Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedtransportör

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Molnia

#16 » 21:24:54, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke jag har är att ha "gångjärn" likt bilden ovanför men med ett "skaft" på varje som en gammal timmerkärra med fällbara stöttor. Vid transport ligger de parallellt med axeln och vid uppställning så vrider man ut skaften o hakar dem i ett annat fast läge.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Molnia

#17 » 19:14:13, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grunnar på att bygga transportören till vedmaskinen till till eldrift. Dels så skaffade vi inte originaldelar till ingående vinkelväxel så vi har inte samma plats för remskivan till transportören. Sen är transportören 4m i ett stycke, så vi får inte in den på logen utan att demontera loss transportören från vedmaskinen. Därför funderar vi lite på och bygga transportören helt fristående, så kan man köra in vedmaskin och transportör i 2 omgångar.
Vill ni hjälpa mig o se om jag har räknat rätt här.
Trumma/rullen nertill för bandet är 120mm i diameter.
På dens axel sitter en remskiva med bottendiameter 115mm och största diameter 140mm
Tänker man då rätt att ta 140mm-115=25mm 25mm/2=12,5mm i "remhöjd"
Centrum av rem; yttermått remskiva 140mm-12,5mm = 127,5mm Är detta lämpligast värde att räkna på för omvandla hastigheten?
eller vad ska jag räkna på minsta innermått på remskivan? 115mm?
Eftersom jag får räkna med bandets rulle kan ändra hastighet så vill jag få ett korrekt värde och inte bara välja innermått utan o veta det är rätt.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se