Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Sågverksbygge "swingmill"

116 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Danskar´n

#106 » 11:28:56, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha... det måste jag nog fundera lite,(eller mycket) :klia: på...eller kanske någon nån gång gör en ritning för töntar... :???: :smile:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55



Michael Meier

#107 » 15:59:55, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Alla går att såga på vanlig såg ....


kan du beskriva lite mer utförligt ? :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#108 » 11:14:19, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok vill bara först säga att jag inte varit sågare själv mer än gått någon sågarkurs men inte praktiserat. och burit mängder med virke ut från bysågen och lagt på vagn..

alla börjar med att man delar stocken i fyra "kvarter" som ju metoden heter...
man lägger tillbaka 3 av fyra kvarter på stockbordet för senare behandling. (eller en halva och en kvart till att börja med)
vid sågning enligt "common quarter" enligt nedersta bilden lägger man kvarten på runda sidan och sågade kanten rakt upp. slår i stockhållar järnet och sedan sågar man bräda för bräda. kantar allt till slut.

vid "tripple cut" eller "alternate" läggger man sågade kanten mot bordet och landet och sågar en eller tre brädor. tippar över den på andra sidan så brädan går av på vänstersidan osv. det är här man skulle vilja ha ett vänsterland... men är man säker kan man nog köra mot märken på bänken. allt kantas.

"radial" sågas som "common" förutom att man måste justera vridningen vartannat snitt och blir ju svårast att måtta ut pga vrak kilarna och nya vinklar. tar ju tid också med två snitt mellan riktiga utbytena. brädorna körs mot land som vanligt. all måste kantas återigen.

Hoppas ni är med på detta..

Edit : Kladdade lite i paint
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Danskar´n

#109 » 15:40:20, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Ok vill bara först säga att jag inte varit sågare själv mer än gått någon sågarkurs men inte praktiserat. och burit mängder med virke ut från bysågen och lagt på vagn..

alla börjar med att man delar stocken i fyra "kvarter" som ju metoden heter...
man lägger tillbaka 3 av fyra kvarter på stockbordet för senare behandling. (eller en halva och en kvart till att börja med)
vid sågning enligt "common quarter" enligt nedersta bilden lägger man kvarten på runda sidan och sågade kanten rakt upp. slår i stockhållar järnet och sedan sågar man bräda för bräda. kantar allt till slut.

vid "tripple cut" eller "alternate" läggger man sågade kanten mot bordet och landet och sågar en eller tre brädor. tippar över den på andra sidan så brädan går av på vänstersidan osv. det är här man skulle vilja ha ett vänsterland... men är man säker kan man nog köra mot märken på bänken. allt kantas.

"radial" sågas som "common" förutom att man måste justera vridningen vartannat snitt och blir ju svårast att måtta ut pga vrak kilarna och nya vinklar. tar ju tid också med två snitt mellan riktiga utbytena. brädorna körs mot land som vanligt. all måste kantas återigen.

Hoppas ni är med på detta..

Edit : Kladdade lite i paint
Bild


Väldig instruktivt - även jag fattar galoppen nu.. :lmao: det var "common" metoden jag var lite osäker på... det går säkert bra på en "gammal" klingsåg med stockhållare som man slår i så stocken sitter orubblig fast - lite mer vingligt på en modern bandsåg, skulle jag tro...
Men tack för instruktionen: :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Mats i Myrhult

#110 » 17:45:51, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med gott om plats och en "stockkarusell" kan man vända stocken horisontellt ett halvvarv också, så behöver man inget vänsterland.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Danskar´n

#111 » 18:25:04, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på lite youtube film om detta... med lite mer arbete, som att vända på stockarna, så andra änden kommer till sågbandet, undviker man behovet för "vänsterland"... men om stocken är jätte tung, krävs någon kran... :svettas:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Bengt Erik Eriksson

#112 » 18:41:17, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte sett dessa stock karuseller på små sågverk.. Låter ändå som ett vänsterland är mindre mängd järn att bygga in..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ulf

#113 » 14:22:50, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BEE :buga:
För en totalt okunnig inom planksågning så tolkar jag följande:

Radial quarter sawing, ger dom "finaste" brädorna och mycket spill
Common quarter sawing, ger fina brädor, men endast två av varje "storlek" och en del spill
Tripple cut quarter sawing, ger iaf tre brädor med samma bredd
Alternate quarter sawing, på ett sätt den enklaste sågningen.

Kanske är jag helt ute och trampar, men upplys gärna oss som inte vet! :eat:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#114 » 15:48:55, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Nu är detsåhär att det jag inte vet om trä oftas är väldigt värdefullt att veta. Föredrar att jobba i metall. MEN jag har uppfattat det ungefärsom du Ulf..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#115 » 20:22:03, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle inte klassa det som spill, snarare den plankan som är sågad på vanligt vis är spill om man vill ha användbart virke
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

aunnr1

#116 » 15:48:53, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till ett väldigt imponerande jobb mycket snyggt bygge.
Som bygge o som projekt kan jag ha stor förståelse för projektet.

O jag vill inte heller vara negativ men jag kan inte heller förstå poängen med en såg konstruerad på det sättet,
o jag brukar inte vara särskilt petig med säkerheten på mina projekt men det är en sak som ingen verkar ha kommenterat eller så har jag missat det,
om du sågar någon stock med mycket tjurved o kåda så kommer det att klämma klingan med varmgång som följd, varm klinga vobblar o du har ingen klyvkniv som kan hjälpa till att hålla klingan någorlunda fri,
Det kanske skulle vara lite knepigt på en sån där såg men jag skulle absolut vilja ha en klyvkniv efter klingan

Om du får en vobblande klinga så förstår du vad jag menar..
En vanlig sågklinga sitter med en ganska stor fläns runt axeln så den måste spricka rejält innan något kan hända men din klinga sitter bara med bulthål om jag förstått saken rätt, just att klingan spricker kanske inte är så stor risk för jag antar att en sån där klinga är ganska tjock.
O så som någon kommenterade lossnade hm eller stellit tänder, jag har hål i plåttaket efter tänder som farit o tittat på omgivningarna.
men en kniv kan du nog knåpa dit om du vill

Finns det någon speciell orsak till att man använder en såg konstruerad på detta sätt??
När jag såg den var min första tanke som många andras vad det verkar att det var för kvarter sågning men när jag tittat en stund så kan jag inte se att den är speciellt mycket bättre på de än en vanlig bänksåg möjligen kan du få ett lite högre sågutbyte men det kan inte bli särskilt mycket.

Ialla fall snyggt jobbat o lycka till med sågningen
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se