Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Projekt vedklyv!

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Alexn72

#16 » 12:37:30, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...hm...känsliga saker di där elmotorerna... gällande kylning...
Korta stunder kommer det där att fungera - men inte längre såsom bilderna visar.
Viktigaste är i alla fall att luften strömmar fritt över kylflänsarna :-)

Ser så snyggt och kreativt ut bygget ditt!
:popscorn:

Kolla på bilden innan. Jag får det till ca 50mm från motorn till plåten
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor



dc_lindberg

#17 » 10:20:56, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då. Nog tittar jag -först- på bilderna alltid.
Bilder... ljuger alltid! (en bild kan aldrig helt visa verkligheten - kan man ha som generell måttstock på bilders trovärdighet).

Bilden visar, mycket riktigt ett par öppningar.
- Glipan ovan plåten tycks vara kring 3cm.
- ungefär halva fläkten är under plåten
=> detta -bör- räcka!, men... "Murphys Lag"... och den säger i detta fallet; förbättra kylegenskaperna -innan- ty om om vill så betyder det att motorn överhettar och kortsluter. Chansem, risken, sannolikheten för att detta skall -komma- att ske?... rätt operatör, gott sinne, god "maskinmoral", lyhörd och observant operatör... njae... "händer inte"... men så har man den där hjälpredan som intet kan och intet begriper vars hörsel, känsel och observationsförmåga har... ett och annat att önska... (=obefintligt) => då eldas motorns upp!
Som konstruktör kan man i detta läge bygga in motverkande lösningar mot "dumhöve" => bästa möjliga kylning.

Vad som -kommer- att ske, ovan oavsett, är att damm, flis, spån, o annat luftburet otyg -kommer- att börja täppa till!
Frågan är hur mycket och hur väl.
Bra filter. Bra ventilation. God underhållsservice (kräver att det är lätt att utföra!... inte som på VW transporter 5-cyl och dess kamrem och avgasrör... motorn måste lossas o tippas frammåt, kylaren lossas och dras fram osv...). => min erfarenhet är att -kan- man komma åt att blåsa rent med tryckluften så är man i princip "hemma" med det grova akuta underhållet gällande kylningsbehovet.

Så, 3-5cm... låter mycket, men ett par spjälkspån, lite damm, lite sågspån, ngr löv, o vips är där ingen kylning alls av motorn!...

Så, jo då, jag tittar på bilderna ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Peter.Olsson (trådstartaren)

#18 » 09:45:01, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Efter en del diskussioner om kylning till motorn, så har jag tagit ett rejält omtag.'

Har gjort ett rejält hål på klyvsidan och plockat bort plastlådan på andra sidan som satt ganska nära motorn, även ett mindre hål på assistentsidan, så det blir något av ett tvärdrag.

Bild
Bild
Bild

Tänkte att jag gör någon form av luftkanal storlek större till motorn.

Bild

På assistentsidan, så löser jag det på detta sättet med luckan, för den vill jag ha kvar.

Bild
Bild
Bild

För att förhindra en massa skit inne i klyven, så sätter jag 2st skyddsplåtar, och då blir det även tilluft till motorn i fronten.

Bild
Bild
Bild

Liten bild på inkopplingen, satte extra eluttag om man kanske vill ladda mobilen eller kanske en discokula :idee3:

Bild

Nu tror jag projektet är klart :thumme:

Hoppas att detta räcker till kylning av motorn.

6 personer gillar det här inlägget.
Peter.Olsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:07, 23-11-2022
Ort: Skåne
Sverige


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se