Sida 3 av 5

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 04:08:00, 08-01-2016
av Øyvind 1975
Ivar Risslén skrev:Bilder skulle underlätta att se om det finns någon Ockelbo modell som är lik. Rajd var inget vanligt märke när de fanns att köpa nya så det kan vara svårt att minnas hur de ser ut.
Det stämmer att Ockelbo tog över tillverkningen av de sista Rajd och vissa modeller liknade en Ockelbo fast med andra färger. Det som kan vara olikt är motorfabrikatet annars så är det i stort samma standard saker som de är hopsatta av.

Tillägg: Jag kom ihåg att du funderade över varför den bara gick på tomgången för att helt plötsligt gå som normalt. Det kan ha varit rostflagor i avgassystemet som gjort att den bara orkade att gå på tomgång men när det small så blåstes det bort så att det blev större öppningar för avgaserna.


Hei og takk for svar. Ja, jeg skal ta bilder og skrive opp målene på tanken. Det vil være til hjelp i identifiseringen av passende tank. Tanken sitter i rommet mellom motoren og verktøykassen under setet. Ganske liten tank, rommer nok ikke mer enn 10- 12 liter. Jeg tror kanskje en tank fra Ockelbo 600 kan passe. Håper på hjelp til å finne det ut når jeg får tatt bilde :thummar:

Jeg har også inntrykk av at Rajd er en nokså uvanlig scooter sammenlignet med f.eks Ockelbo. På min Rajd står "Ockelbo" nevnt på typeskiltet, og den er fra 78, så den er nok blant de sist produserte Rajd. I min scooter er det Kohler-motor. Den tror jeg også var brukt på Ockelbo, blant andre motorprodusenter. Rotax var vel også brukt på Ockelbo.

Når det gjelder eventuell rust i lyddemperen, så prøvde jeg å demontere den i sommer, for å utelukke at den var tett. Det var ingen forskjell på tomgangen. Manifold (grenrör) og lyddemper var åpent. Så jeg monterte den igjen, og gjorde ikke mer med scooteren før i vinter. Men det kan absolutt hende at det tettes av rust, selv om det ikke var forklaringen i mitt tilfelle. Jeg tenkte også på musebol som en mulighet, men det burde vel ha brunnet opp fort :smile: Så eksakt hva forklaringen var til at den kun gikk på tomgang vet jeg ikke helt.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 04:16:02, 08-01-2016
av Øyvind 1975
ac tc skrev:Kedjehuset tar nästan vilken olja som helst.
ATF, växellådsolja gl4-gl5, traktor kombi olja (stou, utto), tom motor olja om det kniper.( oljan till kedjan har en lätt uppgift.)
Den ska bytas årligen för det blir vatten där inne och det är ett problem.


Hei, takk for svar. Da er det mange valg når det gjelder olje i girkassen (växellådan). Da tror jeg at jeg velger en gl-4 eventuelt gl-5.
Årlig bytte er en god regel. Og det er tvilsomt den har fått ny olje noen gang, så det er på tide.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 05:46:44, 22-01-2016
av Øyvind 1975
Hei. Nå er det lenge siden noe har hendt med Rajden. Men, instruksjonsbok og reservedelskatalog er bestilt, så der blir det mye god lesning :grin: Jeg har fortsatt ikke fått tak i bensintank, så nå må jeg få tatt bilde og mål av tanken og legge ut her på maskinisten. Så håper jeg noen har en slik tank å selge meg. Det er fortsatt et håp om at en tank fra Ockelbo passer, fordi Rajd virker å være en sjelden scooter.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 15:32:08, 01-02-2016
av Øyvind 1975
Hei. Det har ikke hendt veldig mye med Rajden, sitter innomhus med influensa for tiden :sad: Men håper den gir seg før snøen tiner bort så jeg får kjørt scooter.

Litt har likevel hendt. Jeg har fått tak i instruksjonsbok for 1978-modellen, helt eksakt altså. Jeg har også fått tak i reservedelsbok, så nå begynner det å bli samlet litteratur :grin:mangler jeg bare reservedelsbok over Kohlermotoren. En slik bok skal jeg få kjøpt snart.

Nå som jeg har instuksjonsbok så fant jeg ut rett type tennplugger. NGK BUE eller Bosch WET 2. Dette er ganske spesielle plugger. Virker som det kun er Rajd med Nippondenso bryterløst tenningssystem som skal ha disse. At de eldre Rajd med stifttenning skal ha andre tennplugger. Så nå blir det å bestille nye tennplugger på eBay, bruker å kjøpe fra England.

Jeg fant også ut korrekt oljenivå i girkassen (växellådan), det skal stå 3-4 cm over bunnen. Oljetypen er EP 80. Så her blir jeg å bruke en 80W/90 gl-5.

Korrekt stramming av kjedet i girkassen står også beskrevet i boken.

Når det gjelder bensintank, så har det gått tregt med å ta bilder. Men jeg har et spor jeg skal følge opp. Så det kan hende det ordner seg, hvis ikke så legger jeg ut bilde av tanken her i håp om at noen kan selge meg en tank.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 18:23:20, 01-02-2016
av jörgen.ottosson
:thumme:

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 18:39:07, 01-02-2016
av rospigg
Ohoj!

Kan du inte ta en tank från en utombordsmotor?
Brukar finnas plåttankar på 12 0ch 22-24 liter
Även plasttankar finns med samma volym.

Mvh Rospigg

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 20:00:12, 01-02-2016
av Øyvind 1975
rospigg skrev:Ohoj!

Kan du inte ta en tank från en utombordsmotor?
Brukar finnas plåttankar på 12 0ch 22-24 liter
Även plasttankar finns med samma volym.

Mvh Rospigg


Hei. Det er absolutt et alternativ, om jeg ikke klarer å få tak i en annen tank. Det måtte i så fall ha blitt en på 12-15 liter, da det er liten plass der. Den originale tar 15 liter i følge instruksjonsboken. Ikke en tank for de lengste turene :grin: Men har stort håp om å tak i en original tank.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 01:55:23, 06-02-2016
av Øyvind 1975
Hei. Nå har jeg bestilt nye NGK BUE tennplugger. Jeg bestilte 4 stk, det ble billigere pr stk, og så kan det være bra å ha reserveplugger liggende :grin:

Jeg har bestilt de fra England via eBay. Har flere ganger bestilt fra samme butikken, og har vært fornøyd hver gang. Så litt etter litt, så forbedres scooteren.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 06:25:57, 12-03-2016
av Øyvind 1975
Hei. Tennpluggene av typen NGK BUE er kommet fra England, så de skal monteres. Spesielt utseende på de tennpluggene. Jeg kan absolutt anbefale å bestille fra England via eBay.

Noe som er veldig positivt, er at jeg har kjøpt tank til scooteren. Jeg fikk tak i eksakt rett type tank, takket være et medlem her på maskinisten, som visste om en slik tank som var til salgs :thummar: Så nå holder bensinen seg i tanken, og scooteren har vært på en liten tur med ny tank. Den ble betydelig mer økonomisk å kjøre med, nå som det ikke renner en elv av bensin fra den.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 08:11:02, 12-03-2016
av outback
Vi vill ha lite bilder på skönheten ;-)

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 00:26:56, 13-03-2016
av Øyvind 1975
outback skrev:Vi vill ha lite bilder på skönheten ;-)


Hei. Bilder skal det bli, men den gjør seg likevel helt klart best uten bilder :vissla:

Den blir uansett bedre for hver sak som blir reparert og vedlikeholdt :smile: Dette var egentlig en scooter som skulle skrotes, men så var jeg heldig og fikk overtatt den. I Norge så er det vrakpant også på snøscootere, ikke bare på biler. Tror vrakpanten er kr 3000,- pr i dag. Så det er dessverre mange scootere som har gått den veien.

Er det noen som vet om man kan kjøpe wirer til brems og choke til en Rajd R60 fra 1978? Eller må jeg kjøpe på metervare og bygge wirer selv? For jeg savner så absolutt muligheten til å bremse :driver:
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 00:31:10, 13-03-2016
av magirus
Köp du kopplingswire till motorcykel eller moped på lösmeter och några stadiga nipplar. :thummar:
Rajd använde vanliga Magurahandtag, lika som på moppar... men bromsen håller bättre om man tar den grövre kopplingswiren!! :driver:

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 05:08:31, 13-03-2016
av Øyvind 1975
magirus skrev:Köp du kopplingswire till motorcykel eller moped på lösmeter och några stadiga nipplar. :thummar:
Rajd använde vanliga Magurahandtag, lika som på moppar... men bromsen håller bättre om man tar den grövre kopplingswiren!! :driver:


Ja, jeg tror det kan bli løsningen. Hvis det ikke skulle dukke opp et sted jeg kan få kjøpt ferdige wirer. Stemmer at det er Magura, tror det gjelder både på bremser og choke. Det er absolutt å anbefale å bruke den kraftigere typen wire til bremsen.

Jeg bare bruker de originale wirene som mal, dersom jeg må kjøpe på metervare. For de fleste wirene er der, men de har rustet av. Jeg behøver også en ny wire til parkeringsbremsen, den er faktisk helt borte.

Bremseklosser bør nok byttes snart. Er det noen som vet hvor det kan kjøpes? Tenkte på om Kalix Maskiner kan være en bra plass å undersøke? Jeg ser de har deler til veteranscootere.
Mvh Øyvind

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 00:59:31, 27-03-2016
av Øyvind 1975
Hei og god påske. Det har blitt noen små turer med Rajden i den siste tiden :driver: Den har fått ny olje i girkassen, og det var virkelig på tide. Det var en god del vann i oljen, men jeg gjorde grundig rent inni girkassen. Girkassen ble fylt med 80W/90 gl-5. Jeg skal ta et nytt oljebytte neste sesong.

Det var fint å kunne fylle full tank, 15 liter uten at bensinen lakk ut. Så drivstofforbruket har gått betydelig ned, sammenlignet med når jeg hadde den gamle tanken. Hengslene (gångjärn) til huven var litt deformerte, så de tok jeg av for retting. De er nå montert igjen. Jeg må kjøpe nye gummistropper og ny wire til huven. Disse mangler, og det var derfor hengslene hadde blitt skadet.

Jeg skal også bestille nye tennplugghetter så jeg får montert de nye tennpluggene. De nye tennpluggene har ikke løs mutter på toppen, så derfor kunne jeg ikke montere de ennå. Tror det blir bestilling på eBay. Bruker å kjøpe tennplugger og plugghetter fra England.
Legger ved noen bilder. Lakken er kanskje ikke så fin men :smile:
Mvh Øyvind


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Scooter går bare på tomgang. Cdi-boks?

InläggPostat: 11:23:13, 27-03-2016
av magirus
Kalix Maskin har jag handlat med några gånger.
Dom har en hel del grejor, men åk helst dit... annars är det inte helt säkert att du får hjälp, tyvärr :sad:

Annars gör du enkelt nya bromsklossar själv. Köp klossar som matchar storleken ungefär och limma på armarna. Gammalt tillbaks gjordes detta på verkstaden... gamla RAJD hade runda klossar och dessa limmades med Araldit/Epoxilim.

JAg undrar om inte äldre Ski-doo har ungefär samma bromsarmar?