Ställa av snöskoter under sommarn?
Kategoriregler
Skriv alltid vad det är för modell, årsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om något nyss gjorts.
Alltså om man frågar efter hjälp så kan man kanske inte heller bedöma vad som är relevant information. Så bättre skriva för mycket än för lite.
Skriv alltid vad det är för modell, årsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om något nyss gjorts.
Alltså om man frågar efter hjälp så kan man kanske inte heller bedöma vad som är relevant information. Så bättre skriva för mycket än för lite.
-
skogome
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare - Ort: Lilla edet
Ställa av snöskoter under sommarn?
Har en arbetskamrat som har en snöskoter och den kostar ju försäkring året runt även fast den bara används vintertid.
Ni som har snöskoter hur gör ni med försäkring under sommartiden?
Mvh Peter
Ni som har snöskoter hur gör ni med försäkring under sommartiden?
Mvh Peter
-
Beirut
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Sv: Ställa av snöskoter under sommarn?
Ja avställning är vanligt men glöm inte att teckna avställnings försäkring (som är betydligt billigare och täcker stöld)om den är värdefull.
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15 - Ort: Malgomaj

Att ställa av kan spara pengar.
Det finns lite olika försäkringstyper, det är vanlig av löpande typ och en som kallas årsförsäkring.
Med vanlig så lönar det sig kanske att ställa av och teckna en avställningsförsäkring som täcker brand, stöld och vagnskada.
Den andra typen har en lägre årspremie som är uträknad efter ungefär hur många månader som en normalbrukar har den försäkrad.
För att kunna ge ett riktigt svar så måste man veta hur många månader som han använder skotern och vilken premie det är på försäkringen.
Det finns lite olika försäkringstyper, det är vanlig av löpande typ och en som kallas årsförsäkring.
Med vanlig så lönar det sig kanske att ställa av och teckna en avställningsförsäkring som täcker brand, stöld och vagnskada.
Den andra typen har en lägre årspremie som är uträknad efter ungefär hur många månader som en normalbrukar har den försäkrad.
För att kunna ge ett riktigt svar så måste man veta hur många månader som han använder skotern och vilken premie det är på försäkringen.
-
Beirut
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Re: Sv: Ställa av snöskoter under sommarn?
Nej. Avställnings försäkring täcker absolut inte vagnskada. Och behövs inte då den är avställd och inte får användas. Ska du ha skydd mot vagnskada så måste du teckna helförsäkring/vagnskadeförsäkring.Ivar Risslén skrev: Att ställa av kan spara pengar.
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I-H 574 -74
Terri 1020D -84/87

I mina avställningsförsäkringar så ingår vagnskada. Det är bra att ha den om det skulle bli skadegörelse på fordonet under tiden det är avställt. Är det någon som bryter sig in och slår sönder fordonet så är enda möjligheten att få ersättning från försäkringsbolaget att man har vagnskada.
-
Beirut
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Vilket bolag har du?
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I-H 574 -74
Terri 1020D -84/87

Både Folksam och IF, men det är på motorcyklar. Men sist jag pratade med IF om snöskotern så var det även på den.
-
Beirut
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Du har fel. http://www.if.se/web/se/SiteCollectionD ... _30211.pdf
Folksam har inte ens avställningsförsäkring för snöskoter. http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf ... S10175.pdf
Folksam har inte ens avställningsförsäkring för snöskoter. http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf ... S10175.pdf
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I-H 574 -74
Terri 1020D -84/87

Tack för länkarna men du får nog läsa igenom dem en gång till.
I Folksams avställningsförsäkring ingår begränsad vagnskada och i If´s står det att den ersätter skadegörelse och transportskador.
I Folksams avställningsförsäkring ingår begränsad vagnskada och i If´s står det att den ersätter skadegörelse och transportskador.
- Bonken
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab
eeh. Läste du inte??
Saxat från Folksams PDF.
"Avställningsförsäkring
Försäkringen gäller när fordonet är avställt
i Vägtrafikregistret och inte används. Brand-,
glas-, stöld- och rättsskyddsförsäkring ingår.
Vagnskadeförsäkring ingår också, men
inte för skada genom trafikolycka."
Ungefär samma i IF:s
Saxat från Folksams PDF.
"Avställningsförsäkring
Försäkringen gäller när fordonet är avställt
i Vägtrafikregistret och inte används. Brand-,
glas-, stöld- och rättsskyddsförsäkring ingår.
Vagnskadeförsäkring ingår också, men
inte för skada genom trafikolycka."
Ungefär samma i IF:s
- linkan416
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: JCB 426 E HT ljungby L11 åkerman H10 hyundai130-3 R145-9
- Kontakt:
mej veteligt så sist jag kolla så fans det bara åretruntförsäkringar på snöskoter
- BlackLuck
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Ã…kerman EC230
Scania 75 trailerekipage - Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Ja, vad jag vet så finns det ingen chans att slippa försäkring på SNÖSKOTER sommartid. Jag tror alla bolag gjort om skoterförsäkringarna nu så att det är året runt som gäller.
Det går inte att jämföra med MC, som är en helt annan sak.
Jag är då less på att betala hela året så till våren byter mina skotrar ägare som då inte tecknar någon försäkring.
Observera att jag naturligtvis inte skulle göra så om de var värda någon nämnvärd summa pengar. Men då jag har lite äldre maskiner så känns det helt okej.
Min försäkring blir däremot billigare under sommarmånaderna men det känns ändå onödigt att betala hela året för att åka lite under feb-mars...
Det går inte att jämföra med MC, som är en helt annan sak.
Jag är då less på att betala hela året så till våren byter mina skotrar ägare som då inte tecknar någon försäkring.
Observera att jag naturligtvis inte skulle göra så om de var värda någon nämnvärd summa pengar. Men då jag har lite äldre maskiner så känns det helt okej.
Min försäkring blir däremot billigare under sommarmånaderna men det känns ändå onödigt att betala hela året för att åka lite under feb-mars...
-
Ivar Risslén
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I-H 574 -74
Terri 1020D -84/87

När en försäkringsnasare från IF skulle pracka på mig nya försäkringar ny i vinter så verkade det fortfarande finnas den gamla typen av försäkringar för snöskotrar.
Hon gav mig rådet att ställa av skotern på sommaren och teckna avställningsförsäkring för att få ned kostnaden.
Men bolagsagenterna här uppe verkar bara vilja sälja åretrunt försäkringar.
Hon gav mig rådet att ställa av skotern på sommaren och teckna avställningsförsäkring för att få ned kostnaden.
Men bolagsagenterna här uppe verkar bara vilja sälja åretrunt försäkringar.
- Björn W
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Huddig 1260, 2000 lift
Har min skoter försäkrad i länsförsäkringar och där betalar man bara runt 25:- sommar halvåret och så ökar det allt eftersom säsongen går och är som högst under högsäsong då behöver man inte bry sig om att ställa av och glömma att ställa på när vintern kommer då rä det bara att 
Människan är av naturen lat,
idag har jag varit naturlig hela dagen.
Gör aldrig samma misstag två gånger,
om du inte tjänar på det.
Faster cars
Younger girls
Older whisky
More money
idag har jag varit naturlig hela dagen.
Gör aldrig samma misstag två gånger,
om du inte tjänar på det.
Faster cars