Uttag 12 VoltJa inte begriper jag mig på skoterns
koppling när det gäller elen.
Batteriet var ju lätt att lokalisera. Likaså startrelä och
startmotor. Mellan motorn (förmodligen generatorspolen) och
batteri sitter en tvåpolig komponent. Bör väl vara en diod, för halvvågslikriktning.
Så sitter det ett 12 Volts
uttag intill växelspaken.
Då kan man fundera vad detta lämnar?
Halvvågslikriktad pulserande likspänning eller ren växelspänning?
Ok, det ser ut att finnas en
regulator också. Och ljuset verkar ha samma intensitet oavsett
varvtal. Allt original verkar fungera, så vi lämnar detta utan djupare analys.
Skotern är ju oanvänd och i nyskick!
Blev som så att jag hängde på en
säkringshållare med 3 A
säkring på matningen till det befintliga uttaget. Drog sen en
kabel fram till instrumenten, där jag monterade en GPS.
All
spänning bryts via tändningsnyckeln. Känns bra ut.
Mätte lite. Går inte motorn och inget är anslutet till uttaget, samt GPS:en avstäng, så är allt spänningslöst. Skoterns eget system drar alltså ingen
ström om motorn inte är igång, fast tändningen är på.