Sida 1 av 1

Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 00:22:40, 04-02-2015
av Andreas Mattsson
hade lite grejor i lådorna som kunde användas för att bygga nåt roligt av,blocket skummades av efter en lagom billig och risig trippelmaskin som kunde få ett nytt liv igen.

sagt och köpt så hämtades denna hem från östersund :smile:


Bild


skotern funkade och verkade gå bra(provkörde aldrig utan lastade direkt och åkte hem)samt att den hade back vilket är skönt att ha då man börjar bli bekväm med åren.

motorn ska få sig en koll om den behöver rivas,lite lager i boggien ska bytas och boggien ska även förlängas en hel del för att matcha en 404cm lång ripsawmatta jag har liggandes dvs 159",chassiet ska även förlängas.

hoppas det går vägen :smile:

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 21:36:06, 04-02-2015
av Andreas Mattsson
ja då har vi provkört en sväng :smile: .

rör på sig helt ok,tillvekade egna boggieförlängningar av en annan boggie.

motormässigt åkte jag på ett statorbyte innan jag var nöjd med snärten i gnistan.

skönt och härligt trippelljud med rensad slutburk :buga:

förlängde chassiet och monterade små ledbakljus däri.
Bild
Bild

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 21:27:29, 07-02-2015
av Ingoberra
Inte lär väl skotern gå bättre för du tömmer burken. Möjligtvis du sparar vikt men du lär ju inte tjäna nån hk tror snarare tvärt om.

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 12:38:01, 08-02-2015
av Andreas Mattsson
Ingoberra skrev:Inte lär väl skotern gå bättre för du tömmer burken. Möjligtvis du sparar vikt men du lär ju inte tjäna nån hk tror snarare tvärt om.


jag tömde inte burken för mer effekt,jag tömde bruken för lite mer ljud.

en formula 3 med original avgas har 3 helt separerade pipor som även är delade genom slutburken,ljudet påminner då inte alls om en trippelmaskin utan mer om en varvig 1 cylindrig maskin,så därför tömmer man slutburken på dessa utan att greja med rören där inne och voila,,din 3 cylindriga maskin låter som en 3 cylindrig :smile: .
jag har även lagt en kväll på att bestycka om den riktigt och justera variatorer korrekt,så jag garanterar att den går bättre än vad den gjorde innan,kollade på färdiga lösningar först och såg att både jaws och mbrp hade slutburkar att köpa,men då låter det på tok för högt så det var inget alternativ.

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 19:30:00, 08-02-2015
av qqq
Angående långa band. Hur långa är de längsta idag och som inte är några specialband ?
Bredden 38 cm är det den vanligaste numera eller är dom bredare idag typ 42 cm ?

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 21:36:30, 08-02-2015
av Andreas Mattsson
414-430 cm runt 161-163 tum är nog det längsta,bredden 38cm är oftast standard på piratmattor typ camoplast,sen originalmattor så har en del tillverkare 42cm bredd,min summit tex är 345cm lång och 42 bred,en kompis artic cat är 368cm och 42 cm bred,han bytte matta nu till en 396cm men fick då bara tag på en 38cm bred.

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 00:32:07, 09-02-2015
av qqq
ok

förresten, är hålavstånden främst längsleds i banden standardiserade ?

Re: Projekt ski doo formula 3 600

InläggPostat: 02:44:47, 09-02-2015
av joelericsson
Längsta mattan som standardmonteras är skidoos 174" med 3" kammar!!! Men annars ligger de längsta kring 163". Som Andreas sa.

Hålavstånden längsled är olika beroende på drivhjulens delning. Och kan vara ex 2.52". 2.86". Eller 3"