.
Mystiken tätnar
Det finns ju en ventillation av lådan!
Via oljestickan.
En kanal, förbi varje o-ring.
Handlar det alltså om kondens, eller är det en indikator i oljan, som visar när den är förbrukad?
Nästa steg blir uppvärmning av oljan.
toker skrev:Vilka skotrar har du bytt olja på och hur gammal har oljan varit då ?
torbjorn_forsman skrev:Det brukar inte finnas smörjnippel på drivaxellagren i skotrar. Lagret vid kedjehuset får säkert mer än tillräcklig smörjning av olja som kryper förbi tätningarna, lagret i andra änden ska klara sig ändå. Det finns en del skotrar (bl a äldre Arctic) som har haft en nippel på locket för vänstra lagret, men det avråds mycket bestämt från att försöka trycka in fett där. Det slutar bara med att ena tätningen på lagret mosas in bland kulorna och andra tätningen trycks ut och hänger sedan lös på drivaxeln inne i tunneln.
Om man byter drivaxellagren till lager av god kvalitet (t ex SKF), så brukar man aldrig behöva byta dem igen.
I vänstra änden kan man behöva se upp så att lagret verkligen blir rakt och centrerat monterat på drivaxeln. På de flesta skotrar är axeltappen 1" , om den har blivit nersliten för att lagret har suttit löst så kan man skaffa ett lager med 25,0 mm innerdiameter och svarva ner axeltappen till korrekt passning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster