Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Sågverksbygge "swingmill"

116 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Bengt Erik Eriksson

#91 » 19:45:48, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok föredrar metall framför trä men...
Jo fint virke vill ma ju ha och kvartersågning som jag kallade stjärnsågning ger bra virke.

Det kluriga med swing mill upplever jag är att man sågar ut en brädas två sidor från samma positionering förutom svängen.. Det ger inte många brädor att kanta med minimal ändring av stocken. Dessutom med en relativt litenn klinga som kräver mindre motor.
Ska man såga kvarter sågning med lutande klinga gäller det att ha koll på hypotenusan av dimmensionerna man vill ha.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Stridis2

#92 » 20:54:47, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill inte vara dum eller elak, men jag har inte förstått idéen med swingmill. Jag har hjälpt till med en hel del sågning i ett Woodmitzer LT15 bandsågverk. Det körs på 16 A säkring, så det drar inte mer ström än TS. Min mycket subjektiva åsikt är att två man sågar mycket snabbare än TS såg, ja snabbare än de flesta swingmills jag har sett. Bandsågblad tar mindre sågsöm än sågklinga vilket ger bättre virkesutnyttjande och lägre strömförbrukning. Mekaniskt tycker jag att en swingmill är mycket mer komplicerad, och därmed dyrare, än ett bandsågverk.
Visst, man hanterar stocken mer med bandsåg än med swingmill, men hastigheten kompenserar väl för detta
Som jag ser det hela så är den enda fördelen med swingmill just att den är tekniskt kompliserad och detta tilltalar tekniknörden i oss. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

unimog (trådstartaren)

#93 » 20:59:58, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar ca 20-25 minuter per stock, beror hur petig man är med svinnet = ved. Flaskhalsen nu är "upp och ner" men ska fixas till nästa sågning, denna såg ska inte producera 100 stockar per dag, kanske 5-15 träd per år som annars skulle blivit ved. Kvaliten på den sågade biten blir bra den håller måttet på mm, svårigheten är i slutet när stocken är tunn och börjar liksom vibrera då blir ytan lite sämre. Fastsättningen av stocken är bara en planka som jag sågat ett v i som stocken ligger i, har några träkilar som jag använder ibland om inte stocken ligger still. Klingan vänder sig själv vid ändläge. Ska prova såga ståendes plankor nästa gång så kanske vibrationerna försvinner när det är lite kvar av stocken....Jag mäter in så att centrum ligger lika högt i båda ändarna på stocken, i sidled bestämmer plankan med v var stocken ligger.. Men mera filmer kommer...

3 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

magloman

#94 » 21:15:23, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klingsågad yta är snyggare o bättre om den ska målas. Jag gillar den bättre iaf :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2

#95 » 21:43:12, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Klingsågad yta är snyggare o bättre om den ska målas. Jag gillar den bättre iaf :-)

Bandsågad yta är snyggare! :mrgreen: Tycker i alla fall jag. Påminner mer om ramsågad. Passar mycket bättre på gamla hus och andra gamla saker. Hur målarfärg fäster har jag dock inte tänkt på. Däremot, en nackdel med bandsågverk är att det blir mycket sågspån kvar på det sågade virket.

Hur det än är så är TS bygge riktigt snyggt. :eat: Fortsätt gärna berätta hur det går, både i ord, bild och film. Det är intressant att följa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dejvi

#96 » 00:05:00, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
magloman skrev:Klingsågad yta är snyggare o bättre om den ska målas. Jag gillar den bättre iaf :-)

Däremot, en nackdel med bandsågverk är att det blir mycket sågspån kvar på det sågade virket.

Hur det än är så är TS bygge riktigt snyggt. :eat: Fortsätt gärna berätta hur det går, både i ord, bild och film. Det är intressant att följa.


Bra poänger, både om sågsätten och om bygget. Väldigt intressant att följa. Mycket fint bygge!

Personligen är jag inte speciellt förtjust i bandsågar. Tycker det alltför ofta kastar för mycket i måtten på det som jag har fått bandsågat. Om de då beror på sågen, sågaren, bandet eller något annat vet jag ej...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

bonnen513

#97 » 07:42:30, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:
Nackdelen är att kvistar går över hela bredden på bräderna/plankorna om man kvarterssågar. Så det skall vara prima virke annars är det lika bra att blocksåga...

Det är ju inte bra, en sån bräda blir ju värdelös om man inte bygger trähästar o kan använda kvisthålet som rövhål

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

dejvi

#98 » 08:46:36, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om du kvarterssågar går ju kvisten över hela brädans bredd, dvs brädan går för det mesta av just vid kvisten. Om det inte är en väldigt frisk kvist, hur som helst är det lika bra att kapa bort kvistarna ur kvarterssågat virke för det kommer att gå av vid kvisten förr eller senare. Man plockar helt enkelt ut bitar till finsnickerier. Har man däremot kvistfritt virke kan man använda det till mycket.

Kvisthål får du vid vanlig blocksågning av stockar med torra kvistar...

se hur kvisten växer:
Bild

Glömde att skriva att kvarterssågat virke nöts jämnare, så till golvplankor funkar det också bra!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Michael Meier

#99 » 10:08:20, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ut å stamkvista med er allihopa :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ptr

#100 » 10:59:42, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och ge fan i att gallra onödigt hårt!

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

EE

#101 » 08:59:32, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar swingmillen TS?

Jag har en 5,5 kW elmotor i bra-att-ha-förrådet. Blir den för liten för den klingdiameter som du använder?
Någonstans skriver du att den skär lätt, och det är nog skillnad på att såga norrländsk "softwood" jämfört med vissa träslag som sågas i andra delar av världen. Jag misstänker att lite lägre effekt duger till gran och tall eller vad tror du?

Tänker mig en enkel konstruktion där klingan sitter direkt på motoraxeln (utan remtransmission) och hela motor- och klinginstallationen svängs runt manuellt.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

unimog (trådstartaren)

#102 » 18:34:49, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt byns sågverksexpert så ska klingan snurra ett visst varvtal och med en konstant matningshastighet, för att erhålla minimalt med slitage. För mig så spelar inte slitage och produktionskapacitet så stor roll, valde därför en lösning att sågmotorns motorström får bestämma såghastigheten, då får jag alltid optimal hastighet. Jag har provat att såga en 50*200mm planka, det gick bra om man kilade under så det inte klämde. Går säkert med en 5,5kw motor också, vet inte vilka dimensioner du ska såga. Sågmotorn ligger på ca 20A när jag sågar (märkströmmen är på ca 16.5A) motorn blir inte speciellt varm. Vill kunna såga på vanliga 25A säkringar, annars har jag använt en större motor.

Har målat nästan allt nu lite återstår, sen blir det lite sågning. Har bytt växellådan för upp och ner så nu går den betydligt fortare. Kommer kanske en ny film snart.
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

EE

#103 » 18:46:08, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har dykt upp en ny leverantör av "replacement saw blades"
http://www.carbideprocessors.com/lucas- ... -lucas546/
Troligen renoverade eller uppslipade klingor, $172 känns som ett ok pris.

Problemet för oss europeer är väl frakt och importkostnader!
Tyvärr är min "lagerhållna" motor en 1400 rpm, passar inte bra för direktdrift av den där typen av klinga. Sneglar lite på denna istället
http://ecosagen.se/produkter/#Klingor men klingdiametern räcker troligen bara till 150mm sågsnitt vilket kanske är lagom för min 5,5 kW motor.

Denna "regelvirkesfabrik" ser faktiskt rätt smidig ut:
https://www.youtube.com/watch?v=5l9nCHzRPc8
Fort går det kanske inte men för någon timmerbit lite nu och då vore nåt liknande perfekt!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Danskar´n

#104 » 01:28:27, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har studerat lite om "kvarterssågning eller kvartssågning... det finns uppenbarligen flera metoder att utföra denna sågningen på... och inte alla lär sig göra på vanliga sågar - var sig kedje-band- eller klingsågar...
Bild

Bild

Bild

om ni ser bilden här så är det bara bild 1, fig 2
bild 3 "triple-och alternate quartersawing som funkar på vanliga sågar
bild 2 - måste man ha en särskild sågbädd eller någon sorts varv...
Eller hur?
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Bengt Erik Eriksson

#105 » 09:57:18, 12-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla går att såga på vanlig såg om man börjar med att märg klyva stocken i fyra(eller ta ett fullbrett märgutbyte). Tror dock det skulle vara väldigt bra att ha ett land/anhåll på vänstersidan också på altarnate och tripple-cut. Radialsågning är nog absolut svårast att åstadkomma när det är så mycket kilar som ska sågas ut.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 13:07:14, 13-02-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se