Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Sågning med lennartsfors bandsågverk

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

dave.datt (trådstartaren)

#1 » 01:28:41, 21-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej alla maskinister! har just köpt ett lennartsfors bandsågverk behöver därför tips om sågning med detta verk typ smidig arbetsgång o alla andra underlättande knep! tack på förhand mvh småsågarn
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Mösa-trollet

#2 » 22:02:57, 21-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vi har ett simpelt woodmizer, men metoden bandsågning har jag nog lite tips om. Vad är det du funderar mest över?
Vad har du för utrustning. Jag menar stocklyft, stockrullning nivåjustering av klenända o.s.v.
Mösa-trollet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:52, 05-03-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 903
Valtra 6400
Case 1370 Agri King
Volvo BM 430

dave.datt (trådstartaren)

#3 » 12:53:04, 23-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej det jag mest funderar på är skötsel av band och vatten mängd på bladet.slipmaskin ingick i köpet.stocklyft för toppände finns också.timmerupplägg har jag tänkt bygga för att smidigt lasta av från gripkärra .har också tnkt att gjuta en platta att ställa verket på med underlägg tvärs rälsen fr att lätt sopa bark o dyl.
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

niklas linderholm

#4 » 21:55:32, 23-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dave.datt skrev:hej det jag mest funderar på är skötsel av band och vatten mängd på bladet.slipmaskin ingick i köpet.stocklyft för toppände finns också.timmerupplägg har jag tänkt bygga för att smidigt lasta av från gripkärra .har också tnkt att gjuta en platta att ställa verket på med underlägg tvärs rälsen fr att lätt sopa bark o dyl.


det låter som om kameran måste fram under projektet :thumme:

mvh niklas


Anpassade citat-koden /Lars B
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

dave.datt (trådstartaren)

#5 » 00:49:15, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej vi får se när våren kommer om jag kan lägga ut lite bilder, ser verkligen fram mot att få såga timmer när snön börjar tina.hoppas på tips av er maskinister om sågningsteknik mm. tack på för hand
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lindqvist

#6 » 11:38:04, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Se till att hålla banden välslipade. Man märker inte riktigt när de börjar bli slöa förrens man får dit ett nytt, samt att det kan bli sprick-bildning i botten av tanden som man slipar bort. Gör man inte det så växer sprickorna och banden går av..

Ang. vatten för bandet, så är det bara att öppna kranen 90grader för att få tillräckligt =max ur slangen. Ha en skvätt diskmedel i vattnet.

Vi gjorde mallar för att lättare se utbytet av stocken. Kan vara ett bra tips om man inte sågat så mycket tidigare.

Är grymt kul att såga och resultatet blir otroligt fint, nästan åt det hyvlade hållet...

mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Johan76

#7 » 14:00:04, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindqvist skrev:Hej

Se till att hålla banden välslipade. Man märker inte riktigt när de börjar bli slöa förrens man får dit ett nytt, samt att det kan bli sprick-bildning i botten av tanden som man slipar bort. Gör man inte det så växer sprickorna och banden går av..

Ang. vatten för bandet, så är det bara att öppna kranen 90grader för att få tillräckligt =max ur slangen. Ha en skvätt diskmedel i vattnet.

Vi gjorde mallar för att lättare se utbytet av stocken. Kan vara ett bra tips om man inte sågat så mycket tidigare.

Är grymt kul att såga och resultatet blir otroligt fint, nästan åt det hyvlade hållet...

mvh Lindqvist




Använd inte vatten,man ska ha rapsolja typ binol band 5 ellerbinol e40.
Diesel fungerar också alldeles ypperligt.
Johan76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:00, 19-02-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Lindqvist

#8 » 19:34:13, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan76 skrev:Använd inte vatten,man ska ha rapsolja typ binol band 5 ellerbinol e40.
Diesel fungerar också alldeles ypperligt.


Varför skall man inte köra med vatten? Kan tänka mig att oljan ger mindre friktion och smörjer bandet, men det måste väl kladda ner/förstöra virket?

Lennartsfors själva rekommenderar vatten med diskmedel i..

mvh Lindqvist
Lindqvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:39, 11-12-2011
Ort: West
Sverige

Martin Lidèn

#9 » 20:25:13, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej vi har sågat ett par 100 kubik med ett Lennartfors verk använder vatten med diskmedel i om det är kallt har vi blandat i spolarvätska .
Använd "lagom" mycket så att det inte bygger på bladen. Ventlen i vatten behålaren rostar (kärvar) om den alltid står i vatten.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Martin Lidèn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:21, 18-10-2007
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo LV105K, BM350,BM350 turbo, BM810,
Hara cavay, Hydrema 806

dave.datt (trådstartaren)

#10 » 23:06:59, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej .johan 76 vad är det för olja?har du någon erfarenhet av att använda olja istället för vatten blir inte virket kladdigt av oljan?jag är nyfiken på allt om småskalig sågning .vad har du för sågverk,alla erfarenheter inom området mottages tacksamt då jag inte vet något om sågning med band har endast sågat med klinga. är det någon mer som använder olja istället för vatten?
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dave.datt (trådstartaren)

#11 » 00:23:28, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej Martin liden då har du mycket erfarenhet av detta verk.jag har elektrisk höjdjustering . är det lätt att räkna ut utbytet med skalan ,tips?.hur länge håller banden ?jag fick med 9st .köpte den begagnad.hur ställer man in slipen lättast? det blev många frågor men hoppas något svar tack på förhand. MVH DAVE.DATT
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Johan76

#12 » 14:56:48, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dave.datt skrev:hej .johan 76 vad är det för olja?har du någon erfarenhet av att använda olja istället för vatten blir inte virket kladdigt av oljan?jag är nyfiken på allt om småskalig sågning .vad har du för sågverk,alla erfarenheter inom området mottages tacksamt då jag inte vet något om sågning med band har endast sågat med klinga. är det någon mer som använder olja istället för vatten?


Fördelar diesel vs vatten:
1.Fryser inte
2. Smörjer bättre
3.Rengör bättre.(kåda osv)
4.Orsakar ingen rost på t.ex band,bandhjul,bladstyrningar,skrapor och dyl.
5.Typ som ovan, förhindrar rost på band,bandhjul,bladstyrningar,skrapor och dyl.

Nackdelar diesel vs vatten:
1.Miljöpåverkan
2.Pris, även om det är ytterst små mängder som förbrukas.

En miljövänligare variant än diesel är då Binol. som är en rapsolja som blandas med vatten.
Dock är detta betydligt dyrare än diesel och inget jag som hobbysågare hade kostat på mig.
Däremot använder många "riktiga" sågverk Binol eller motsvarande, dels för miljön dels för minskad brandrisk.

Det viktigast med bladsmörjningen är att minska/ta bort spånlimningen på bandet, det gör man betydligt sämre med vatten och då ökar friktionen i tandgången och bandet, vilket resulterar i ökad värme,större slitage på bandet och att sågen går tyngre.

Om du har så pass högt flöde att "det skvätter", så är det alldeles för mycket oavsett om det är vatten eller någon annan vätska.

Angående min erfarenhet i ämnet så har jag jobbat 9 år som slipare av bandsågsblad och 4 år som sågare.
Johan76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:00, 19-02-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

AN

#13 » 10:53:07, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har också lite frågor ang Lennartsfors bandsågverk.
Det är av lite äldre modell, med handtagen på samma,sida som elmotorn. Någon mer som har den modellen. Såldes som Jonsered.


Tycker den sågar effektivt, men har fått några plankor som är lite vågiga, vågorna är ca 5-10 cm centrummått i "vågtopparna"
Tycker rälsen ligger stabilt och är riktad med snöre, och använder 0,2 bladmått mellan räls och hjullager.
Provat med nytt blad och att mata sågen fram väldigt sakta, men det blir vågigt i alla fall. Blir inte så på alla snitt, märks nog mest på lite bredare snitt.
Vad är det jag gör fel?


Tum-skalorna är ju fina, men tycker det är lite besvärligt när man ska växla mellan dem.

Tex vid block-sågning, när man vänt stocken första gången, och ska bestämma bredden på det sågade. Först tar man ju en bak, sedan ev en eller två brädor, men efter sista brädan vill att ju att det som är kvar på rälsen ska ha en användbar dimension. Här har jag fått ta en "skrotbit" för att komma rätt.

Blir ju samma när man börjar på fjärde sidan. En bak, sedan kanske man vill ha någon bräda innan man skivar upp i 2tumsplank. Då vill man ju också komma "rätt".

Använder ni millimeterskalan och räknar från rälsen och upp, samt kompenserar för sågblad? Eller hur gör man enklast?

Hoppas någon har tid att förklara lite :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Bacon

#14 » 13:23:13, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sågar med bamsesåg med motorsågssvärd. Inte riktigt samma men man sågar på liknande sätt. Jag räknar ut så det stämmer i slutet, svärdet tar 6 mm. när man tar fjärde baken och man sågar plank tex 50+6+50+6+50+6+50+6+50= 274mm. Jag höll också på med skrotbitar och sånt i början men det tar för lång tid. Att ta en bräda innanför baken som du gör gör jag nästan aldrig längre om inte det är väldigt grovt. För min del har det visat sig att lite vankant gör inget, reglar klyver jag torrt på ett annat såg så då kan man såga bort vankanten då. Ska man ha foringsbräder så gör det ingenting med lite vankant på baksidan. Även brädor med kraftig vankant går åt när man håller på. Lappar i gamla sticketak, sist bytte jag några brädor på rännet som var dåliga helt okantade. Även strävor går åt hela tiden.
Jag sågar i princip tre bakar, så tunna som möjligt sen börjar jag skiva upp blocket. Så breda dimensioner som möjlig (i hela tum). Hantera stocken/blocket så lite som möjligt.
Hur det funkar med bandsågsblad vet jag ingenting om men grejen med sågning oavsett storlek på sågverket är att hålla ordning på klingan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se