Sida 2 av 3

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 14:35:09, 20-02-2014
av fretchi
Med tanke på hur de hanteras tycker jag snarare det är förvånande att de ibland håller 1000 mil :vissla:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 20:54:40, 20-02-2014
av Andreas Mattsson
fretchi skrev:Med tanke på hur de hanteras tycker jag snarare det är förvånande att de ibland håller 1000 mil :vissla:


när man var yngre skruvade man nog lika mycket som man åkte :aaargh:

men nu när man blivit äldre så är man så skraj för saker under snön och hur jobbigt det är att köra fast så man passar sig som fan :lmao: .

enda fördelen nu är att man har råd med bättre saker och framförallt att laga det RIKTIGT.

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 11:53:27, 21-02-2014
av kmracing
Synd att det ska fuskas så med kvalitén, körde själv Polaris förr men insåg vad som höll på hända. Sista maskinen var en då ny 2007 Switchback, minns att man monterat ett lock av plast över kedjehuset för att spara vikt, locket sitter 3cm från ljuddämparen så det smälte på de flesta med totalhaveri av kedjehus som följd, lösningen var en plåt som sattes utanpå plasten... Sen var det riktigt dålig passform i hela maskinen, speciellt plastdetaljerna. Insugningsgummina sprack också på under 200 mil minns jag. Egentligen ska jag inte skälla över Polaris, för utvecklingen är den samma hos alla tillverkare, det fuskas bara mer och mer med hållbarheten, kunden får anpassa sig... Otroligt hur någon kan acceptera tex. ett gäng sprängda variatorremmar för mer än 2000:- /st på en helgs körning, och nu verkar ju inte polaris nya beltdrive hålla heller = en ny svindyr rem att hålla efter. Beltdrive har funnits länge hos kända tuningfirmor i usa, men har bara använts i extrema maskiner med betydligt värre effekt än PRO 800, men nu har Polaris lyckats få den tekniken att inte fungera heller, imponerande... :snow:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 12:49:00, 21-02-2014
av Andreas Mattsson
såg faktiskt kedjelocket i plast på dessa :mrgreen: .

beltdrive har jag på min ockelbo 4500 från 86 :grin:


insugsgummi på skidoo är inte det bästa heller,2 st skurna summit 800 pga det som gått under 150mil :uupps:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 12:55:59, 21-02-2014
av nordlander
Förstår inte heller hur man ka misslyckas med variatorremmarna / vaiatorerna. Känns som grundläggande kunskap när man bygger en skoter.

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 13:23:06, 21-02-2014
av kmracing
nordlander skrev:Förstår inte heller hur man ka misslyckas med variatorremmarna / vaiatorerna. Känns som grundläggande kunskap när man bygger en skoter.


2 stora problem förutom själva bestyckningen, chassiet är alldeles för klent, variatorerna flyttar sig vid belastning + för dålig kylning, man har byggt maskinerna så kompakta och täta att det inte strömmar någon luft förbi variatorerna. Lösningen är att köpa dyra kit från tex. SLP där man sågar bort det mesta av skoterns framdel och ersätter med "mesh-tyg" för att åstadkomma kylning, imponerande... :snow:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 13:44:58, 21-02-2014
av nordlander
Min gamla arctic cat (Zr 580 -97) gick det fan inte att ta död på remmen hur man än bar sig åt. Och den var ändå på 120 hk. Nytron jag har nu har gått 550 med orginalrem och jag har inte tänkt byta i onödan. Men då väger ju dom skotrarna mer också men man börjar ju bli gubbe ändå (28) så jag kan leva med det bara jag slipper skruva.

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 15:14:06, 21-02-2014
av kmracing
Javisst, Yamaha är undantaget, de har helt klart en annan klass på grejerna! Det värsta är att många av de som de tidigare nämnda modellerna riktar sig till helt har köpt konceptet med att det ramlar grejer efter dem i spåret, det blir en slags bekräftelse på att man spöar maskinen tillräckligt liksom.. Håller grejerna ihop kan man ju bli anklagad för att köra som en "kärring".. :uupps: Sen är det ju också lite häftigt att visa att man har råd att spränga x antal remmar på en helg tex.. Men men, pengar ska ju användas och det brukar växa bort med åren, har själv varit i de kretsarna en gång i tiden.. :grin:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 17:38:34, 21-02-2014
av nordlander
Jo det går en trend i att visa att man har råd att köpa nytt och köpa dyra reservdelar. Även till bilar. Man kan ju inte gnälla och tycka det är dyrt. Lika idiotiskt som talesättet "Måste du fråga om priset har du inte råd". Snacka om att rika personer måste vara lättlurade :)

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 19:23:07, 21-02-2014
av Andreas Mattsson
tur man gillar det "enkla",och som tur är för mina föräldrar gjorde jag det även som barn :grin: .

men en nytro mtx med 290hp mc-express :buga: ,,ja vad säger man,frun skulle bli ganska ensam här hemma då :djaevul:


iaf så kom vintern tillbaka här :sad: ,,så nu ska jag passa på att dra en repa med min 63hp starka summit 550f,trevlig värre :smile:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 10:32:01, 23-02-2014
av nordlander
Det är lika kul det. Tänkte först köpa en renegade 600 ace (60 hk) men nytron var billigare :)

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 16:48:22, 23-02-2014
av Andreas Mattsson
nordlander skrev:Det är lika kul det. Tänkte först köpa en renegade 600 ace (60 hk) men nytron var billigare :)



ja den har funkat väldigt bra,är nog smidigast av oss alla i vårat gäng.

men jag saknar effekten ibland,funderar starkt på att byta upp mig :smile:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 16:18:17, 24-02-2014
av nordlander
En 900 ACE hade ju varit perfekt, 100 hk är precis lagom. Inte för lite och inte för mycket, då håller förhoppningssvis grejorna.

Hade ju dock haveri i helgen, körde sönder ena isrivaren... :)

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 18:38:50, 24-02-2014
av Andreas Mattsson
nordlander skrev:En 900 ACE hade ju varit perfekt, 100 hk är precis lagom. Inte för lite och inte för mycket, då håller förhoppningssvis grejorna.

Hade ju dock haveri i helgen, körde sönder ena isrivaren... :)



håller med dig att 100hk är precis lämpligt,roligt med mer men sällan det används och med förhöjd rasrisk :razz: .

personligen är rotax 583 en favorit,bra vrid och runt 100hk beroende på vad den suttit i.

har funnits funderingar att bygga om min lillsummit med en sån typ av motor,får se om gnistan håller i sig :mrgreen:

Re: Problem med drivhjul rmk assault 800 -13

InläggPostat: 20:21:26, 24-02-2014
av nordlander
Jo det verkar vara en fin motor. Är sugen på att bygga en skidoo elan med en liten fyrtaktsmotor typ briggs 15 hk eller liknande. Skulle vara en perfekt korvgrillarskoter :)