Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Mini sågverk

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Torbjörn Pettersson (trådstartaren)

#1 » 21:30:06, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en "mindre" skogsägare och har funderat i flera år på ett småskaligt sågverk. Jag får ofta fem-tio vindfällen på vårkanten som är för lite för att någon skall vilja köpa dom. Det brukar sluta med att man kapar ner dom till ved... Vad har ni andra för erfarenheter? Ska man välja kedjesåg, klinga eller bandsåg? För och nackdelar. Det finns väldigt enkla sågar typ solosågen med en motorsåg som drivkälla men jag misstänker att man tröttnar på en sån pga dålig kapasitet. Jag börjar mer och mer att fundera på ett stationärt sågverk med en gjuten platta och ett skärmtak. Vet inte vilken "nivå" man ska lägga sig på. Jag kan tänka mej att det blir mycket roligare att såga om man kan ha lite mer ordnade former.(Regnskydd, plant golv, stockbord mm). Tankar och ideer mottages tacksamt!
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550



Erland Karlsson

#2 » 21:54:56, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sågat en hel del med liggande bandsåg. Det funkar fint om man bara vill "skiva upp" en stock till okantade plank/brädor. Om man vill ha kantat virke så blir det genast mer bök och tar mycket mer tid.
Bandsågen har ju fördelen gentemot kedjesåg att den inte tar bort så mycket material i snittet. Nackdelen är att med ett slött eller felställt blad så kan man få en väldigt svajig gång på bladet, vilket kan vara irriterande då virket blir vågigt.
Men då jag använder virket till olika former så vill jag ofta ha det okantat, böjd stock blir böjda brädor som passar bra i båtbyggandet. Dessutom kan man såga spantämnen ur riktigt krokiga bitar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

björken

#3 » 22:27:59, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett "Timmersågen TS500" som jag köpte nytt 2008. Har sågat i snitt 60 stock per år sedan dess, något år sågade jag mer än 100 stockar. Sågen funkar väldigt bra, ger bra kvalitet det sågade och är enkel att sköta. Nackdelen är att det tar tid och blir en del spån. Brukar räkna på ca tre-fyra stock i timmen om det är normalgrovt och man ska trava sågade brädor, plocka undan bakar och rulla fram nya stockar.
Det som är mest "lönsamt" att såga själv är ju plank och specialdimensioner, går fort att såga och är dyrt att köpa.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Ivar Risslén

#4 » 23:03:19, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Solosåg M& med elmotor. Jag sågar inte så mycket och är relativt nöjd med den. Nog skulle det gå att göra förbättringar på den. De har nyare modeller med endel nyare fineser.
Gå in på de olika fabrikanternas hemsidor och beställ broschyrer så att du kan sitta hemma och jämföra de olika sågarna.

Kedja eller band, det skiljer ungefär 3-4 mm på sågspåret så det blir mycket om man ska såga tunna bräder av en grov stock eller i stort sett försumbart om man sågar tjocka plank. En sågklinga tar ungefär lika mycket som en kedja.

Det finns de som har byggt såghus och stockbord till solosågar och liknande sågar.

Det beror på hur mycket som du vill lägga ner på sågen, tid och pengar. De olika sågarna har olika fördelar och nackdelar. Kedjesågen är väl den som är billigast i inköp och kanske i drift. Det är lätt att byta kedja och att slipa ( fila) den utan att ha dyra maskiner.

Man kan få gamla klingsågar till bra priser men då måste man gjuta fundament och hellst bygga ett tak över den.

Med egen såg så kan man göra virket i de längder som man har behov av om man har räknat ut vad man har behov av innan man hugger.

Man har störst behov av sågen från början när man ska bygga sig ett såghus och behovet avtar med tiden för man får mer och mer plank och bräder som ligger och väntar på att användas. :huh:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

v702

#5 » 11:10:45, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också haft dessa funderingar, men det är mycket som ska klaffa innan det blir roligt att såga. Det ska vara en bra plats där det går att komma åt med traktor från bägge håll, det ska vara enkelt att få iväg bakar och sågade ämnen. Jag kom fram till att det billigaste och enklaste för mig var att låta någon som redan har grejorna såga. Tar inte lång tid att såga upp något tiotal träd i en riktig sågbänk med hårdmetallklinga, ibland betalar jag timpeng och ibland går det bra att byta del av virket mot arbetet.
Så skönt att slippa allt jobb att hålla igång en motor till, smörjning och underhåll, städning, spån, bakar, slipning, mm bara lasta sina brädor och åka hem och strölägga. :smile:
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

björken

#6 » 13:38:13, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:Har också haft dessa funderingar, men det är mycket som ska klaffa innan det blir roligt att såga. Det ska vara en bra plats där det går att komma åt med traktor från bägge håll, det ska vara enkelt att få iväg bakar och sågade ämnen. Jag kom fram till att det billigaste och enklaste för mig var att låta någon som redan har grejorna såga. Tar inte lång tid att såga upp något tiotal träd i en riktig sågbänk med hårdmetallklinga, ibland betalar jag timpeng och ibland går det bra att byta del av virket mot arbetet.
Så skönt att slippa allt jobb att hålla igång en motor till, smörjning och underhåll, städning, spån, bakar, slipning, mm bara lasta sina brädor och åka hem och strölägga. :smile:


Det var min strategi från början också, men föll på att det aldrig blev gjort. Provade två sågare och den ena började såga ett år efter att jag kört dit stockar, den andra åkte jag och hämtade stockarna osågade efter att de legat där ett år... Däremot provade jag ett år att ta hem en legosågare med en Woodmizer vilket funkade bra. Så jag håller med under förutsättning att man har tillgång till en bra såg i närheten.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

unimog

#7 » 13:58:31, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sågverkstyp som faller mig i smaken är "swingmill" vissa helautomatiska och vissa ganska små simpla sågverk. Fördelen är väl att man får ut olika dimensioner ganska lätt ur en stock och slipper hantera stocken...

http://www.youtube.com/watch?v=a_yjXn4o5iU

http://www.youtube.com/watch?v=5l9nCHzRPc8
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

Torbjörn Pettersson (trådstartaren)

#8 » 21:29:10, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Jo jag har ju åkt till en bonnasåg ett par gånger. Ca 1,5-2 mil enkel resa. Han är inte jätteglad när jag ringer utan han vill helst slippa... Jag har beställt och tittat på en hel del brochyrer från olika tillverkare. Timmersågen har jag inget ifrån. Hittar inget på nätet heller, kanske inte finns mer. "Swingmill" var ju en annorlunda såg, men den verkar inte finnas i Sverige. Jag har nog snöat in lite extra på Bamsesågen. Den kan utrustas med en kedjesåg som man blockar timmret med och sen i andra ändan på sågbänken sitter en klingsåg som man sågar upp blocket med. Detta blir givetvis en lite dyrare modell men jag tror att den skulle kunna funka bra? (Ca 60 000:-). Rolls-modellen är väl Ecosågen? Jag vågar inte gissa vad den kan kosta. 250 000:-???
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

Ptr

#9 » 21:51:52, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har jag en Bamsesåg.

Har genom den rullat en hel del med stock, ja för att vara liten såg.
Som värst sågade jag 5-15 stockar om dan, 20 om det var klent.

Det är fantastiskt roligt att se virket växa fram. Det där att många är så rädda för hur mycket spår det blir en rätt fånig grej, virket är ju inte det dyra.

Det som kostar med en kedjesåg är oljan. Blir lätt många liter så nästa gång ska jag ta hem ett fat om jag ska såga lite mer.

Till klenare dimensioner funkar såg där stocken ligger på ett fåtal hyllor dåligt. Man får då såga grövre och dela på nån byggsåg sen det torkat.

Både ris och ros att ha stocken högt upp, bra höjd att hantera stocken i, men högt att få upp den.

Ska man inte köra omkring med sågverket på taket är denna lite stadigare än solosågen, de är bra till olika saker, båda firmorna upplever jag som bra att ha att göra med och de kan varandras sortiment och produkter.

Kedjan är lite mindre känslig än banden, går att slipa om lite fler gånger och blir inte ofta totalskrot om där är en förarglig liten spik.

Men kanske går de lite saktare att såga med, men det är att vända stocken som tar tid i alla fall. De är bra på helt olika sätt helt enkelt. Jag trivs med kedjesågen i vilket fall som helst och så det att där är matning vilket gör att det blir jämnare gång, men tro inte på reklamen att det går att vända ryggen till, vara i närheten och bevaka behövs ändå.

Tror nog att sågverket redan har betalt sig, och så bara den där känslan över att alltid ha tillgång till vad man vill ha. Vill jag ha en 7½ m 7"13 så sågar jag det, ett jädra bök är det, men försök att beställa på brädgården!

Det är just till de där grövre grejerna som det är bra med eget sågverk, det går med bila med, men jobbigare, nu säger de gamla att det blir bättre och det kan väl så vara om man kan men men.

Jag är nöjd i alla fall.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

niklas linderholm

#10 » 21:54:41, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

eco-sågen .... :smile: ser effektiv ut !!!!

http://www.youtube.com/watch?v=V1mWFSQQHko

mvh niklas
Användarvisningsbild
niklas linderholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:04, 07-11-2009
Ort: norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hanix h 50 b-00

vetinte

#11 » 22:10:24, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vist hadde de varit kul med ett eget sågverk. :grin:
Men jag kom fram till att de var biligare, snabbare o fick mer tid över till att bygga (använda matrialet) om jag körde ner ett lass stock på bonsågen o tog med mig de jag behövde därifrån. :mrgreen:
De var rätt dimisjon, rakt o de var bara att bygga.
O ska man ha nått "udda" så fixar dom de mä.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Bengt Erik Eriksson

#12 » 00:45:13, 11-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj! såghall för max 15-30 stockar/år? visst det är ok att önska men ta och räkna på det. det vore billigare att skänka vindfällena och köpa virket på brädgården.

dock en helt annan sak om du ska såga mer eget eller legosåga.

men ok det är kul att göra själv om man har tid och ork. har ingen erfarenhet av moderna micro sågverk. däremot av en andelssåg hemma i byn som gav alla dimmensioner i samma bit. trist. verkar som de moderna funkar väldigt bra så.
såg någon ny grön liggande bandsåg på räls i veckans land för 29tusen plus förlängning.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Torbjörn Pettersson (trådstartaren)

#13 » 20:06:53, 11-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... Fick info från Lennartsfors.. Grejerna verkar helt ok, men priset är inte tilltalande.
Ptr. Vore inte det ganska optimalt att först blocka stocken med kedjesågen och sedan fortsätta med klingsågen. Kedjesågen är ju ganska oöm mot föroreningar och har ett brett arbetsdjup medans klingan skall ha femdubbla kapasiteten. Jag är även i behov av en byggsåg och tänkte att den även kan användas till detta. Bandsåg verkar vara besvärliga att slipa och inte särskilt hög kapasitet. Beror väl lite på modell förstås. Rätta mej om jag har fel.
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

Thomas Frisk

#14 » 21:40:52, 11-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte köpa ett äldre begagnat cirkelsågverk? det dyker ibland upp på blocket för mellan 5 och 15 tusen, duger gott att starta med. Traktorn får vara drivkälla.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Ivar Risslén

#15 » 21:50:05, 11-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn Pettersson skrev:Hmm... Fick info från Lennartsfors.. Grejerna verkar helt ok, men priset är inte tilltalande.
Ptr. Vore inte det ganska optimalt att först blocka stocken med kedjesågen och sedan fortsätta med klingsågen. Kedjesågen är ju ganska oöm mot föroreningar och har ett brett arbetsdjup medans klingan skall ha femdubbla kapasiteten. Jag är även i behov av en byggsåg och tänkte att den även kan användas till detta. Bandsåg verkar vara besvärliga att slipa och inte särskilt hög kapasitet. Beror väl lite på modell förstås. Rätta mej om jag har fel.


Det brukar en del som har bandsågverk göra. Då får kedjan ta sten och grus som kan finnas i barken.

Det är flera som tänker på ekonomin och avråder från att köpa ett litet sågverk. Men varför ska man alltid tänka på att tjäna en krona. Man kan sätta lite på nöjeskontot när man sågar själv och känner sig nyttig som tar rätt på träd som annars bara skulle bli till ved.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fredrik S och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se