Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Hur lastar ni skoter på pickup?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

Simnil

#16 » 09:59:32, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Larsson-Kalix skrev:Jag kör veteran-hillbilly-pickup (IH 1210 4wd V8 1971) med egentillverkat flak av typen "stake-bed" med träramper av tryckimpregnerat Byggmax-virke. Ramperna har rejäla vinklade 5mm plåtar i framkant som krokas fast i en tvärgående metallskena fäst i flakets bakre ram (flyttbara i sidled). Handvevar upp alla projekt på flaket med en Biltema-winsch fäst i ett hemmagjort stativ av ramen från en crosstrainer/motionsmojäng. Winschen med stativ fästes på flaket med en låsbygel med vingmutter som går ner mellan flakets plankor och dras fast mot undersidan vilket gör att winschen kan placeras var som helst på flaket. Aluminiumramper var för dyrt så jag byggde av trä och det har ju funkat bra hela 2020. :grin:
Bild
Bild
Bild

Jag är gravt avundsjuk på din pickis!! :grin: (obs! avundsjuka utan missunnsamhet)
Du får höra av dej om den ska säljas!! :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



toker

#17 » 11:06:08, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat en del många skoteråkare kör ju med sleed deck på pickup dvs skoter står ovanför lemmen på ett eget bredare flak så det går lasta 2 maskiner vilket verkar vara väldigt fränt i dag om man tex läser kommentarer på facebook men är det nån stackare som lastar skoter på släpvagn utan kåpa då är det en idiot skotern kommer få salt överallt och den är i princip redan slut tycker bara det är märkligt hur åsikterna kan skilja så mycket ? Jag kör för övrigt med kåpvagn numera efter att ha köpt en sån i sommar åkte tidigare utan kåpa vilket funkade ok men verkar bli fler och fler långa resor med skoter på släp på grund av avsaknad av snö och då är kåpa grymt smidigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#18 » 13:32:42, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smidigt att lasta på släpkärra. Vill man slippa salt o skit så kan man köra upp skidorna på en press som man sen viker bakåt över. Eller en kåpkärra ännu enklare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil

#19 » 13:54:14, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad saltad halkbekämpningssand gör åt en skoters motorutrymme och variatorer vet jag precis, en skoter behöver inte åkt många mil släp oskyddad för att det ska synas!

Man klarar sig rätt bra med ett bra formsytt kapell till skotern. Alltid första tillbehöret jag väljer till när jag köper nytt.
Skulle jag ha fler släpvagnsmil än jag har hade jag nog bytt till kåpvagn däremot.
När det gäller pickupperna så kommer skotern högre upp och sålänge pickuppchaffisen inte är en idiot och ligger nära framförvarande bil så borde värsta saltdammet undvikas, men nog hade jag dragit över ett kapell ändå.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#20 » 15:47:30, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

åkte med öppen vagn några fjällresor och det funkade bra eftersom det var lite kallare hemikring men förra vintern med bara slask va ingen höjdare vid varje möte blev skotern och bilen överöst med salt slask men körde med kapell och tog in maskinen i värmen när jag kom hem och tvättade av den men kändes inte riktigt bra så det blev kåpvagn till den här vintern men hoppas på snö på närmare håll så man inte behöver åka till fjälls allt för många gånger.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#21 » 16:55:34, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beggad lite större hästfinka funkar bra.
Ståhöjd när den ska ryckas igån dessutom.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

toker

#22 » 17:10:14, 25-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast då får du väl bara in 1 maskin jag brukar ha 2 på släpet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Larsson-Kalix

#23 » 16:00:58, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ni en video på en snubbe som tänkt till och gjort en egen lyft:
Larsson-Kalix
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:58, 03-05-2020
Ort: Kalix och Överkalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Volvo BM 400
Volvo BM 650
Volvo BM 210 Teddy
MF 135
MF 35 guldkalv
David Brown 950
Oliver Cletrac ADH bandschaktare

..och en massa annat!

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#24 » 19:55:36, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett mitt första inlägg i tråden?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se