toker skrev:Låter konstigt med kondens det borde bli samma fenomen i växellådor och bakaxlar på bilar och har inte sett grå olja där heller. Jag byter olja varje år men blir inte så många mil 100-200 mil kanske beroende på vinter och har aldrig sett grå olja i växelhuset. Tror inte det är så noga vilken typ av olja man kör på men spillolja verkar riktigt dumsnålt att hålla i när det rör sig om några deciliter olja och följer det med lite skräp till lagren är det slut på det roliga så jag brukar följa tillverkarens rekommendation vilken brukar vara nån typ av trögflytande olja. Brukar det sitta smörjnippel på drivaxel lagren ? dom få jag smörjt har jag pillat bort tätningen och gjort rent och sen i med nytt fett och tillbaka med tätningen.
Fast om du jämför med växellådan på en bil eller bakaxeln så blir ju dom faktiskt riktigt varm vid körning, kedjehuset blir ju inte så varmt så fukten ångar bort utan det blir bara mer där inne allt eftersom