Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

tips dimensionering hydraulik till vedmaskinsbygge

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Langsel (trådstartaren)

#1 » 22:35:53, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att bygga en vedmaskin och skulle behöva lite råd om hydrauliken.
Har sökt men hittar inte riktigt nåt konkret om det jag undrar så startar en ny tråd.

Tanken är att använda mig av en f11-10 sågmotor och driva hydraulpumpen med kraftuttaget.
Räcker det med 38 cc pump? En sån ger ju ca 80 l/min på 540 varv.

Räcker det då med ventiler som är klassad för max 80l/min?
Det blir ju ca 100 l/min har jag räknat ut när klyvkolven går i retur

Tänkte ha ventil med 2 sektioner, en till matarband och en till sågen.
Och en egen ventil till klyven med vajer till en spak, typ som kisaved.

Hur drar man lämpligast returen till allt? Det blir ju rundpumpning så alla ventiler blir ju seriekopplad i vanliga fall men tänker på returen från klyven mest då det blir snabb återgång och mycket olja som ska igenom ventilerna.

Leda returen från matarband/sågventilen till klyvventil som i sin tur går direkt till tanken?
Kolven är 80x63x680

Vilken hydraulmotor ska jag ha till matarbandet?

Maskinen är snart färdig det är bara det hydrauliska jag grunnar över nu.

Tacksam för svar
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



JengaPRO

#2 » 23:29:50, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

38cc och 540rpm ger ca 20 liter per minut.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Langsel (trådstartaren)

#3 » 00:11:57, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är pump med växellåda till kraftuttaget
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

rospigg

#4 » 00:15:18, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska du berätta om det är en utväxling (och i sådana fall utväxlingsförhållandet) i växellådan, då svaret inte verkade tilltala dig, Langsel.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bert

#5 » 01:22:06, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket kräver sågmotorn för du skall få en bra sågkapacitet?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

akkamaan

#6 » 01:34:48, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Langsel skrev:
Tanken är att använda mig av en f11-10 sågmotor och driva hydraulpumpen med kraftuttaget.
Räcker det med 38 cc pump?


Det beror ju på vilka prestande du önskar ha. Begränsande faktor är ju uteffekten på traktorns kraftuttag

En sån ger ju ca 80 l/min på 540 varv.

38cc x 540 rpm=20.52L/min. Nu har jag sett att du driver pumpen med en uppväxlad växellåda. om dina 80 L/min stämmer så har växellådan ca 4 ggr uppväxling.
Räcker det då med ventiler som är klassad för max 80l/min?
Det borde räcka. Klassningen handlar mest om att inte åstadkomma onödig värmeutveckling med för liten ventil (kapacitet). Dessutom så handlar det om att ge sliderna i ventilen ett någorlunda proprtionelletarbetsområde. Om ventilen är för liten så blir det större värmeutveckling och mesta av reaktionen i början av spaktutslaget och är ventilen för står får du mindre värmeutveckling men ingen egentlig reaktion förrän i slutet av spakutslaget. Men en vedprocessor ska väl inte smygköras, on/off elventiler används ofta.

Det blir ju ca 100 l/min har jag räknat ut när klyvkolven går i retur
OK, så hur har du kommit fram till den siffran?
Kolven är 80x63x680

Det ger ett returflöde på 210.6 L/min
Grov kolvstång ger ju relativtsnabb returrörelse, men också kraftig flödesförstärkning, i ditt fall ca 2.63 ggr. Efter som ditt mål med hög produktivitet så kommer cylindern med returslag kanske 5-10 ggr per minut att generera mycket värme med potentiella kylningsproblem som följd

Tänkte ha ventil med 2 sektioner, en till matarband och en till sågen.
Vad är det för matarband du tänker på? Är det matning av den kluvna veden eller är det frammatning av den okapade stocken? Om det är för den kluvna veden så bör du ge det matarbandet en egen hydraulpump som tillåter bandet gå kontinuerligt
Och en egen ventil till klyven med vajer till en spak, typ som kisaved.
OK. Kom ihåga att om de seriekopplar flera ventiler så måste ventilen uppströms ha en så kallad serienippel

Hur drar man lämpligast returen till allt? Det blir ju rundpumpning så alla ventiler blir ju seriekopplad i vanliga fall men tänker på returen från klyven mest då det blir snabb återgång och mycket olja som ska igenom ventilerna.
Varje seriekopplad ventil med serienippel måste ha sitt eget returutlopp

Leda returen från matarband/sågventilen till klyvventil som i sin tur går direkt till tanken?
Retur från en uppströms ventil ska inte ledas in i en ndédströms ventil


Vilken hydraulmotor ska jag ha till matarbandet?
Typ av motor så är en orbital motor lämpligt. Storleken beror på vilket vridmoment den behöver ge. Det påverkas av bland annat diametern på drevet son driver bandmattan, samt vilken hastighet du vill ha på bandmattan.
Om du driver bandmattan simultant med annan hydraulik, t ex såg eller klyv så kommer du att tappa effekt på dessa funktioner.
Senast redigerad av akkamaan 17:05:45, 24-02-2024, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

JengaPRO

#7 » 13:17:32, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

ggr fem så blir det 100l/min.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Langsel (trådstartaren)

#8 » 23:12:07, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg. Tråkigt att du upplever det så det var inte alls min mening jag skrev bara hur det var.

Bert. Det vet jag inte det är därför jag frågar om nån av er kunniga inom ämnet vet vad som krävs för att det ska funka bra. Har ju sett att det är många på forumet som har byggt egna maskiner så vore kul å höra hur dom har gjort. Och vilken storlek på pump dom kör på till en f11-10

Akkamaan. 210 l/min i returflöde klarar ventilen av det eller blir det för mycket om man bortser från värmeutveckling jag tänker på om den håller?

Jag menar inmatnings bandet som matar in stock.

Du verkar ha bra koll, om du skulle kunna beskriva hur man ska koppla in allt vore snällt. Det blir alltså en retur var till tank från båda ventilerna då? Och seriekopplat mellan dom?

Jag har som sagt begränsade kunskaper inom hydraulik det är därför jag frågar här och hoppas att nån kan hjälpa mig.

1 person gillar det här inlägget.
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

akkamaan

#9 » 03:25:19, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Langsel skrev:
Akkamaan. 210 l/min i returflöde klarar ventilen av det eller blir det för mycket om man bortser från värmeutveckling jag tänker på om den håller?

Ventiler går inte sönder av flöde. Det är tryck som gör att de går sönder.
Vid ett så högt returflöde så belastas pump som måste ge högre tryck för att driva igenom returoljan till tank. om mottrycket blir för högt så öppnar tryckbegränsningsventilen och kolvrörelsen upphör eller åtminstone saktar ner. För att undvika så kraftig flödesförstärkning så behöver du en cylinder med mindre diameter på kolvstången. med din 80 mm kolv så skulle jag anvöna 40 mm kolvstång vilket ger 33% flödesförstärkning

Jag menar inmatnings bandet som matar in stock.
matar stocken fram till kapsågen eller matar stock från stockbordet in till stockbanan?

Du verkar ha bra koll, om du skulle kunna beskriva hur man ska koppla in allt vore snällt. Det blir alltså en retur var till tank från båda ventilerna då? Och seriekopplat mellan dom?
Olika riktningsventiler har olika design. Då måste tillhandahålla produktblad på de ventiler du avser att använda innan det går att säga exakt hur det ska kopplas.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Langsel (trådstartaren)

#10 » 11:20:27, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här cylindern är köpt av en vedklyvstillverkare som dom använder i sina vedklyvar, det fungerar ju uppenbarligen för dom, även kisaved har en liknande på kolv på vedmaskinerna den är 80x65. Så kan inte förstå varför inte jag skulle kunna få det att fungera på min maskin?

Matarbandet på maskinen som matar in stocken till sågsvärdet är den jag syftar på.

Dessa ventiler har jag liggandes. 1 sektions ventilen till klyvcylinder, 3 sektions ventilen till inmatningdbandet och sågen är tanken, och plugga tredje spaken till vidare så finns det möjlighet till nån mer funktion senare tex höja sänka kniv eller nåt.

https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktni ... kande.html

https://www.sagro.se/sv/artiklar/riktni ... kande.html
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Langsel (trådstartaren)

#11 » 11:21:25, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte finnas något produktdatablad att ladda ner till dom tyvärr.
Langsel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:23, 29-07-2018
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

akkamaan

#12 » 15:29:57, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövs inget datablad. All information finns på hemsidan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Hymas 89

#13 » 16:59:58, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

F11-10 har ett maxvarv på 10300.
Räknar du med 10 000 varv, hur många minutliter blir det? Blir det 100?
Visst borde man räkna på nära maxvar i reorin då det skjunker vid belastning.

Angående klyvkolv, jag byggde en klyv 1994 med ett stödben från en virkeskran till en timmerbil. Elmotorn gick aldrig så tungt ut vid grov klyvning som när kolven gick in tillbaka.
Grov kolvstång ger snabb retur och högt retur oljeflöde, se till att ha grov retur.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

akkamaan

#14 » 17:05:41, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade databladet LÄNK

Langsel skrev:Den här cylindern är köpt av en vedklyvstillverkare som dom använder i sina vedklyvar, det fungerar ju uppenbarligen för dom, även kisaved har en liknande på kolv på vedmaskinerna den är 80x65. Så kan inte förstå varför inte jag skulle kunna få det att fungera på min maskin?
Allt beror ju på om dina valda ventiler kan svälja returflödet på 200 L/min utan problem. Uppgifterna på hemsidan säger max returtryck 50 bar.
Tryckfalls diagrammet för A-B till Tank slutar vid 80 L/min...
Bild



Matarbandet på maskinen som matar in stocken till sågsvärdet är den jag syftar på.
OK, varför jag frågar är för att förstå om matarbandet ska användas samtidigt med nån av de övriga funktionerna.

Dessa ventiler har jag liggandes. 1 sektions ventilen till klyvcylinder, 3 sektions ventilen till inmatningdbandet och sågen är tanken, och plugga tredje spaken till vidare så finns det möjlighet till nån mer funktion senare tex höja sänka kniv eller nåt.
Då gäller det att välja vilken ventil som ska sitta uppströms.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#15 » 10:45:34, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

80L/min ligger redan på gränsen med 1/2" prylar.

Det är bättre att välja en 3/4" ventil, åtm till klyven, minusledningen kan väljas 1/2" men plus gör sig bäst som 3/4", samt retur. 210L/min @50bar tryckfall blir ganska mycket värme, och tungt går det.

80/63 klyvcylinder passar ganska bra ihop med regenerativ ventil, för automatisk snabb/stark rörelse, behåll därför bef cylinder. Att byta cylinder för att sänka returflödet(& returhastigheten) är fel metod.

Returfiltret väljs förslagsvis med minst 200L/min kapacitet.

Det finns ingen anledning, att köra en F11 motor på över 10 000rpm på en vedmaskin, en F11-10 matad med 80L/min är mer än tillräckligt i överkant, och sågar bra fort.

1:3,8 är en normal utväxling på traktorväxlar.

Du skulle egentligen behöva en till mindre pump, till småfunktioner som in & utmatning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se