Att vara mekaniskt intresserad, medför diverse funderingar. Har ännu inte provkört på snö, och likväl ska här mixtras.
För bedrövligt säger sambon
Lite kärvt att få i växlar, vilket beror på att sekundärvariatorn snurrar i neutralläget. I instruktionsboken står att avståndet mellan variatorerna kan jusreras efter inkörningsperioden om detta fortsätter.
Nu går det inte att flytta motor eller växellåda/sekundärvariator utan att göra åverkan, typ borra upp hål för motorfästen, vilket medför problem med linjering. Typ Lynx 535.
Så fick jag se denna skylt:
Blir väl att komplettera med tre skruvar med låsmåttet i de tre förborrade hålen. O vips går det att justera hur mycket sekundärvariatorns skivor ska tillåtas gå ihop, när de står stilla.
M a o går det att justera hur mycket remmen ska ligga an mot primärvariatorns
axel vid tomgång.
Ska väl vara såpass löst att sekundärvariatorn inte snurrar i neutralläget och tomgång.
Nu smäller det ordentligt när man lägger i en växel.
Sen när remmen blivit lite mjukare - insliten, så skruvas skruvarna ut så att de ej påverkar.
Bättre med tre skruvar, än den enda som sitter där nu. Med en
skruv så blir det ett bryt.
Det gängade hålet, där den enda skruven nu sitter, kommer då att användas för det verktyg som finns för att skjuva isär skivorna vid rembyte.