Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

697 inlägg • Sida 42 av 47
Diskutera skotrar här!

osla

#616 » 23:42:10, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Låter konstigt med kondens det borde bli samma fenomen i växellådor och bakaxlar på bilar och har inte sett grå olja där heller. Jag byter olja varje år men blir inte så många mil 100-200 mil kanske beroende på vinter och har aldrig sett grå olja i växelhuset. Tror inte det är så noga vilken typ av olja man kör på men spillolja verkar riktigt dumsnålt att hålla i när det rör sig om några deciliter olja och följer det med lite skräp till lagren är det slut på det roliga så jag brukar följa tillverkarens rekommendation vilken brukar vara nån typ av trögflytande olja. Brukar det sitta smörjnippeldrivaxel lagren ? dom få jag smörjt har jag pillat bort tätningen och gjort rent och sen i med nytt fett och tillbaka med tätningen.

Fast om du jämför med växellådan på en bil eller bakaxeln så blir ju dom faktiskt riktigt varm vid körning, kedjehuset blir ju inte så varmt så fukten ångar bort utan det blir bara mer där inne allt eftersom
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


toker

#617 » 23:52:10, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kanske det är har varken koll på tempen i bakaxlar eller växelhus men blir verkligen en bakaxel så varm vid vanlig körning så fukten ångar bort. Blir inte kondens i ett båtdrev heller under en sommar (jag byter varje höst) så det märks på oljan och det borde inte bli varmt eftersom det ligger i vattnet i alla fall vid körning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#618 » 01:35:38, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo klumpar brukar bli varma, iaf dom jag känt på direkt efter körning, nu är ju inte det nå ofta man gör, att lägga sig under och känna på klumpen. Sen vet jag ju inte om dom jag känt på varit dåliga så det blir varmare pga det, men inte varit glapp/sjungit iaf
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

Volvot24 (trådstartaren)

#619 » 05:58:00, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Grunnat på detta med ventillation i natt.

- Inga växellådor, kedjehus, bakaxlar e t c har någon aktiv ventillation, typ vevhusventillation med omsättning av luft som vevhuset i en motor. Förbränningsmotorers vevhus ventilleras konstant, så fort motorn går.

I övriga konstruktioner pyser lite luft ut, p g a uppvärmning.
Och sen pyser det in lite vid avkylning.
Det ev fukt som följer med vid inandning, blir nog kvar i oljan.
Knappast något kommer att transporteras ut.
Blir som en kondensfälla, för små mängder fukt.

Typ andas ut 1 gång på morgonen och andas in på eftermiddagen, den dag du kör skoter.

Gämfört med en förbränningsmotor, så skulle denna då göra en rpd, alltså en rotation per dag.
Typ kolv upp och kolv ned. Luft ut och luft in.


:huh: Hos växellådan en något annan funktion dessutom, ifall man tänker på att bli av med kondens.
Kall låda värms upp, och luft i denna expanderar och pyser ut, via oljestickans avluftning. Möjligen lämnar fukt oljan, men blir kvar i växellådans utrymme, för expanderad luft har redan pyst ut. Fukten stannar kvar. Inga fler utandningar.
Sen när lådan kallnar, sugs ny luft in, med visst fukt, som kondenserar och hamnar i oljan.
Funkar då som en fuktsamlare. Kommer inte att ventillera ut någon fukt.


- Lutar åt att det är något annat som gråfärgar oljan i växellådan/kedjehus.

Ska tappa ur och fylla samma olja var 20:de mil, för att se när förgning sker.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Simnil

#620 » 11:02:48, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det alstras säkerligen en hel del mikroskopiska spånor i lådan. Det är väldigt många ytor som gnids mot varandra när kedjan böjs fram och tillbaks.Sen så brukar det ju börja synas märken efter kedjan på dreven tämligen fort också, och det materialet går inte heller upp i rök.

Jag skulle inte oroa mej för grå olja utan bara ta det som en pekpinne att byta olja lite oftare. Jag vet inte hur många kedjehus jag bytt olja i men många är det. Och kedjehusolja blir fort ful oavsett skoterns ålder och miltal, även om en splittny maskin normalt inte skitar ner riktigt lika fort. I mina gamla föräldrars fjällskotrar så byter jag bara en gång per år. På min egen busmaskin byter jag var 50-100 mil, (och där öppnar jag i regel och inspekterar kedja och sträckare minst en gång mitt i säsongen + inför varje säsong)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2019

toker

#621 » 11:58:01, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och brukar tycka oljan ser så fin ut så det känns onödigt att byta men kört vidare med byte varje vår i alla fall. Är det nån som vet varför man kör med så avancerade kedjor när den ändå går i oljebad visserligen blir det högre hastighet på en skoter jämfört med en motorcykel kedja men där kör man med traditionell typ av kedja trots massor med effekt och hastigheter runt 300 kmh och dom kedjorna går inte i oljebad men håller några tusen mil ändå.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf

#622 » 12:08:17, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mc kedja är ju tätad med oringar, så de är ju inte direkt en "vanlig" kedja..

Mycket elakare belastning på en skoterkedja, på crosshojar med bandsats är det ganska vanligt att växellådorna tar stryk, en matta ger mycket hårdare belastning än ett hjul/däck
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

outback

#623 » 12:18:37, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa kedjor kallas silent chain och är tystare och mindre vibrationer än traditionell kedja.
Funkar mer som ett utrullat kugghjul.
Överför också höga krafter i höga farter.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

toker

#624 » 12:27:51, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:En mc kedja är ju tätad med oringar, så de är ju inte direkt en "vanlig" kedja..

Mycket elakare belastning på en skoterkedja, på crosshojar med bandsats är det ganska vanligt att växellådorna tar stryk, en matta ger mycket hårdare belastning än ett hjul/däck

I dag är troligtvis alla mc kedjor tätade med o ringar men det var inte fallet för 20 år sen då hade man o rings kedjor på lite större maskiner och o ringen påverkar enbart livslängden skulle man haft kedjan i olje bad behövs inte o rings kedja. Att det blir ökad belastning med lägre utväxling och bättre grepp är inte så konstigt men på en 200 hk landsvägshoj håller kedjan utmärkt och där blir det normalt inget hjulspinn utan effekten går ner i backen. Matta eller hjul spelar ingen roll det är effektöverföringen och varvtalet som spelar roll och i skoter fallet gissar jag att man bedömer varven som för höga för antar att det är hyffsad snurr på drivaxeln eftersom det är små drivhjul.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Thelemorf

#625 » 13:03:20, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte på asfalt, men i snö spelar det stor roll.
Att driva en matta på en skoter är som att köra dragracing med hjukstuds.
Och då går även den starkaste drivlina sönder.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#626 » 14:29:43, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju otroligt mycket sämre grepp på en skotermatta än på mc asfalt så tror nog påkänningarna på drivlinan normalt är lägre men är nog rätt så överdimensionerade på skotrar för dom verkar ju hålla ok även på turbo maskiner.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#627 » 16:09:28, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är väl att en skoter går konstant tungt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, Maho MH300C

toker

#628 » 16:30:58, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det och det brukar märkas på bränsleförbrukningen att det är uppför hela tiden.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#629 » 19:41:09, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen har vi ju även väldigt olika mycket belastning på drivlinan i en skoter som den ofta körs. Tänk er vid lite hårdare körning/klättring, man håller fullt, motorvarv på drygt 8 tusen, sen kommer man mot någon ojämnhet och lättar nån meter och landar, fortfarande med full gas samt att variatorerna hunnit växla ut så mattan snurrar ännu mycket snabbare, men vid landningen i motlut tar det nästan tvärstopp så inte ens variatorerna hinner med att växla ner så även motorn tappar varv ordentligt. Då sliter det på sakerna.

Sen har jag en till kanske möjligt förklaring om kondens och det är att det ofta är sjöblött i motorutrymmet pga man får snö på motor/pipa och det är som en bastu under kåporna, så fukt kryper säkert in genom avluftningen också
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

toker

#630 » 19:59:13, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart det sliter men det är ändå förhållandevis dåligt grepp i en skotermatta på snö så när du upplever att det tar svårstopp spinner det fortfarande rejält och tvärstoppet beror ju till viss del på att variatorn växlat ut så det blir för hög växel. Kan tänka mig att det blir ett grymt fäste när dom kör dragracing med skoter och startar på gamla skotermattor då lär det greppa bra och slita. En vanlig skoter som min tunga Nytro på ca 130 hk eller grabbens lätta 600 på ca 115 hk reser inte på sig speciellt mycket om man ger fullt om man absolut inte vill få upp dom prova ge fullt på en mc med 130 hk då lär framhjulet fara till väders just på grund av ett helt annat grepp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates