Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 14 av 60
Diskutera skotrar här!

Simnil

#196 » 09:10:14, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en lustig konstruktion. Normalt, på alla kälkar jag sett, drar man i chassiet och grimman, (triangeln som går ner till skidorna), löper bara fritt på en styrning.
Byter du plats på fjädrarna ser det ut som det skulle bli bättre.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Volvot24 (trådstartaren)

#197 » 10:15:11, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte just så.

När skotern drar så komprimeras båda fjädrarna, blir stumma. Och den längre fjädern ( då helt komprimerad) gör då i så fall att kraften fördelas både på ramen och grimman.

Som det är nu så dras kälken framåt endast via den bult som förbinder grimman med det löpande röret. Ramen ligger och flyter fritt ovanpå skidorna.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#198 » 10:29:45, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädringen har stumma länkage där bak. Ska fjädringen kunna jobba måste "grimman" om vi kallar den så kunna röra sig i förhållande till dragstången. Om du drar i skidorna eller ramen är sekundärt. Båda varianterna finns. Jag tycker inte det är fel att dra i skidorna.

Här har man en fjädrande dragstång, kraften går till skidorna, och rörelsen tas ut i skenor på medarna istället för framme vid dragstången.

Bild
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap

#199 » 10:37:03, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tänker efter så är det nog mycket bättre att dra i medarna. Har dragit nån ark med draget i ramen. Det blir liksom ingen styrsel på medarna, i en kurva så vrider man ramen och medarna kan sträva att gå rakt eller följa underlaget, det är bättre att dra medarna och ramen får följa med. Den har inget som spjärnar emot.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#200 » 10:54:36, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står nu som åsnan mellan två lika goda hötappar :mrgreen:

Å allt ska framåt...
Edit... - och friktionen som ska övervinnas är mellan skidorna och snön.

Observerade att tvärstaget i grimman, typ mellan skidorna, vikt sig. Förmodligen beroende på de krafter som drar ihop främre ändarna av skidorna.

Men byter jag plats på fjädrarna så blir det drag både på ram och skidor. Vill ju även ha lite mer att dra i än en M10 bult på tvärs.

Förstod detta med att ha styrsel på skidorna, så de inte skenar fritt.
Senast redigerad av Volvot24 21:10:00, 05-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#201 » 13:26:20, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara en fördel med en brytpinne. Har en gång dragit en kälke som separerade så bara medarna följde med medan flaket blev kvar på spåret :)

Dragkrokar som rätar på sig är en annan irriterande grej men hellre det än att kröka skoterns chassie.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#202 » 13:37:10, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det 10 cm högre markfrigång på kälken.
Men man ska väl ändå inte vara helt säker.
Senast redigerad av Volvot24 21:11:04, 05-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#203 » 14:08:21, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns säkert alla lösningar. Men drar man i skidorna så överför man all kraft över dom i regel rätt klena lederna mellan grimma och skidor och ramen blir mer eller mindre bara obelastad passagerare. Grimma och skidor får betydligt mindre belastning om det enda dom behöver göra är att följa med och styras av ramen. Man svänger ändå "aldrig" så tvärt att vridkraften som överförs från underlaget blir särskilt stor, det är ju inte gummi mot asfalt utan stål/plast mot snö/is.

Vore det min kälke så satte jag en stum, men naturligtvis svivlande, dragögla i ramen och satte en separat glidstång för grimman. Hursomhelst antar jag du måste förlänga glidstången en aning då du höjt kälken

Skjutsar du folk på kälken så ska du även se till att skruva fast ett par kättinglänkar över alla skruvade leder, exempelvis mellan skida och grimma, så om en bult släpper eller ett fäste spricker av så hänger ändå allting ihop. Sätt även en säkerhetsvire mellan kälke och skoter utifall draget går av, (vilket minsann händer oftare än man tror). Frugan till en bekant blev permanent invalidiserad då draget till pulkan gick av så dragstången föll ner och orsakade ett "stavhopp", och det gick inte ens särskilt fort!
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#204 » 17:23:19, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då, det ska bli säkerthetskedjor. Hade det på förra kälken för 15 år sedan.


Försök att optimera draget:

Enligt vad som skrivs ovan. Om man tar det som är positivt i varianterna, så torde det optimala vara drag på både underrede och skidor.

Kanske detta är lösningen?

När kälken rör sig nedåt, i t ex gupp, så rör sig skidorna något bakåt och lite mer kraft (drag) läggs på skidorna. Bör ju ha en upprättande effekt.

I neutralläge, stillastående, eller när kälke o skoter rör sig med samma fart.
Bild


När skotern drar kälken. Då blir draget både på underredet och på skidorna.
Bild

Måste köra och kolla vad som händer. Behöver kanske justeras.
Om det drar för mycket på skidorna relativt underredet, så reser sig skidorna lite i framänden. Om det blir för litet så kanske skidorna sladdrar något.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

fretchi

#205 » 17:33:52, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog bara bra att den lyfter lite fram. För när det går riktigt tungt har du ju oftast fastnat. Då ser jag det som positivt att framänden lättar en smula.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

anders.andersson

#206 » 19:41:24, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara bra att ha ett litet glapp på dragstången, innan plastbelagen fanns så frös medarna fast. Å då var det bra med ett glapp för att knycka igång kälken.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

Volvot24 (trådstartaren)

#207 » 19:43:32, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja... Eller parkera för natten så att skoter o kälke bildar ett litet "V".
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#208 » 20:14:13, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du satt en distans på glidstången och minskat hur långt den kan röra sig framåt. Se då att den inte tar i om du t.ex. kör över ett skarpt krön.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#209 » 20:31:15, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar med vinkelslip, MIG, gastub, drivern, hammare, yxa och elverk...

Skojade bara. Allt ska utvärderas innan åtgärd.
Rapport kommer senare.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#210 » 15:02:57, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se