Hei. Takk for svar i tråden. Jeg startet scooteren i går, og den gikk en stund på tomgang. Den ville ikke øke turtallet i det hele tatt. Men så kom det rundt 5 smell i lyddemperen, fordelt på kanskje 5 minutter. Siste gangen stoppet motoren, men ingen problem å starte den på nytt. Etter en stund tok jeg ut tennpluggene for å se på de, så monterte jeg de på nytt og startet. Motoren gikk fortsatt bare på tomgang, men etter rundt 2 minutter begynte den å gå ordentlig, uten forvarsel. Kan ha vært noe i tenningssystemet som har fusket, men som har ordnet seg igjen? Scooteren har vært ute av bruk i noen år, og det har nok vært av betydning.
Drivstoffsystemet var tomt og rengjort, og jeg fylte på ny bensin. Så gammel bensin har det ikke vært på Rajden. Husker en Ski-Doo vi hadde med gammel bensin, den startet ikke om temperaturen var under 0 grader. Men så ble bensinen byttet og alt var ok. Så gammel bensin mister mye av de mest brennbare stoffene.
Når Rajden plutselig kunne øke turtallet, så hørtes motoren helt frisk ut
Variatoreima var helt ustlitt, så jeg byttet til en helt ny Kimpex reim jeg hadde kjøpt. Da var det bare å ta en prøvetur for å se om motoren fortsatt gikk bra. Det ble bare en kort tur på noen hundre meter, men motoren gikk helt fint. Så når jeg er hjemme igjen etter helgen, så blir det forhåpentligvis en noe lengre prøvetur. Hvis det fortsatt finnes snø da, for det regner noe enormt nå. Men en start blir det i alle fall, og jeg håper at den fortsatt går bra.
Jeg skal bytte til nye NGK plugghetter, tror jeg har sånne liggende. For de ser ikke bra ut de som er på motoren. Har tenkt på de som en mulig feilkilde. Jeg må også bytte tennplugger. Er det noen som vet korrekt betegnelse på tennplugger på Kohler 440 motoren?
Mvh Øyvind