Ivar Risslén skrev:Bilder skulle underlätta att se om det finns någon Ockelbo modell som är lik. Rajd var inget vanligt märke när de fanns att köpa nya så det kan vara svårt att minnas hur de ser ut.
Det stämmer att Ockelbo tog över tillverkningen av de sista Rajd och vissa modeller liknade en Ockelbo fast med andra färger. Det som kan vara olikt är motorfabrikatet annars så är det i stort samma standard saker som de är hopsatta av.
Tillägg: Jag kom ihåg att du funderade över varför den bara gick på tomgången för att helt plötsligt gå som normalt. Det kan ha varit rostflagor i avgassystemet som gjort att den bara orkade att gå på tomgång men när det small så blåstes det bort så att det blev större öppningar för avgaserna.
Hei og takk for svar. Ja, jeg skal ta bilder og skrive opp målene på tanken. Det vil være til hjelp i identifiseringen av passende tank. Tanken sitter i rommet mellom motoren og verktøykassen under setet. Ganske liten tank, rommer nok ikke mer enn 10- 12 liter. Jeg tror kanskje en tank fra Ockelbo 600 kan passe. Håper på hjelp til å finne det ut når jeg får tatt bilde
Jeg har også inntrykk av at Rajd er en nokså uvanlig scooter sammenlignet med f.eks Ockelbo. På min Rajd står "Ockelbo" nevnt på typeskiltet, og den er fra 78, så den er nok blant de sist produserte Rajd. I min scooter er det Kohler-motor. Den tror jeg også var brukt på Ockelbo, blant andre motorprodusenter. Rotax var vel også brukt på Ockelbo.
Når det gjelder eventuell rust i lyddemperen, så prøvde jeg å demontere den i sommer, for å utelukke at den var tett. Det var ingen forskjell på tomgangen. Manifold (grenrör) og lyddemper var åpent. Så jeg monterte den igjen, og gjorde ikke mer med scooteren før i vinter. Men det kan absolutt hende at det tettes av rust, selv om det ikke var forklaringen i mitt tilfelle. Jeg tenkte også på musebol som en mulighet, men det burde vel ha brunnet opp fort Så eksakt hva forklaringen var til at den kun gikk på tomgang vet jeg ikke helt.
Mvh Øyvind