Sida 1 av 4

Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 14:08:07, 26-11-2016
av Belosdelar
Jag har en Ockelbo 300 med en JLO L292-motor. Är det någon som har koll på tändinställningar?
Brytaravstånd, fältbrytningsavstånd, förtändning?
Med vänlig hälsning, Rune

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 14:13:56, 26-11-2016
av Belosdelar
Tändplattan och svänghjulet:
Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 15:06:44, 26-11-2016
av Janson1
Vad jag kan se så har den motorn variabel tändning? I så fall skall grundinställningen vara ett par grader före övre dödpunkt vid start. (Jag antar att man drar igång den med ett snöre och då är det viktigt att den inte baktänder och rycker handen/armen ur led...) Brytar avtånd: nåt slags standardläge ca 0,35 mm.
Fältbrytningsavstånd vet jag inte riktigt men jag tror du menar magnetens läge i förhållande till när brytaren börjar öppna? (E-gap?) I så fall så går det egentligen inte att justera förutom att det ändrar sig självt pga dess konstruktion med variabel förtändning, mest troligt är det bäst vid startläget, men det går att laborera lite med brytargapet för att få bäst E-gap.
Det ser ut som det saknas en bit av den ena magneten.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:14:38, 26-11-2016
av Belosdelar
Ja det saknas en bit av magneten... någon som har en till salu!?
Den gick dock med defekt magnet förra vintern
https://instagram.com/p/BAXIEbLuVvr/
men var tyvärr svårstartad. Kan det vara orsaken?
Nu har jag bytt packboxar. Vill ju ha en lättstartad motor!



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:27:56, 26-11-2016
av Janson1
Är det mer än 5 mm gnista på startvarv så är det förmodligen helt ok.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:28:21, 26-11-2016
av torbjorn_forsman
Om den skadade magneten spelar någon roll borde det i första hand märkas på dåligt lyse. Du kan ju kolla om den magneten ligger vid tändspolens polskor just då brytaren öppnar, om inte så kan den inte påverka tändningen.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 10:39:05, 27-11-2016
av Belosdelar
Där har du en poäng torbjörn_forsman, smart! Det ska jag kolla.

Gnistans styrka, kollar man den med en sån här Janson1?
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 10:52:17, 27-11-2016
av Janson1
Ja den är nog till det, en deluxevariant! Jag brukar böja ut sidoelektroden på ett tändstift, då blir det ca 4-5 mm gap och det bör alla tändsystem gnistra på.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 12:40:31, 27-11-2016
av Skrukke
Heia, har ikke klurat på en slik motor tidligere, men Mag/Kohler og Sachs +++, alle disse pleide vi justere til 0.40 +/- 0.05mm. Det er grunninstillingen på bryterspetsane. Må justeres med svinghjulet montert. Så på svinghjulet pleier det være 2 merker, det første når du roterer motoren med klokka er tennings merket, det andre er ØD (øvre dødpunkt, toppen av stempelslaget). Motsvarende merke på motorblokken finner du når du ser der svinghjuls merket for ØD er når stemplet er på topp. Merket på blokken pleier være ca litt til venstre for sylinderen når du ser rett inn fra svinghjuls siden.

Obs. Kan jo være 2 merker på blokka og ett på svinghjulet også (ca 10mm mellom merkene er vanlig).

For å finne rett tenningstidspunkt setter vi et sigarettpapir mellom brytarspetsarna og trekker litt i papiret til det slipper, der har du tenningsstidspunktet. Om det da ikke er rett, løsner du de tre skruene som holder ankerplata (ankerplata er der spolene og brytarspetsane sitter) og dreier den til du har riktig tidspunkt.

Om du ikke sjælv røker er det kanskje en kompis som gjør det for å få sigarettpapir. :vissla: Skojar bare, du kan bruke en bit tynn plast etc, også.
Det går også å justere med et batteri og prøvelampe, men hvem har slikt med seg på fjellet, det var nemlig ikke uvanlig og se folk på hodet ned i motoren for å justere tenning midt på fjellet eller i de dype skoger. (takk gud for cdi tenning) :lmao:

Om du ikke får riktig tenning med å dreie ankerplata, så juster litt på åpningen på brytarspetsarna.
Husk, det er viktig at brytarspetasne ser fine ut, kan files litt mens de sitter montert med en fil eller litt smergel. også kondensatoren må ha riktig verdi.

Den biten du mangler av magneten burde ikke ha alt for stor betydning for tenningen, men du vil jo få ubalanse i motoren slik at dine nye tettninger kan havarere og lagrene med. Om du ikke får tak i et bettre svinghjul, ta noen biter stål som passer inn der magneten er knust og lim den inn med epoxy, det pleier holde lenge for slike gammle motorer.

Som vi sier hær, napp i snora og nyt livet :grin:

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:21:08, 27-11-2016
av Belosdelar
Tack för bra svar Skrukke.
Nu går trögt för mig. Med svänghjulet monterat var det omöjligt att se brytaren i öppningsläget. Inget ciggpappertest möjligt...
Riggade en lampa och ett 6 voltsbatteri. Kopplade minus till motorn och provade mig fram lite med pluskabeln. Visst ska den kopplas på utgående från tändspolen? Lampan lyste till men jag kom aldrig igång med testet. Nåt hände och alla punkter blev kortslutning. Kanske spolen eller kondensatorn gick sönder...Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:30:22, 27-11-2016
av torbjorn_forsman
På en motor med magnettändning så ligger ju tändspolen och kortsluter över brytaren likströmsmässigt även då brytaren är öppen. Ska man ställa in tändningen med provlampa måste man alltså lossa kabeln mellan brytare och tändspole (eller skruva loss tändspolen så den inte är jordad) först.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 00:51:07, 28-11-2016
av Skrukke
Ja torbjorn_forsman du har rett i det, lenge siden sist jeg har gjort det, sikkert derfor vi alltid brukte sigarettpapir ved tennings justering. Har jo ikke med svinghjulstersj på fjellet.

Belosdeler, det der er jo en lyskaster, ikke en prøvelampe. Prøvelampe har ca en 2 watts pære. Håper du ikke svidde spolen.

På bilde 2 i post2, der ser det ut til at det er mulig å se bedre om du skrur av de 4 skruene som holder vifta, kan det stemme? Samme muttrene du ser på det siste bilde er det vel.
Husker ikke riktig, men spolen har vel en ohm verdi rundt om 200 ohm kanskje +/-50-100 ohm. Med et multimeter vil du få ca. 0-5ohm når spetsane er lukket, og i det de åpner vil du få 200 ohm. Med en liten prøvelampe skulle du da få godt lys, og dårlig når spetsane åpner.

Fant du merkene på svinghjul og motor?

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 08:33:12, 28-11-2016
av Janson1
Lite svårt att ordna men... en riktig sån testare av öppningspunkten skickar ut växelström, ca 500 Hz. Sen är det bara att ansluta den mellan jord och dödarkabel. Testaren har sen en lysdiod som tänds när brytarna öppnar. Dom flesta flygtekniker har en sådan här mojäng.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 10:20:12, 28-11-2016
av torbjorn_forsman
Lågspänningslindningen på en tändspole för magnettändning brukar ha omkring 0,5 ohm, möjligen kan någon enstaka typ ligga upp mot 2 ohm. Så det är svårt att skilja den från övergångsmotståndet i brytarna med en billig multimeter.
Ska man mäta med växelström är det bäst att lägga sig på 5000-10000 Hz, dvs någonstans i närheten av resonansfrekvensen för kretsen som bildas av tändspolen och kondensatorn.

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 10:41:08, 28-11-2016
av Belosdelar
Hej
Min idé med provlampa bygger på den metoden som i filmklippet:

https://youtu.be/j70RCv1WFI0

Alltså svagt lyse och starkare lyse vid öppning.

Jag hittade inga markeringar på varken block eller svänghjul. Ska göra mig en stopp av ett gammalt tändstift och en bult idag för att hitta ÖD. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk