övriga.
https://www.albogatrateknik.se/se/s%C3% ... i-41672744
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

fretchi

#3 » 09:49:42, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektrisk höjdjustering är bra, om än den är lite oprecis i manövreringen. Hade gärna sett två hastigheter på den.
Matning känns ganska onödigt. Sågningen går fort och kräver ingen kraft. Det är stockvändning, och virkes/bakvedshanteringen som tar tid. Den kan du ändå inte göra när sågen går utan att riskera såga i dig själv. Av den anledningen gissar jag även att auto-matningen bara är halvautomatisk och kräver passning.

Hellre manuell matning och bra logistik runtomkring, än automatisk matning och dålig ordning.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Anders.B

#4 » 10:00:02, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Elektrisk höjdjustering är bra, om än den är lite oprecis i manövreringen. Hade gärna sett två hastigheter på den.
Matning känns ganska onödigt. Sågningen går fort och kräver ingen kraft. Det är stockvändning, och virkes/bakvedshanteringen som tar tid. Den kan du ändå inte göra när sågen går utan att riskera såga i dig själv. Av den anledningen gissar jag även att auto-matningen bara är halvautomatisk och kräver passning.

Hellre manuell matning och bra logistik runtomkring, än automatisk matning och dålig ordning.



+ 1 på den!

Jag ska sätta en frekvensomriktare på höjdjusteringen, då får jag en steglös hastighetsreglering och slipper "omtagningarna" för att hamna på rätt millimeter.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Andy80 (trådstartaren)

#5 » 10:09:12, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Tycker detta är prisvärt..
Bredare band än övriga.
https://www.albogatrateknik.se/se/s%C3% ... i-41672744

Intressant! Elektrisk matning och höjdjustering verkar ingå i grundpaketet. Nån som har erfarenhet av detta verk? Tillgänglighet av reservdelar osv?
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

fretchi

#6 » 10:58:18, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ingenting om sågverket, men många verkar nöjda med alboga träteknik, i alla fall i de grupper jag varit medlem i. Har själv bara köpt band därifrån.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#7 » 20:43:27, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Min" sågare hade ett LT15 till att börja med men bytte sedan upp sig till ett LT20. Det mindre hade ingen matning vilket det större har. Jag tycker denna matning är dum. Man har en spak på sidan av manöverboxen. Trycker man den framåt går sågen dit och vice versa. Sedan finns en potentiometer som man ställer in hastigheten med. Men i min värld hade jag önskat ha poten inbyggd i spaken (eventuellt tillsammans med en separat som man ställer maxhastigheten med). Jag hade önskat att lätt kunna justera hastigheten under sågsnittet, men som det är nu måste man då använda båda händer.
Det mindre hade bara strömbrytare upp / ner medan det större har digital lägesställare. Man kan programmera den så man har tre "standard"-dimensioner. Trycker man på t.ex. 1" så går sågen ner precis lagom mycket för denna tjocklek. Vid nästa tryck sänks sågen ytterligare 27 mm (25 mm tjocklek + 2 mm för klingtjockleken).
I övrigt tycker jag det verkar vara mycket stabila och bra sågverk. Robust uppbyggda på fyrkantsprofiler, inte en massa pressade plåtbitar som många andra mindre sågverk.



Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Andy80 (trådstartaren)

#8 » 09:01:38, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som har bandsåg, hur slipar ni och skränker banden? Slipmaskiner verkar vara jättedyra :uupps:
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

fretchi

#9 » 09:29:37, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det bli vettigt har jag förstått att man mer eller mindre måste lämna in dem för slipning. Jag har däremot inte slipat ett enda blad hittills. Ett vettigt blad kostar kanske 300 spänn och håller uppskattningsvis mellan 10-20 stockar, kanske mer om man inte spiksågar eller släpat stockarna i jord och grus.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#10 » 13:21:55, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Min" sågare har den billigaste slipmaskin man kunde hitta då han köpte den. Går på 12V och har ett ganska primitivt plåtstativ. Tror den gick på runt 6000 kr. Men när du väl lärt dig ställa in den så gör den ett förvånansvärt bra jobb. Han har sågat mycket ek till mig (ni som läst min hustråd vet hur mycket...) och en del ask. Båda mycket hårda träslag. Ibland har vi kört ett snitt för att sedan byta band. Han skränker aldrig banden.

En fd arbetskollga hade också bandsåg, samma modell som Jonsered sålde med sina egna dekaler på. Han berättade att han satt och handskränkte med en liten mall när han satt fyr i pannan och skulle vänta på att slå om ett spjäll. Tyckte inte det var lönt att gå in i huset för tio minuter. Han körde också med sådan slip jag pratade om tidigare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Anders.B

#11 » 13:28:48, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa är väl en sak det kan man relativt enkelt bygga själv och få helautomatiskt, skränka är lite värre då det fort blir fel vilket direkt syns på sågsnittet i form av ränder.

Ett vettigt band kostar runt 300 och att få det slipat och skränkt det halva, rätt skött så kan detta upprepas ett antal gånger,
Så med fem omslipningar har du en kostnad på ca 1000 lappen delat på 48 stockar, dvs 22:- per stock om inget knasar sig och du byter band var åttonde stock.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se