Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Super Jag -88

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

Contan72 (trådstartaren)

#1 » 18:47:32, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Bytte förgasare på min skoter idag fick inte igång den men upptäckte att det kommer skvättar med olja/bensin från vakumslangen mellan motor och bränslepump. Ska det göra det ? Kan det göra att förgasaren inte får tillräckligt med bränsle ?
Contan72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:17, 01-05-2017
Ort: Bålsta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BÅT snipa



magloman

#2 » 19:38:53, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslepumpens membran är nog slut. Den sitter mellan vevhuset och tanken och förgasaren. Ta isär den och kolla läget.
Kan ju vara murkna slangar med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Contan72 (trådstartaren)

#3 » 19:46:30, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya slangar och ny pump
Contan72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:17, 01-05-2017
Ort: Bålsta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BÅT snipa

torbjorn_forsman

#4 » 20:14:45, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen är ju ansluten till vevhuset på motorn. Det är ju inte vakuum som kommer ur den, utan tryckstötar pga vevhuskompressionen. Om det finns mycket gammal olja mm i vevhuset, är det inte konstigt att den stänker ut genom slangen.

Prova att mata förgasaren med bränsle med självtryck från en provisorisk tank upphängd en halvmeter ovanför och se om du får igång motorn. Då ser du också om bränslepumpen lyckas pumpa fram bränsle, och om du håller för slangänden eller kopplar in en manometer kan du också se om den klarar att ge rimligt bränsletryck (troligen ett par tiondels bar). Är pumpen ny och helt torr så kan det ta ett tag innan det kommer fram något. Det är inget ovanligt på skotrar med den typen av bränslepump att man får använda startgas för att få igång efter soppatorsk och sedan hålla motorn igång med startgas någon minut innan den har lyckats få fram bränsle till förgasaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Contan72 (trådstartaren)

#5 » 20:38:40, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag testar imorgon så får vi se. Tack för hjälpen så länge :buga:
Contan72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:17, 01-05-2017
Ort: Bålsta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BÅT snipa

fretchi

#6 » 20:54:28, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så inte vevhuset är fullt med bränsle. Har den stått med läckande flottörnål så kan den vara fylld till brädden. Då startar den inte förrän du dränerat ut vevhuset. Brukar finnas små pluggar i underkant av vevhuset för dränering.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

David, Luleå

#7 » 21:10:02, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lynx från 01 hade vevhuset fullt. Men det verkade nästan som om bränslepumpen började pumpa med hydraultryck. Den flödade massor, blev ännu surare och fick ännu mera bränsle.
Fick ta loss allt. Gasare, tändstift och slangen till pumpen och sen köra den ett bra tag på startmotorn innan det sluta spruta bensin från allt. Strålen ur anslutningen där bränslepumpens tryckpulsanslutning skulle sitta såg först ut som om man lossat en bränsleslang från förgasaren med motorn igång. Bara sprutade.

När jag sen satte ihop så funkade allt som det skulle.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Contan72 (trådstartaren)

#8 » 18:54:56, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fått igång den än . Hur kollar jag vevhuset ?
Contan72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:17, 01-05-2017
Ort: Bålsta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BÅT snipa

toker

#9 » 19:45:04, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruva ur stiften och dra några gånger. Är bränslepumpen slut kan det läcka bensin den vägen då dränker man motorn i bensin rakt in i vevhuset.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#10 » 13:59:42, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa även pulsslangen från vevhuset till pumpen och kolla om det kommer ut nåt. Olja, bensin eller luft. (medan du drar runt motorn ordentligt. Får du inga luftpulsar (de kan vara ganska svaga) så kommer inte pumpen att pumpa.

Går den på primer? (eller en sup?)


Edit...
Primer brukar ju skidoo och lynx ha. "Super jag"? vill kanske ha en Sup :D så att den kan svara ja på den indirekta frågan som dess namn är :skratta3:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Contan72 (trådstartaren)

#11 » 19:13:31, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är tillbaka med nya grejer såsom CDI box och tändspole. Men får ingen gnista. Kan det vara bristfällig jord ? Kan man mäta om man får ström från själva motorn ? Elle hur kan man kolla om det kommer ström från CDI box till tändspole ? Har veckan på mig att få igång den. Sen måste jag hem och jobba lite :sad:
Contan72
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:17, 01-05-2017
Ort: Bålsta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BÅT snipa

torbjorn_forsman

#12 » 19:23:38, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att ohmmäta spolarna på tändplattan samt ev induktiv givare vid svänghjulet och jämför värdena med vad som står i VHB.
Det är vanligt med dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar, ett tecken på detta är om man får olika värde när man polvänder multimetern eller om man t ex ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret mellan mätningar.

Spänningen mellan CDI och tändspole kommer i form av mycket korta pulser på ett par hundra V. Går inte att mäta med multimeter men däremot går det bra att kolla med oscilloskop.

Vet du säkert att det är fel på den gamla CDI:n och/eller tändspolen? Jag har dåliga erfarenheter av nytillverkade pirattändspolar till gamla Arctic, man har ofta snålat för mycket både på antalet varv koppartråd och på plåtkvaliteten i kärnan, visserligen blir det gnista även med en sådan tändspole men toppströmmen på primärsidan blir högre än med originalspolen så det finns risk att den knäcker komponenter i CDI i förtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se