Många gamla lynxar, speciellt dessa modeller var förberedda för elstart redan från fabriken, så det är inte alls säkert att du har fel
regulator, tvärt om snarare. Däremot har man antingen tidigare bytt till en reg. med fel
kontakt eller så har kontakten gått sönder - därav kopplingen med lösa stift. Anledningen att du har kablar som går ut före reg. och upp till tändlåset är att varvräknare samt handtagsvärmare matas direkt med växelspänning från motorn, varvräknaren behöver detta för att fungera, handtagsvärmarna nöjer sig med växelspänning istället för att de också ska nöta på regulatorn som ofta pajar på dessa skotrar - ett standardfel.
Kontaktstycket som du hittat uppe vid "instrumentbrädan" är fördraget för just varvräknare som du undrade över, de använde samma elsystem som "sportmodellerna" med org. varvräknare, därav denna lilla finess..
Däremot kan du naturligtvis byta till en enpolig regulator om du aldrig kommer att montera elstart, de är ju något billigare.