Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Ockelbo 600-1 1978

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

tommy.öhlund (trådstartaren)

#1 » 05:58:00, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, min encylindriga skoter med sachs SA 290 motor ( NO. 8764966) och nr 4054.21 handbok har fått problem med driften.

Tillotson förgasaren HR 114A är ultraljudtvättad mm. Jag körde på tomgång och testade med startgas vid variatorn.
Motorn dog direkt. Det måste vara läkagen vid vevaxelns tärningar som förorsakar driftproblemen.
Jag frågar nu om någon vet hur man byter dessa tätningar? Går det att utföra utan attt behöva klyva motorn? Och hur ser man det?
Tätningarna är troligen typ no10= 0930015001, lip seal 25x35x9/7 (from engine nr 6203 930) ??

Har någon en servicemanual till min sachs SA290 motor ( NO. 8764966) ?
tacksam för svar

Tommy
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


outback

#2 » 06:13:31, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första är att få loss variator och svänghjul. Dessa kan nog sitta hårt som bara den.
Sen gissar jag bara nu och det är att det borde gå byta tätningar utan att klyva motorn.
Jag gav upp vid variatorn... och hittade en annan motor.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

rospigg

#3 » 17:52:57, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otätt vevhus kan också bero på packningen mellan höger och vänster vevhushalva eller cylinderfotspackningen.
Svänghjulsavdragaren är M50X1 invändig gänga (om det är lika som den jag nyligen grejade med.
Adress till en PDF fil, servicemanual:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... RKHQujGZyI
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

outback

#4 » 18:01:32, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Otätt vevhus kan också bero på packningen mellan höger och vänster vevhushalva eller cylinderfotspackningen.
Svänghjulsavdragaren är M50X1 invändig gänga (om det är lika som den jag nyligen grejade med.
Adress till en PDF fil, servicemanual:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... RKHQujGZyI
/Rp
Ursäkta om man lånar tråden... Tänkte bara höra om du vet hur det ser ut där variatorn sitter, är det konad axel? Som på modern skoter.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

tommy.öhlund (trådstartaren)

#5 » 06:51:19, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Rospigg, Skotern är 1978 års modell. Kan du skriva vilken bild från servicemanualen 69 Sachs_SM.pdf ( gäller hela denna manual för min motor?) som du menar är packningen mellan vänster och höger vevhushalva. Är det fig. 14?
outback frågar om det är konad axel för variatorn? Jag vet inte? Jag har inte demonterat något. Kan man se det ändå?
Tommy

Bild
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405

rospigg

#6 » 17:46:11, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra, figur 14, det är den gröna packningen på bilden här ovanför.
Jag vet inte hur långt fram i tiden manualen sträcker sig.
Det fanns ju t.ex. tre olika utföranden eller ändringar på vevaxeln, sid. 15
men i det stora hela är det nog väldigt lika grejer.
Se länken som ett hjälpmedel, inte ett facit - i synnerhet om du upptäcker någon skillnad :thummar:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

sven-erik1

#7 » 18:16:38, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej . 90 % av dom har honad axel till variatorn .putsa av mellan variator och block så syns det om det är gängad . har du original variator eller är den bytt i original variatorn tar du bort centrum skruven och slår ytter kåpan framåt i överkant så får du en grov gänga i innre axeln som blir kvar som du använder för att dra av den med prova med en bult med rätt gänga och gängtejp med hålet fyllt med tjock olja dra in bulten så brukar den släppa. ganska vanligt att pboxen säger upp sig går att bryta ut och slå i utifrån .
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

outback

#8 » 18:20:54, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sven-erik1 skrev:hej . 90 % av dom har honad axel till variatorn .putsa av mellan variator och block så syns det om det är gängad . har du original variator eller är den bytt i original variatorn tar du bort centrum skruven och slår ytter kåpan framåt i överkant så får du en grov gänga i innre axeln som blir kvar som du använder för att dra av den med prova med en bult med rätt gänga och gängtejp med hålet fyllt med tjock olja dra in bulten så brukar den släppa. ganska vanligt att pboxen säger upp sig går att bryta ut och slå i utifrån .
Du vet inte vilken gäng det är? Eller nån annan kanske vet?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#9 » 22:35:02, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gängan i variatorn beror på fabrikatet på den. Om det är en amerikansk variator, så är det troligtvis en UNF-gänga. 9/16" eller 5/8" är vanligt.
Man brukar kunna komma åt med ett gängmått för att kolla stigningen, och om man mäter gängans innerdiameter med skjutmått är det sen inte så svårt att med hjälp av gängtabeller komma fram till vad det är för gänga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tommy.öhlund (trådstartaren)

#10 » 07:22:42, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om det finns annan metod för att konstatera om och var det är läkage i motorn? Kan man suga vakum i slangen som pumpar förgasaren för att konstatera läkage? Om vakum sviktar var är då läkaget? Jag provade kompression som var 8,5 bar men det kanske ändå inte betyder att vevhuset är tätt? Jag tycker att det är svart och smutsigt, oljigt runt motor även upp mot cylinderns flänsar men hur många år det varitså har jag ingen aning om. Jag köpte skotern ny 1978. Jag fick motorn reparerad med bla ny cylinder 1999.
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405

tommy.öhlund (trådstartaren)

#11 » 13:20:00, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag testade skoter på tomgång i 10 min på stället. Jag sprayade med startgas vid variatorn och runt motorn ett antal gånger. Inget hände. Motorn gick som vanligt?? Mitt problem uppstår efter lite tyngre körning och öppnat hög och lågfartsskruvarna till 1 varv för att motorn dra bra. Då jag stannat motorn ett tag vill den inte starta. Jag måste byta tändstift som då är sotigt och kanske blött pga av primer. Med nytt och tort tändstift startar den. Det enda som inte är bytt i förgasaren sedan 1978 är högfartsventilen med kula ( se bild nr 3) som känns trög? Kanske den läcker lite och ger för fet blandning? Konstigt att startgasen inte påverkade? Kan stefa tätningarna täta olika ibland? Vad ska jag göra? Testa fler gånger efter drift?
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405

tommy.öhlund (trådstartaren)

#12 » 13:22:12, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405

torbjorn_forsman

#13 » 13:57:02, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dålig vevaxeltätning kan mycket väl fungera som backventil - dvs att vevhuskompressionen kan blåsa ut längs axeln, men motorn kan inte suga i sig så mycket startgas den vägen att det märks någon skillnad på gången.
Ett säkert tecken på dåliga vevaxeltätningar är att det snart blir smutsigt igen utanför dem efter rengöring. Om tätningen i svänghjulsänden är dålig kan det ge tändningsproblem, t ex för att brytarna blir igenoljade eller spolar och kondensator inte tål bensinångorna i längden.
Om man hittar bra bilder på nya tätningar, eller en bra snittbild på motorn, bör man kunna avgöra om de kan bytas med motorn hopsatt eller inte.
Om tätningarna har en utstående valk som passar in i ett spår i vevhuset, så måste man ta isär vevhuset. Om de är slätt cylindriska på utsidan så kan man byta dem med motorn hopsatt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#14 » 17:02:01, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för tändstift, och dess värmetal?
I länken jag lade in tidigare är det beskrivet i text och bilder hur man byter packboxarna utan att klyva motorn.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

tommy.öhlund (trådstartaren)

#15 » 17:36:11, 23-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , tacksam för goda råd. Jag ska rengöra runt vevaxeln och se om det kommer smuts, olja på axeln men nu kan jag bara testa på stället utan belastning då snön smält. Tändstiftet är NGK A7 . Jag ska prova att köra motorn med bara tomgångsskruven (12 ) öppet ett varv och med helt stängd högfartsskruv? Detta för att kunna blockera ett ev läkage från högfartsmunstycket vid normal drift som kanske skapar för fet blandning och sot på tändstiftet? Är det möjligt? Vet någon om ett tankfilter med backventil skapar problem för Tillotson HR 114 A förgasaren? Kan backventilen skapa ett övertryck som kan läka in i förgasaren. Jag har nu tagit bort backventilen.
tommy.öhlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:27, 05-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 405


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates