Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 41 av 60
Diskutera skotrar här!

Volvot24 (trådstartaren)

#601 » 08:06:37, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Mystiken tätnar :coffee:

Det finns ju en ventillation av lådan!
Via oljestickan.
En kanal, förbi varje o-ring.

Handlar det alltså om kondens, eller är det en indikator i oljan, som visar när den är förbrukad?
:klia:

Bild
Bild

Nästa steg blir uppvärmning av oljan.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Volvot24 (trådstartaren)

#602 » 08:33:53, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Bestämmer mig för vattenbad. Annars kan ju oljan bli flera hundra grader, med oanade följder.

Bild

Bubblar ju. Tyder på vatten i oljan...
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#603 » 09:02:30, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har varit med om att koka ur växellådsolja så har det gjorts utan vattenbad, just för att kunna komma upp över 100 °C. Men med termometer i oljan och inte alltför hög effekt på plattan, för att det inte ska bränna fast i botten.
Det vanliga är när oljan värms så "fastnar" temperaturen på 100 °C och ligger kvar där tills det mesta vattnet har kokat bort ur oljan, först därefter fortsätter den stiga.
När man kokar ur vatten ur transformatorolja, som man ju vill ha absolut fri från fukt, så brukar man gå upp till ca 130 °C som mest.

Hmm...ett sätt att få upp temperaturen en bit över 100 °C på vattenbadet skulle ju kunna vara att öka kokpunkten genom att blanda socker eller glykol i vattnet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#604 » 09:35:11, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer avancerat - tryckkokare.

Nåväl. Oljan till vänster, kokt en timme.
Oljan till höger okokt.
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#605 » 10:10:21, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga läckor, vare sig ut eller in, gick att upptäcka med slangtestet.

Bild
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#606 » 11:40:19, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckkokaren är väl inte så lyckad för att koka bort vatten ur oljan? Övertrycket i kokaren höjer ju vattnets kokpunkt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#607 » 12:04:55, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag fel!
Händer titt som tätt :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#608 » 12:18:42, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bara ärr kondens i alla fall men konstigt tycker jag eftersom det aldrig hänt mig på nån maskin. Båtar brukar man provtrycka dreven på men vet inte hur högt tryck har aldrig gjort det. Behöver oljan upp i 100 grader vattnet ångar väl bort även vid lägre temp har för mig att det det räcker med runt 70 grader för att en motorolja ska släppa ifrån sig bunden fukt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#609 » 18:59:18, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev tidigare, ganska säker på att det är kondens, är ju sådan miljö den används i, ena dagen är det plus grader, andra är det 25- som den står ute i. Kedjehuset blir bara lite ljummet och sedan kallt igen så ännu mer kondens bildas. Har aldrig sett olja som sett bra ut från ett kedjehus
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

toker

#610 » 19:16:23, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka skotrar har du bytt olja på och hur gammal har oljan varit då ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#611 » 20:00:45, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vilka skotrar har du bytt olja på och hur gammal har oljan varit då ?


Min 14 rmk en eller 2 gånger. 2 äldre rmk edge. Våran lynx ranger 00 som vi hade förut, lynx st600 är några av maskinerna. Som jag skrev tidigare, byter inte olja varje år, kanske vart 2-3 år men blir inte så många mil per år. På sin höjd 100-130. Sen är det inte så noga i ett vanligt kedjehus, vet en som körde på lite allt möjligt då det läkte som ett såll på en summit 700 zx för länge sedan, bland annat körde han på spillolja och inte ens där rasade det. Jag har heller aldrig haft haveri i kedjehuset, dock drivaxellager på motsatta sidan där det är en smörjnippel till lagret.
Så jag skulle säga att det är helt normalt som det ser ut för ts, och byter han varje år så är det absolut ingen fara. Men kom ihåg att smörja andra sidan av drivaxel samt sekundär axel om det finns en sån i widetraken, kommer inte ihåg vilken sida lådan sitter på
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

toker

#612 » 20:45:11, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter konstigt med kondens det borde bli samma fenomen i växellådor och bakaxlar på bilar och har inte sett grå olja där heller. Jag byter olja varje år men blir inte så många mil 100-200 mil kanske beroende på vinter och har aldrig sett grå olja i växelhuset. Tror inte det är så noga vilken typ av olja man kör på men spillolja verkar riktigt dumsnålt att hålla i när det rör sig om några deciliter olja och följer det med lite skräp till lagren är det slut på det roliga så jag brukar följa tillverkarens rekommendation vilken brukar vara nån typ av trögflytande olja. Brukar det sitta smörjnippeldrivaxel lagren ? dom få jag smörjt har jag pillat bort tätningen och gjort rent och sen i med nytt fett och tillbaka med tätningen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#613 » 21:19:53, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar inte finnas smörjnippel på drivaxellagren i skotrar. Lagret vid kedjehuset får säkert mer än tillräcklig smörjning av olja som kryper förbi tätningarna, lagret i andra änden ska klara sig ändå. Det finns en del skotrar (bl a äldre Arctic) som har haft en nippel på locket för vänstra lagret, men det avråds mycket bestämt från att försöka trycka in fett där. Det slutar bara med att ena tätningen på lagret mosas in bland kulorna och andra tätningen trycks ut och hänger sedan lös på drivaxeln inne i tunneln.
Om man byter drivaxellagren till lager av god kvalitet (t ex SKF), så brukar man aldrig behöva byta dem igen.
I vänstra änden kan man behöva se upp så att lagret verkligen blir rakt och centrerat monterat på drivaxeln. På de flesta skotrar är axeltappen 1" , om den har blivit nersliten för att lagret har suttit löst så kan man skaffa ett lager med 25,0 mm innerdiameter och svarva ner axeltappen till korrekt passning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#614 » 22:31:56, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dom satt tätade lager i huset och en fettnippel på huset verkar som gjort för att det ska bli fel borde gå enkelt att ta bort tätningen på lagret så det går att använda nippeln. På min nytro sitter drivaxel lagret inne i växelhuset och tätningen på utsidan. Bytte matta efter 1000 mil och fettade om det andra drivaxellagret var inge fel på lagret 1000 mil är ingenting om det är fett där.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#615 » 23:31:03, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar inte finnas smörjnippel på drivaxellagren i skotrar. Lagret vid kedjehuset får säkert mer än tillräcklig smörjning av olja som kryper förbi tätningarna, lagret i andra änden ska klara sig ändå. Det finns en del skotrar (bl a äldre Arctic) som har haft en nippel på locket för vänstra lagret, men det avråds mycket bestämt från att försöka trycka in fett där. Det slutar bara med att ena tätningen på lagret mosas in bland kulorna och andra tätningen trycks ut och hänger sedan lös på drivaxeln inne i tunneln.
Om man byter drivaxellagren till lager av god kvalitet (t ex SKF), så brukar man aldrig behöva byta dem igen.
I vänstra änden kan man behöva se upp så att lagret verkligen blir rakt och centrerat monterat på drivaxeln. På de flesta skotrar är axeltappen 1" , om den har blivit nersliten för att lagret har suttit löst så kan man skaffa ett lager med 25,0 mm innerdiameter och svarva ner axeltappen till korrekt passning.

Alla mina maskiner från gamla Indy till min 14,s rmk har/haft fettnippel vid det lagret, som sagt är det de enda lagerhaveri jag varit med om. Sen brukar lagret i kedjehuset vara ett öppet lager och en tätning utanför lagret i nåt tunneln sett så ja oljan smörjer det lagret
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se