Luftkylda skotrar har väl nästan aldrig nån tempövervakning oavsett om de är arbets- eller nöjesinriktade? Däremot finns det så gott som alltid på vattenkylda maskiner.
Man kanske ska passa på att räkna upp vad som finns i skoterväg här:
Arctic Cat Wildcat EFI '92 - har haft den i 8 år, fick göra en del drivlinerenoveringar (nya drivaxellager, nytt lager innanför sekundärvariatorn, fick svetsa på och svarva ner båda axlarna eftersom de gamla lagren hade suttit löst och nött ner dem, det blev också en ny kedja när jag ändå höll på). Bytt en massa lösa popnitar i chassiet, bytt sugsilarna i tanken, fixat en del smärre elfel (ärgade rundstiftskontakter, glapp i induktiv givare vid svänghjulet mm). Har också bytt alla boggihjullager. Nu i år har jag kostat på ett nytt
batteri, det gamla var ett Biltemabatteri som nog var minst 12 år gammalt och har varit halvdåligt så länge jag har haft skotern. Borde byta
tändspole eftersom det är avbrott i högspänningslindningen, men än så länge ger den gnista. Tidigare ägare hade kostat på omlindning av statorn.
Arctic Cat Pantera EFI '93 - köpte den våren 2015 och har inte hunnit bekanta mig så mycket med den än. Ganska fint exemplar, allt verkar fungera förutom att startmotordrevet inte kuggar i startkransen. Batteriet var djupurladdat och totaldött när jag köpte den men det gick att få liv i det medelst ett par veckors desulfatering. Fick med ett nytt dynöverdrag men skråmorna på det gamla är så obetydliga att det inte känns meningsfullt att byta.
Yamaha Vmax 500XT '95 - har haft den i över 15 år. Den har gått i stort sett felfritt hela tiden, för några år sedan bytte jag till en matta med lite högre kammar och passade samtidigt på att byta lager i alla boggihjul. Batteriet byttes för 7-8 år sedan och nu börjar det nog bli dags igen. Det börjar bli dags att byta alla styrleder, när alla småglapp adderas så blir resultatet rätt otrevligt. Har fått höra mer än en gång att den där skotern anses vara trädsökande.
Har tidigare haft en John Deere Liquifire '80 , den finns kvar i bekantskapskretsen efter två ägarbyten och just nu går den inte bra, nuvarande ägare har inte fått ordning på den efter kolvbyte. Dessutom har dynan försvunnit, så om någon har en JD-dyna (eller räddningsbara rester) till övers mottas den säkert tacksamt.
I släkten finns en intressant hembyggd skoter - en dubbelbandare som byggdes med rätt mycket inspiration från Sno-Tric SC20 (föregångare till Aktiv Blå) omkring 1970. Den har fyrtaktsmotor och 4-växlad manuell
växellåda, drivlinan kommer från en Lloyd 600.