Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

tips dimensionering hydraulik till vedmaskinsbygge

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Turbodiesel

#16 » 16:51:18, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör även ha motorslid i ventilen till sågmotorn, eller annan lösning för att frihjula den, nyare F11 som såg & fläktmotor har det ibland inbyggt, men inte standardvarianten.

Köper du en beg (eller ny) F11 så kolla typskylten så att den passar dig.

Hur är det tänkt att mata svärdet, samt hålla fast stocken? Manuell sågning med .404-kedja är ganska jobbigt att köra, det hoppar & vibrerar friskt. Samt att du behöver bra sågtryck för att ha nytta av din tänkta sågeffekt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



akkamaan

#17 » 17:20:44, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom motorn bara har en rotationsriktning så är frihjulningen ännu effektivare med en backventil nära sågmotorn, typ en hydraulisk gnistsläckardiod...
Bild
Frihjulningen är bl a viktig för att manuellt kunna dra runt kedjan efter t ex kedjebyte eller under filning/slipning av skärtänder och ryttare
Med backventil kan du bara dra runt kedjan i en riktning. Med motorslid så kan kedjan dras runt i båda riktningarna, varför det nu skulle vara nödvändigt :klia:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Langsel (trådstartaren)

#18 » 19:16:34, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för alla råd och tips det uppskattas!
Regenerativ ventil hade jag tänkt ha så småningom men först ska jag bara få till allt å se hur det fungerar, så kan man uppgradera lite senare.

Ok Motorspole fanns det att köpa till ventilen jag har såg jag så det får jag införskaffa mig isf.

Matningen av svärdet tänkte jag göra med returoljan från motorn till en cylinder som jag sett många andra gjort, och fjäderbelastad retur av svärdet.

Tänkte gör en hydraulisk stockhållare en arm alltså och försöka få till det med en sekvensventil på tryckledningen till sågmotorn så när man drar i sågspaken så kläms stocken först fast sen börjar sågen gå.

Men börjar fundera lite om om jag inte ska köra på en f11-05 istället? Är 40-50 l/min lämpligt till en sådan? Om man räknar på 8000-10000 varv blir det ju nåt sånt, sen blir det väl förluster också så det blir lite lägre ändå?

Isf ska man köra på en 3/4 klyvventil ändå eller räcker min 1/2 80L ventil till då?

För att slippa ligga på ca 1800 motorvarv för att få 540 varv på kraftuttaget, går jag ner på ca 1350-1400 så borde varvet på kraftuttaget bli ca 350? Eller kan man gå ännu lägre i motorvarv och välja pumpen (med växellåda) utefter det ? Säg 1200 varv kanske? Det är en valtra 6850 så kraften borde ju finnas.
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

JengaPRO

#19 » 19:48:54, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mindre skördaraggregat kör med F11-05 och större aggregat med F11-10 alt 20 enligt vad jag förstått. En 5cc motor räcker nog.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#20 » 19:57:13, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Langsel: Det är i princip klyvcylindern, samt två ventilpaket du har hemma idag? Försök hålla isär vad som finns hemma, och vad du tänker att köpa. Pump & växellåda kändes som det fanns hemma, & skrivet i sten en tid..

F11-05 är inte så vanlig, samt har 18mm axel, det ger begränsat utbud på drivhjul.

Jenga: F11-19 är nästa steg, idag går trenden mot större lågvarviga motorer, samt stoora drivhjul, för bättre verkningsgrad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Langsel (trådstartaren)

#21 » 20:57:50, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja klyvcylinder har jag. och två ventilpaket har jag hemma dom har jag inte skaffat till det här bygget dom har jag haft liggandes. Nä skrivet i sten vet jag inte men Jag tänker använda mig av kraftuttagsdriven pump pga enkelheten att kunna använda maskinen om man inte har tillgång till el någonstans. Men jag har inte köpt någon än då jag inte har bestämt mig eller vetat vad jag ska ha riktigt.
Jag började bygga maskinen för ca ett år sen och tänkte göra färdigt så mycket som möjligt som inte är beroende av hydraulsystemet och nu har jag kommit så pass långt att det är dags att börja fundera kring det. Just hydraulik har jag inte hållit på med så mycket därför behöver hjälp med det.
Kollar på weimers hemsida på kraftuttagsdrivna pumpar med växellåda det är där jag fått alla siffror ifrån. Kommer förmodligen handla där.

https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... julspumpar

1 person gillar det här inlägget.
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bert

#22 » 21:31:39, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men har du inte 1000 varvs kraftuttag på traktorn?
För isåfall ligger du väl inte på mer än 1000-1100 på motorn för 540 på tappen
Nu blir kanske detta av annan kaliber men jag har själv en HakkiPilke37 som jag kör så med min N101 utan problem
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Langsel (trådstartaren)

#23 » 22:57:24, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har du ju rätt i det hade jag inte tänkt på, tack för tipset!
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se