Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Tändinställning på JLO L292

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera skotrar här!

dc_lindberg

#31 » 18:47:32, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jo... roligt värre när man står på gatan o motorn tvärvägrar att starta!...
Hm!... det är så jag konstaterat detta med tändstiften... mer än en gång...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Belosdelar (trådstartaren)

#32 » 19:00:25, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en Tillotson. Ja, nåt kan ju ha hänt, den har stått utomhus i snart en månad i snö, regn och kyla. Jag har kollat svänghjulets position med indikatorklockan och ÖD-markeringen och det är rätt. När jag nattat småbarnen ska jag kolla med nytt stift därefter rengöra förgasaren.
Hatar verkligen att skruva utomhus i snö och mörker! Jag är avundsjuk på er som har varmgarage/verkstad med bra belysning och arbetshöjd!
Rapport kommer senare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Belosdelar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:51, 14-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 275K

nordlander

#33 » 20:46:15, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog ha kastat den där förgasaren. Har aldrig hört nån säga ett snällt ord om dom.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

dc_lindberg

#34 » 21:44:39, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?t=3708
http://www.vintagesnow.com/Carburetors.html

...är det någon av di där ?...

I så fall måste jag nog hålla med om inlägget på Retroskoter:
Inläggav Ozzy » 06 mar 2009, 23:11
Jag har ett tips, byt till mikuni :wink: .


:svettas:

Vet precis vad du menar med att meka i det stora garaget under bar himmel och med stjärnorna som strålkastare... har så själv... :coffee:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Belosdelar (trådstartaren)

#35 » 23:04:04, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga framsteg
Det är en Tillotson HR2A, har plockat isär den och blåst rent, kollat flottörgaffeln, membranen, grundinställningar på H och L munstycke.

Kompressionen är 11 bar.

Men...gnistan hoppar kanske lite väl kort om man särar på kontaktytorna, knappt 2 mm. Borde kunna hoppa längre. Har nyligen bytt kondensator, brytarspetsar. Tändspole bytt förra vintern.

Svänghjulet sitter där det ska men jag har inte kollat brytarspetsarnas öppningsögonblick, men det stämde ju förra veckan.

Okej
1, några fler idéer?
2, nån som har tips/vill sälja en mikuni?
3, kanske nån har en Sachsmotor till salu istället?

Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Belosdelar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:51, 14-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 275K

Janson1

#36 » 23:11:51, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 mm är faktiskt för dåligt, det är inte mer än 2000 volt. Motorn går på det men allra minsta dåligt stift så blir det problem. Om den nu går med ett nytt stift så är det egentligen inte stiftet det är fel på...
För säkerhets skull så koppla lös dödarsladden, det kan gå krypström som fördärvar gnistan (det var ute för nu i helgen för första gången på 30 år) Den bör hoppa minst 4 mm utan vidare.
Jag tror du har en bra förgasare, låt den vara. Det är tändningen som är boven i dramat.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#37 » 23:14:33, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 mm lät lite. Borde väl klara ~10 mm om allt är i ordning.
Vad var det för fabrikat på kondingen? Har för mig att piratkondingar till dessa kan vara lite av ett lotteri.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#38 » 23:24:22, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara att brytararmen kärvar på sin axel?
Jag har varit med om liknande fenomen-det blir en "tröghet" i armens rörelse och gnistan kommer för sent.
(teoretiskt med abriss osv. så är det ett tvärsäkert tips)

//Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Belosdelar (trådstartaren)

#39 » 23:28:48, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1, jag ska kolla med dödarsladden. Tänk om det var så enkelt!

Fretchi, kondingen är från Rinab och det kanske är ett lotteri nuförtiden...

Men om gnistan är för dålig eller obefintlig under kompressionsögonblicket, varför tänder det ändå i avgasröret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Belosdelar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:51, 14-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 275K

fretchi

#40 » 23:38:33, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte om det funkar på detta viset, men kan energin ligga kvar i tändspolen tills cylindertrycket sjunker och gnistan lättare kan hoppa över?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#41 » 00:13:52, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Nu vet jag inte om det funkar på detta viset, men kan energin ligga kvar i tändspolen tills cylindertrycket sjunker och gnistan lättare kan hoppa över?


Nej, det är så stora förluster i tändspole + kondensator att energin tar slut ganska omgående. Om det inte blir någon gnista i tändstiftet så blir tändspänningen en dämpad svängning med i bästa fall ett par tre sinusperioder innan den är helt borta.

Jag är mycket skeptisk mot tändspolar sålda som piratdel, de har ofta inte kärnan gjord av riktig transformatorplåt med isolering mellan lamellerna utan vanlig järnplåt. Resultatet blir mycket höga virvelströmsförluster och klen gnista.
Pirat-kondensatorer brukar vara bra när de är nya, men man vet aldrig.
Det är också viktigt att kondensatorns kapacitans stämmer överens med tändspolens elektriska data, om det ska bli bra gnista.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#42 » 14:31:34, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på att den tänder baklänges på returen just innan motorn stannar. I det läget är det lite komp och väldigt nära till att kolven öppnar för avgastakt. Det är egentligen bara att vrida baklänges och se var brytaren börjar öppna, förmodligen är det väldigt tidigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#43 » 18:50:54, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hände när du satte dit ett nytt korrekt tändstift?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Belosdelar (trådstartaren)

#44 » 19:31:02, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen skillnad.
Ikväll ska jag låna en verkstad och

Skruva bort dödarkabeln
Kolla brytarspetsarna, när de öppnar och om de kärvar.
Byta tändspole och kondensator.

En grej jag inte har koll på är fältbytningsavståndet, abriss. När jag ställde in tändningen sist gick jag på brytarspetsarnas avstånd och mätte förtändningen med indikatorklockan. Om magneterna står optimalt i förhållande till polskorna är oklart.
I morgon går jobbets skotertur av stapeln. Vill ju gärna vara med på den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Belosdelar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:51, 14-10-2013
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 275K

Janson1

#45 » 20:50:03, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr ändrar det nog sig med den variabla förtändningen, bara hoppas på att den är mest rätt vid startläget. Dessutom går detta inte att ändra mer än att öppna brytaren mer eller mindre. Men försök att få tändspolen så nära magneterna som möjligt utan att dom tar i.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se