Sida 4 av 4

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 22:36:33, 17-01-2017
av rospigg
Tänk på: om du får in motorn i värme kan fett bli mycket mjukare än ute i kylan (om brytaraxeln är smord med temp.känslig smörja)
//Rp

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 23:12:52, 17-01-2017
av Belosdelar
Bytte tändspole och kondensator, kollade "gnisthoppsmätaren" som visade minst 5 mm gnista.
Sen startade den på första rycket!
TACK alla som hjälpt till och stöttat! Utan er hade jag deppat ihop för länge sen.

I morgon blir det provåkning! (Med en rejäl verktygssats)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 06:57:41, 18-01-2017
av dc_lindberg
Glöm mitt svar nedan, även om jag tydligen har svarat på vad som var fel (se texten).
Låter mitt svar stå i alla fall. Först efter jag publicerade mitt svar fick jag se att det fanns en sida till i tråden... å det är inte första gången som Maskinisten inte visar hela trådar för mig...

Grattis!
Roligt att motorn spinner för dig nu.
:thummar:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Tack för svar Belosdelar.
Ska dra tändstiften en vals till, innan jag sällar mig till övriga.

Det är viktigt med rätt tändstift. Det halva värmesteget som skiljer Bosch och NGK spelar roll.
Jag använder NGK A6. Kommer inte ihåg vad Boschen hette. Ligger någon stans i en reservdelslåda. En halv grad kallare o de sotar igen på en gång, och en halv grad varmare o de går sönder inom timmen.
Nu gäller detta iof -bara- de JLO som jag har och använder, Belos och Irus. Vet inte vad en motor med bättre, eller sämre, komp skulle ge för effekt, och inte heller förgasarens inverkan. Håller dock mina erfarenheter som ett observandum gällande din motor (än så länge). Det är -så- onödigt att gå över ån efter vattnet...
Irusen, U-900, med JLO motor betedde sig exakt som din motor... Jag upptäckte att tändstiftet saknade tätningsringen, gnista hade jag, o jag har aldrig kontrollerat gnistans max längd ss gjorts i denna tråd. Alla motorer jag pillat på har bara haft ett enda krav, finns eller finns inte gnista. Har gnista funnits, då har de startat.

Visste inte att din motor kanske har variabelt tändläge. Jasons inlägg är i så fall troligtvis mitt i prick, trots min syn på tändstiften.
Har haft exakt samma form av tändning på min avatarmoped... när klåparen som är död levererade de renoverade och trimmade topparna till mig... det var lögn i... att få motor att gå, eller så tokvarvade den...
När hallgivarna blir dåliga på avatarmopeden så har den också den formen av tändning som ditt klipp visar upp. Det betyder att i brytarspetssystem kan det vara en dålig kondensator, glapp i anslutningar, skadade kablar, ngt som gör att strömmen kommer fram sporadiskt. Har haft det, åter igen på avatarmoppen, med svårt ärgade tändkablar, klämskadade kablar, mm
Av dina bilder uppfattar jag det som att du uteslutit alla slitage fel.

Visst ja, jag hade problem med tändhattar också... de gick sönder i 90's kröken och gav glappkontakt, fungerade bra varma (expansion) men var ett H att få motorn att starta med kalla.

Vad jag försöker säga är att fel ofta är banala, så banala att man missar dem "för det kan inte vara så enkelt".
På BMW / 2 så är det så löjligt enkelt att man kan knappt tro det är sant, filten som släpar på kamaxeln för å hålla den ren måste vara "fylld" med olja, men den får inte drypa av olja... dryper den av olja "läcker" det över på brytaren och kryper ut till kontaktytan och "isolerar" den... Åtgärd: rengör och torka rent. (ja sa ju det var ett löjligt fel ju ;-) )



Fakta som du presenterat:
- motorn fungerade
- dagen efter fungerar den inte
Felet måste alltså vara litet, och mest troligt har det med elen att göra. Reserverar mig dock för bränslesystemet - i låga temperaturer har förgasare och bensin mycket hyss för sig...

Frågan som inte ställts:
- vad kan orsaka det inträffade över natten då motorn stått still och fått vila sig?

"Gå inte över ån efter vattnet"
- gör inte problemet större än det rimligen kan vara ;-)

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 21:55:47, 18-01-2017
av Belosdelar
Det blev en lyckad tur med kollegorna idag. Skotern fungerade utan några problem hela dagen. Tänk vad snabbt man glömmer alla bekymmer när man har roligt och det fungerar.
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tändinställning på JLO L292

InläggPostat: 22:02:30, 18-01-2017
av rospigg
Fanimej den enda skotern värd namnet i den samlingen :thummar:
Härligt att den knallar på som vanligt!

/Rp