tortap skrev:Lite sent nu men jag tänker vara kärringen mot strömmen. Ett hål i en trailingarm är inte en bugg, det är en feature. Det är enklare att räta en trailingarm än ett chassie. Kör man över tågspåret med vassa styrstål eller en skiffersten under snön kan det räcka för att kröka fotsteget om trailingarmen är stadig. Hade låtit det vara kvar bara när det nu var ett hål.
Klämma runt hade väl varit förstaval.
och jag håller med, har krökt chassiet på 2 skotar, en lynx g-type och en edge rmk. chassiet/fotsteget vek sig neråt med formen som ett v med spetsen neråt, riktades hemma genom att spänna upp den med
spännband, ett i trailing armen fram i garagebänken, och ett bak i lyftbågen och drog isär chassiet samtidigt som jag lyfte under fotsteget med en domkraft, spännde upp det, lyfte lite och slog på ovansidan med
slägga med en kloss som mellanlägg. efter många omtag blev den rak och 10 mm rostfria rundstänger slogs i röret längst ut på fotsteget. på rmk blev det inte lika illa, var bara röret som trailing armens bakre
bult går genom som vek sig, samt lite veck i fotsteget i fotholken, räckte med att slå i rostfri rundstång och knacka röret tills det blev rakt och borra upp hålet en aning då det inte riktigt var rakt.
på båda maskinerna var trailingarmarna spikraka efter detta, hade gjärna knäckt trailingarmarna istället, som då dom ger sig oftast ändå bara viker sig, går aldrig av så man kör åt helvete eller inte tar sig hem