Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 43 av 60
Diskutera skotrar här!

Simnil

#631 » 09:00:40, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det delvis har att göra med att kedjan är förhållandevis kort. En kedja på en hoj är betydligt längre och har dessutom ett lite större slack för att klara fjädringsrörelserna från bakaxeln.

Jag fick förklarat att en vanlig drev/kedja, typ MC, har det fenomenet att dreven "ändrar diameter" en aning beroende på vart på varvet ingreppspunkterna befinner sig. (störst skillnad på det lilla drevet).
Detta gör inte så mycket sålänge diameterförändringen är liten i förhållande till längden på kedjan, men på en skoter där C-C mellan axlarna kanske bara är 25cm så skulle en vanlig MC-kedja inte gå att sträcka så mycket som man skulle vilja. Dom så kallade Silent chain/Hyvo etc har detta fenomen också men mindre samtidigt som dom är tystare. (eller det är antagligen därför dom är tystare)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Thelemorf

#632 » 18:15:06, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Klart det sliter men det är ändå förhållandevis dåligt grepp i en skotermatta på snö så när du upplever att det tar svårstopp spinner det fortfarande rejält och tvärstoppet beror ju till viss del på att variatorn växlat ut så det blir för hög växel. Kan tänka mig att det blir ett grymt fäste när dom kör dragracing med skoter och startar på gamla skotermattor då lär det greppa bra och slita. En vanlig skoter som min tunga Nytro på ca 130 hk eller grabbens lätta 600 på ca 115 hk reser inte på sig speciellt mycket om man ger fullt om man absolut inte vill få upp dom prova ge fullt på en mc med 130 hk då lär framhjulet fara till väders just på grund av ett helt annat grepp.
Jo nä....
Min 800 går på rullen direkt man trycker till..

Ligger man i djuosnö och matar och det tar stubbar och skit under snön så tar det i princip tvärstopp på mattan.
Hade det inte varit för variatorerna så hade kedjan gått av som en sytråd...
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#633 » 18:27:10, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du en värre 800 än dom jag provat men konstigt om en så vass maskin inte orkar spinna på stubbar och pinnar för dom brukar ge dåligt grepp. Menar du att den slirar på variator remmen så det skonar kedjan eller ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf

#634 » 19:46:45, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att du är van maskiner från förr.. En modern lössnömaskin med 3" kammar greppar sjukt på det mesta utom is..
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla

#635 » 20:35:37, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Då har du en värre 800 än dom jag provat men konstigt om en så vass maskin inte orkar spinna på stubbar och pinnar för dom brukar ge dåligt grepp. Menar du att den slirar på variator remmen så det skonar kedjan eller ?

Skillnaden är ju att det händer i ganska hög fart då det tar stopp, tänk att det går 50 km/h, mattan snurrar i 80-90 km/h, du kör över en stubbe som är en halvmeter hög. Då blir det ett kraftigt ryck. Tänk dig att du kör med mc, n på is och det slirar i sinne, sen kommer du tvärt över till asfalt, då kommer den hojen få smaka på lite mer stryk mot vad en sån i normala fall gör. Visst håller en mc betydligt bättre men den har ju myskörning i jämförelse, hur ofta tvärsläpper du kopplingen vid växling=drivlinan får ju inte ett enda litet ryck under hela den livstid. En skoter har ju såna ryck var och varannan meter, självklart sliter det mer
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Volvot24 (trådstartaren)

#636 » 20:48:56, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.


Oj oj oj...

Nu blir jag orolig med mina 60 hästar, ca 300 kg och än så länge 1" kammar. Dessutom snart pensionär.

Får ta det försiktigtare i fortsättningen :mrgreen:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#637 » 22:22:27, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Låter som att du är van maskiner från förr.. En modern lössnömaskin med 3" kammar greppar sjukt på det mesta utom is..

Jo jag är van vid maskiner från förr men har provat lite modernare maskiner också min egen maskin har 64 mm kammar och brukar bytlånas med en freeride med ungefär likadana kammar. En modern lössnö maskin har bra grepp i just lössnö allt annat är det bättre med lägre kammar på normal snöig led får den maskinen pisk av en maskin med 44 kammar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#638 » 22:33:11, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
toker skrev:Då har du en värre 800 än dom jag provat men konstigt om en så vass maskin inte orkar spinna på stubbar och pinnar för dom brukar ge dåligt grepp. Menar du att den slirar på variator remmen så det skonar kedjan eller ?

Skillnaden är ju att det händer i ganska hög fart då det tar stopp, tänk att det går 50 km/h, mattan snurrar i 80-90 km/h, du kör över en stubbe som är en halvmeter hög. Då blir det ett kraftigt ryck. Tänk dig att du kör med mc, n på is och det slirar i sinne, sen kommer du tvärt över till asfalt, då kommer den hojen få smaka på lite mer stryk mot vad en sån i normala fall gör. Visst håller en mc betydligt bättre men den har ju myskörning i jämförelse, hur ofta tvärsläpper du kopplingen vid växling=drivlinan får ju inte ett enda litet ryck under hela den livstid. En skoter har ju såna ryck var och varannan meter, självklart sliter det mer

Moderna sportigare mc är ibland utrustad med quick shift dvs dom bryter tändningen just i växlings ögonblicket så man växlar utan koppling med full gas hela tiden om man vill och då på asfalt med breda däck. Dom som buskör med mc spinner i väg och när det greppar bär det iväg kan jag lova eller om det är lite grus på vägen och man trycker på där så det spinner på gruset och får grupp på asfalt igen. Jag tvärsläpper kopplingen ofta vid växling men följer upp mjukt med gas för nån buskörning utför jag knappt med mc numera men det finns dom som gör det likaså kör jag rätt lugnt med skoter också tex spinner jag inte över stubbar som är en halvmeter höga för jag vill ha mina kammar kvar på mattan tills jag kommer till snö där dom behövs dvs jag kör lugnt och sansat både med mc och skoter numera. För övrigt tror jag inte rycken sliter speciellt det är när man startar och har riktigt bra grepp det sliter och det händer väldigt sällan med skoter men ofta med mc på asfalt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#639 » 02:15:11, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På crossmaskiner(skoter) sitter ibland ett slip gear som skydd för kedjan. En friktionskoppling som gör att det kan slira om belastningen blir för stor. Det blir enorma krafter vid hårda landningar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil

#640 » 08:30:43, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:På crossmaskiner(skoter) sitter ibland ett slip gear som skydd för kedjan. En friktionskoppling som gör att det kan slira om belastningen blir för stor. Det blir enorma krafter vid hårda landningar.


Det sitter vad jag vet på alla crossmaskiner och har gjort i många år.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#641 » 08:40:24, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Men en MC som körs inspirerat får väl byta kedja och drev inför varje säsong antar jag så nog slits det där också.
Sen om maskiner reser sig eller inte har väl en hel del med avståndet mellan bakaxeln och tyngdpunkten, vilket jag inbillar mig är längre på en skoter med långmatta.

Well, :back_to:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

toker

#642 » 10:35:02, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gathoj som körs hårt räcker kedjan i alla fall 2000 mil på om den får lite skötsel men har för mig att race hojar i alla fall tidigare inte körde med o rings kedja så dom byter nog rätt ofta även om dom säkert sköter den bra. I dag verkar ju fler och fler gå över till kardan förutom på race hojar och grusvägs racers och kardan är grymt smidigt men väger mera och kan ge lite konstiga fjädrings egenskaper om dom inte är rätt byggda.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#643 » 11:46:39, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Lämnar nu kåta, hem o hus och drar till skogs över helgen.
Kanhända jaktlyckan står bi...

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#644 » 16:23:35, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Öööhhh... Liten tuva välter oftast stort lass...

Hastighet, typ 2 km/h.

Hunden övergav skeppet i tid.


Nu blev det primiär för nyinköpta "Rope Puller". Tips från en skoteråkande maskinist.
:buga:

Funkade finfint. Mycket bättre än en liknande wirewinch.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

outback

#645 » 16:29:34, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt tillfälle att smörja splineshylsan
Volvot24 skrev:
Öööhhh... Liten tuva välter oftast stort lass...

Hastighet, typ 2 km/h.

Hunden övergav skeppet i tid.


Nu blev det primiär för nyinköpta "Rope Puller". Tips från en skoteråkande maskinist.
:buga:

Funkade finfint. Mycket bättre än en liknande wirewinch.

Bild


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se