Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Tändproblem Arctic Cat EXT 1989

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

jaevelberg (trådstartaren)

#16 » 21:18:15, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen.

Jag har provat nya stift, ställda på 0,7mm. Ställde luftskruvarna på 1 varv. Kollade även avluftningen till tanken. Tyvärr smäller skotern och går dåligt redan från startögonblicket nu. Lite svår att starta på choken också, dör när man chokar.

Det sitter 260 huvudmunstycken i. Enligt verkstadshandboken ska det vara 240 original, 260 är till "high altitude". Kan för stora huvudmunstycken orsaka fenomenen? Dom borde väl passa dagens fulbensin bra? Jag tycker dock mer att det känns som att den går för magert eller har ett svagt tändsystem.

Nästa försök blir att dra en jordkabel från CDI:ns svarta till tändningslåset enligt instruktion ovan i tråden. Är inte så bra på el, och förstår inte fullt ut varför den ska till tändningslåset. Det borde väl vara samma effekt att dra den till jord på ramen? Eller är det nåt sorts plusjord?
jaevelberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:42, 17-03-2021
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arctic Cat Eltigre EXT 1989, Pv 544 1962, Pv 444 1954, Buick Roadmaster 1992, Saab 96 1966, Crescent 2013 1962, Jawa 210 80-tal, Dnepr mt10-36 1976 m.m.



torbjorn_forsman

#17 » 22:11:42, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är meningslöst att tala om plus- eller minusjord i samband med ett magnettändsystem (oavsett om det är CDI eller brytarstyrt), sådana system arbetar bara med växelspänning.
En trolig orsak att jorda till tändningslåset är att få det hela oberoende av eventuell dålig jordning av hela motorn i chassit, och att minska risken att överlagrad växelström från lysspolen, störningar från ev aggressiv triacregulator för lyse/batteriladdning mm ställer till problem för tändsystemet.

CDI-system kan bli "svaga" när de blir gamla, för att den kondensator i CDI-enheten som ska lagra energi för tändningen har tappat kapacitans (samma sak som brukar hända med startkondensatorer för nätanslutna elmotorer typ enfas tryckluftkompressorer, vattenpumpar mm när de börjar få problem efter några år). Om man har tur och enheten inte är hopgjuten med alltför omedgörlig gjutmassa, kan man få isär den för att kontrollmäta och ev byta kondensatorn.

Man kan också få vara beredd på tändspoleproblem, framför allt då avbrott i högspänningslindningen. Det bör varnas för pirattändspolar i skotersammanhang, ofta är de maximalt snålt tillverkade och man har sparat lite väl mycket på koppar, använt dåligt material (vanlig järnplåt, inte transformatorplåt) i kärnan mm. Följden blir att även om en sån där pirattändspole i och för sig fungerar, så blir toppströmmarna på primärsidan för höga vilket ökar risken för att saker i CDI-enheten (kondensator, tyristor mm) går sönder i förtid.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jaevelberg (trådstartaren)

#18 » 23:22:16, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett mycket pedagogiskt svar!
jaevelberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:42, 17-03-2021
Ort: Umeå
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arctic Cat Eltigre EXT 1989, Pv 544 1962, Pv 444 1954, Buick Roadmaster 1992, Saab 96 1966, Crescent 2013 1962, Jawa 210 80-tal, Dnepr mt10-36 1976 m.m.

Nickname

#19 » 19:34:00, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att utesluta stoppknapp tändningslås och eventuell nödstopp, så kan du bygla mellan brun och svart tråd i fyrstiftblocket som kommer från statorn.
Nickname
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:55:16, 12-08-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC45R-8
Arctic Cat Alpha One.


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se