Ingoberra skrev:När en
cdi går sönder brukar dom väl vara stendöd?
CDI-boxen innehåller relativt enkel elektronik (särskilt på den årsmodellen), som kan drabbas av diverse olika fel. Att den lagt av helt är nog det felet som oftast märks (det är ju ganska oundvikligt att lägga märke till), men man kan precis lika gärna få fel som gör att man får gnistan för sent eller för tidigt. Det kan leda till allt från att man bara tappar effekt (vilket många säkert inte lägger märke till eller bryr sig allt för mycket om på gamla fordon) till att man får motorhaveri utan någon uppenbar orsak. Och stoppar man i en ny
kolv utan att åtgärda felet händer samma sak igen, fortfarande utan uppenbar orsak.
När jag jobbade på en mopedverkstad för några år sedan fick vi in en moped som bara startade kall (och gick lite smådåligt på varv), hade den varit igång var den omöjlig att starta igen på en bra stund. Efter en stunds pyssel ställde jag ut moppen i solskenet en riktigt varm sommardag, körde den genomvarm, stängde av och tog med mig CDI-boxen och la den i frysen i lunchrummet. En stund senare satte jag tillbaka den iskalla boxen på moppen och den startade direkt. Felet inringat, kass box - den fungerade bara bra nog för att starta medan den var rumstempererad eller kallare.
CDI-fel som ger svag gnista men tillräckligt för att motorn ska gå på tomgång är sällsynt, men det kan säkert hända också. Mer vanligt är att halvdåliga tändspolar ger svag gnista. Som tidigare föreslagits, kolla hur lång gnista du kan få. Du kan också minska gnistgapet på stiftet till 0,4-0,5mm, det är lättare att göra en kortare gnista så varvar motorn mer då är det ett tecken på att någon del av tändsystemet inte fungerar som den ska.