Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 2 av 60
Diskutera skotrar här!

ac tc

#16 » 17:21:39, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenkylningen är ett stort plus!
Det är inte bara kylarna som vill ha lite snö utan även glidskenorna i boggien, när man blir tvungen att åka väg eller annat tok hårt så brukar jag riva in lite snö i mattan med foten från snöplog kanten.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Volvot24 (trådstartaren)

#17 » 19:47:24, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elstart.. så snörstarten får funka som reserv.
Tack för bra tips ang inställning av boggien.

Har kontaktat förre ägaren... Miltalen stämmer.
Och maskinen ser helt ny ut, nu när den granskas i garaget.

Ser jag rätt så blir anliggningsytorna för glidskenorna endast mot stålskoningarna som sitter i varje hål i mattan. De hålen som stora hårda tandade hjul på drivaxeln för i tiden gick i för att rotera mattan. Bak satt det liknande tandade men mjuka hjul för att styra mattan i sidled.

På denna matta fyller egentligen inte hålen någon funktion, förutom att ge plats åt stålskoningarna enligt ovan.
Driften av mattan sker nu mot kuggar/ nubbar av gummi inåt i mattan. 6 st i bredd, som motsvarande hjul på drivaxeln greppar i.

Det är en slags kombination av hjul och glidboggie.
Vad jag nu förstår inte speciellt känslig för att gå på hårt packad snö eller is.
Glidskenorna kommer aldrig i kontakt med mattans gummi, bara stålskoningarna i kanten på hålen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skrukke

#18 » 23:10:58, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvor er bildet av ny scootern?
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

tortap

#19 » 23:16:04, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dragskoter är gjord för att gå på en hel del is och hårt underlag så man har fler hjul för att förhindra att bränna slidesen. Jag kan tänka mig att man har gjort med intern drivning (mot dobbarna i mattan) för att få en tystare gång. Nackdelen är väl att det lättare kuggar över. Det finns olika drivhjul, vissa har både intern som din och externa kuggar för att motverka att mattan kuggar över med en löst spänd matta.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Volvot24 (trådstartaren)

#20 » 23:45:29, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda bilden än så länge. Nyss inbaxad i garaget.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

opekka

#21 » 23:49:17, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modernare skotrar är beroende av snö/vattensprut på kylkanaler samt för glidskenor till bandet. Annars luktar det gärna bränd plast (glidskenor) eller ger varning om hög temperatur på motorns kylvätska.

Jag har de senaste åren kört Yamaha o BRP-maskiner, ej Polaris, och alla behöver de kylning. Isrivare är bra, omöjligt att vara utan i skarföre eller på is.

Den enda skoter jag haft som klarat alla fören var en 1978 års Ski-Doo Elan med luftkyld motor o rullboggie. Även 1970-tals Ockelbo med rullboggie kan räknas dit.

Att blanda olja i bensinen när du har separat oljeinblandning är som att slänga gummidäck på en brasa. Det ryker o luktar illa. Använd en bra olja istället.
opekka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:45, 16-11-2014
Ort: Haparanda

Volvot24 (trådstartaren)

#22 » 08:02:57, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övar in rätta förarställningen.

Nu blev det rätt :grin:

Upp med porten o ut...

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#23 » 08:44:48, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vara mekaniskt intresserad, medför diverse funderingar. Har ännu inte provkört på snö, och likväl ska här mixtras.

För bedrövligt säger sambon :lmao:


Lite kärvt att få i växlar, vilket beror på att sekundärvariatorn snurrar i neutralläget. I instruktionsboken står att avståndet mellan variatorerna kan jusreras efter inkörningsperioden om detta fortsätter.

Nu går det inte att flytta motor eller växellåda/sekundärvariator utan att göra åverkan, typ borra upp hål för motorfästen, vilket medför problem med linjering. Typ Lynx 535.


Så fick jag se denna skylt:

Bild

Blir väl att komplettera med tre skruvar med låsmåttet i de tre förborrade hålen. O vips går det att justera hur mycket sekundärvariatorns skivor ska tillåtas gå ihop, när de står stilla.
M a o går det att justera hur mycket remmen ska ligga an mot primärvariatorns axel vid tomgång.
Ska väl vara såpass löst att sekundärvariatorn inte snurrar i neutralläget och tomgång.

Nu smäller det ordentligt när man lägger i en växel.

Sen när remmen blivit lite mjukare - insliten, så skruvas skruvarna ut så att de ej påverkar.
Bättre med tre skruvar, än den enda som sitter där nu. Med en skruv så blir det ett bryt.

Bild

Det gängade hålet, där den enda skruven nu sitter, kommer då att användas för det verktyg som finns för att skjuva isär skivorna vid rembyte.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#24 » 13:32:05, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


Hokus Pokus?


Sitter just och funderar på "fiskeark" och även en hopfällbar skoterkälke. Hopfällbart vore fint, för då går det att frakta både skoter o kälke på en enda vanlig släpkärra.

Bild

Minns att jag fick på Lynxen och kälke. Men då fick kälkens ena skida vara på utsidan av släpets sida. Svetsade dit två stöd.

Börjar med att leta rätt på en kälke, så får vi se vad det blir...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ac tc

#25 » 23:31:54, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, det här med att skruva variatorer är en konst i sig.
- Du ska absolut hellre stå ut med att den inte växlar vackert mellan hög å låg än att justera sekundären för bred i startläge.
Du kommer att starta på "tvåan" om du gör så. Remmen ligger längre in i sekundären och primären kommer att måsta börja gå ihop längre innan den drar.
- Jag brukar justera ihop sekundären så mycket det bara går utan att maskinen börjar dra pga av att remmen släpar mot axeln genom primären.
- Primären justeras så att det finns ett litet spel mellan remmen och skivorna.
Läs instruktionsboken! och börja inte med att bygga om, det är inget fel på Polaris variatorer..

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Volvot24 (trådstartaren)

#26 » 23:51:09, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte fråga om att bygga om! Bara att sätta i justerskruvar i de tre redan befintliga och gängade hålen. Det måste väl vara bättre att justera med tryck på tre ställen än bara ett som det är nu. Ser ju i öppningarna att det trycker snett, när jag testade befintlig skruv.
Och för att inte påverka ursprunglig balansering, så får den skruv som redan sitter där vara kvar.
Yttrligare tre nya identiskt lika skruvar, jämnt fördelade och nära centrum, kommer inte att påverka balanceringen.

Och tanken är ju inte att justera så att remmen åker ned flera centimeter nedanför skivornas kant på sekundärvariatorn.

Bara justera lite enligt skylten! just innan allt är inkört.
Så släppa justeringen igen, så att det blir original.
Förstår detta med att remmen ska hamna så långt ut som möjligt på sekundärvariatorn vid tomgång och neutral.

Testade medföljande verktyget för att trycka isär skivorna inför rembyte.. det bände ordentlig snett inne i sekundärvariatorn.

Ett sätt är förstås att stoppa motorn innan man växlar
t ex från neutral till hög. Så som det står i boken.

Lynxen hade två bromsar, den ena bromsade just sekundärvariatorn. Praktiskt att stanna denna vid växling.
Senast redigerad av Volvot24 01:03:05, 02-12-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skrukke

#27 » 00:16:15, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fine bilder, likte stilen på kjøringa.
Ta kontakt med de som har solgt deg scootern, det skal ikke være slik at den hugger til når du girer, variator reima er litt for kort, elller som du skriver, justering trengs.
Tips. Prøv å bytte reima, og se til at du har reserve med på tur. Kan være greit å vite at alt verktøy og reim er med, og har en prøvd å bytte reim så vet en hvordan det gjøres.
Arbeidet som turist guide for noen år siden, det ble kjøpt 4 nye Lynx 503 og noe, Luft kjølt motor, rett før vi kjørte från återførsæljaren spurte jeg hvordan det byttes reim, og en mekaniker kom å viste hvordan dette gjøres. Har skrudd mye scooter opp gjenom årene, men de dekslene på denne Lynx var ikke enkel å få på plass. Dagen etter ut på langtur med 6 Franskmenn, etter 6 mil gikk reima av på den ene Lynxen, 5 minutter etter det kunne han kjøre videre, for jeg nå kunne den deksel monteringa. Godt å trene litt.
Har du funne plats til extra batteriet?
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Volvot24 (trådstartaren)

#28 » 00:25:13, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Extrabatteri?

Generatorn är inte så kraftig. Står angivet 200 W i boken, vilket väl motsvarar ca 18 A. Och det är förmodligen till både ljus och batteriladdning.

Nåväl. Nu har jag vänt blad i instruktionsboken hela kvällen.
Detta är det som finns om vad man kan göra och inte ska göra.... Hrrrrrm.

Bild

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skrukke

#29 » 00:36:28, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så du har til nattmaskinen :thummar: :mrgreen:
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Volvot24 (trådstartaren)

#30 » 00:51:19, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kommer att bli en kälke att köra allt på, när vi ska på tur med övernatting och mera avancerade dagsturer i de Värmländska skogarna.


Inte så avancerat som när vi om vårarna pimplar öring i Brocksjoen, nära Nesssjoen.

Då har vi fått Erling på turistbyrån i Stugudal att köra oss med skoter och TVÅ kälkar, för utrustning, mat o dryck.
De flesta gånger jag varit med, har vi tältat. Senast hyrde vi e hytte, strax intill där vi fiskade.
Blev bra med fisk.

Förmiddagsfångst:

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se