Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 28 av 60
Diskutera skotrar här!

toker

#406 » 10:13:23, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog dumt att snåla med oljan dels på grund av slitage och sot bildning och dels vill man inte ha onödigt mycket rök och lukt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Volvot24 (trådstartaren)

#407 » 10:55:28, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknade lite...

Nu med bätteroljan kostar oljan 9 kr av totalkostnaden för bränsle (bensin o olja) 51.60 kr / mil.

Med den billigare oljan så skulle det bli 47.10 kr/mil
D v s 4.5 kr billigare / mil.

Är inte så öreskänslig och ca 100 mil kanske det blir denna vinter.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#408 » 11:48:18, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Tjops, så sjönk skotern rakt ned. Ca 1.5 m bössnö.


Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#409 » 15:03:01, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur du har utrustning med för att ta dig loss sånt där fixar man inte med handkraft om man är själv.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Otto

#410 » 15:08:20, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.eldmark.se/butik/att-anvanda-sorselelyften

Kommer inte ihåg om jag tipsat om den här redan. Är i fall en riktigt bra pryl att ha i skoterlådan. Har lyft lite av varje med den.

Sent from my WAS-LX1 using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

toker

#411 » 16:21:16, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite svårt att få med en sån på en Nytro som jag har men vore nog bra ibland.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

outback

#412 » 17:00:39, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Tur du har utrustning med för att ta dig loss sånt där fixar man inte med handkraft om man är själv.
Med rätt teknik är det inga problem att komma loss ur ett sånt läge. Enda gången man är riktigt dåligt till är om man har nosen i botten på ett krondike...
Om man bara trampar ner snön runt skotern så är den loss sen. Kräver ingen kraft men dock flås...

Skickat från min E6653 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Volvot24 (trådstartaren)

#413 » 17:03:47, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Är ju bra att vara fler när man åker.

Jag är alltid själv, och måste då ha med mig diverse utrustning.
Överlevnadskit, som någon skrev.

Liten bågsåg, yxa, rep, winch, verktyg, snöskor, tändstickor/tändare och tidningspapper är prio ett för mig.

Låg ute i en skogskoja här om natten. Drog inte med mig något extra 12 volts batteri till CPAP:en (snarkmaskin). Använde skoterns batteri, som givietvis var tomt efter 9 timmars sömn.
Försökte ivrigt att dra igång motorn. Det gick bara inte.

Kom på att jag hade en tunn plastslang under dynan. Sög upp några centiliter bensin och blåste in i en nippel på en av förgasarna. Startade då på flrsta rycket.

Hade gått lika bra att lossa ett stift och skvätta i lite bensin.

En kompis som också kör ensam har med sig satellitelefon.
(Jobbade tidigare i nordnorge.)
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#414 » 17:12:15, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört fast 8 ggr denna vinter...

För många år sedan körde jag ned framänden på min 535 i en bäck. Bakänden hängde kvar på kanten.
Motorn gick. Stängde av för den bögjade piska vatten.

Högg mig två fyrameters slanor. Stack ned en under var skida framifrån, snett utåt/bakåt, från andra sidan bäcken.
Band ihop dem som ett stort "V". Hängde i spakvinchen och drog skotern upp och över bäcken.
Motorn fick aldrig i sig vatten och startade snällt.

Klarade mig själv.

Enklare var det med Elan 250 långmatta. Bara att lyfta för hand, fram eller bak. Till skillnad från 535:an och denna Polaris på vardera över 300 kg
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#415 » 17:14:24, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
toker skrev:Tur du har utrustning med för att ta dig loss sånt där fixar man inte med handkraft om man är själv.
Med rätt teknik är det inga problem att komma loss ur ett sånt läge. Enda gången man är riktigt dåligt till är om man har nosen i botten på ett krondike...
Om man bara trampar ner snön runt skotern så är den loss sen. Kräver ingen kraft men dock flås...

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Problemet är troligtvis att man trampar snön och kommer en halvmeter sen sitter skotern fast igen eftersom det troligtvis är för löst för att åka där med den typen av skoter annars hade den inte fastnat första gången på platta marken eller sitter den i ett dike syns dåligt på bilden. En bekant har en widetrack och den verkar faktiskt ta sig fram rätt ok och känner man att det inte verkar gå så finns möjlighet att backa dock är ju skotern rätt tung och det blir snabbt vingligt om det lutar lite och då går den lite som den vill. De gångerna jag fastnat så har det nästan alltid krävts hjälp av andra personer eller spännband eller dylikt för att komma loss men då har det inte varit på platta marken utan i skogen upp för nån brant backe där man inte kunnat hålla rätt fart för har man bara fart fastnar man inte i första taget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#416 » 17:24:20, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt annat som jag lärt mig sen långturer på fjällskidor, med tält och pulka, är att trampa snön och sen låta den vara 1 timme. Snön liksom bränner ihop fast det kan vara riktigt kallt.
Blir en fint golv att tälta på. Sen skottar man ned en sänka i förtältet, så kan man dingla med benen, när man sitter i innertältets öppning...
Säckar sovplatsen ihop får man trampa ett nytt golv om några dagar.

Så trampa så gott det går under mattan. Låt maskinen hänga på skidorna tills du är klar. Få undan under skidorna sist av allt.
Om det går, bänd i sidled, låt stå, gärna en timme.
Se till att skotern inte hänger på stegen.
Oftast funkar detta bra.

Nu har jag små kammar på mattan, så det vill gärna spinna loss om man sitter fast och då hamnar man djuuuuupt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

outback

#417 » 17:31:53, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Nåt annat som jag lärt mig sen långturer på fjällskidor, med tält och pulka, är att trampa snön och sen låta den vara 1 timme. Snön liksom bränner ihop fast det kan vara riktigt kallt.
Blir en fint golv att tälta på. Sen skottar man ned en sänka i förtältet, så kan man dingla med benen, när man sitter i innertältets öppning...
Säckar sovplatsen ihop får man trampa ett nytt golv om några dagar.

Så trampa så gott det går under mattan. Låt maskinen hänga på skidorna tills du är klar. Få undan under skidorna sist av allt.
Om det går, bänd i sidled, låt stå, gärna en timme.
Se till att skotern inte hänger på stegen.
Oftast funkar detta bra.

Nu har jag små kammar på mattan, så det vill gärna spinna loss om man sitter fast och då hamnar man djuuuuupt.
Precis så som jag menar och gör. Trampa ner under fotstegen, bakrebågen vid dragkrok. Sen snett in under buken och trampa ner framför mattan, sen vid skidorna och då brukar skotern sätta.
Sen starta och kör därifrån.

Det sämsta man gör är tokgasa när man håller på köra fast, det funkar aldrig. Utan när man känner att det här går aldrig då ska man ge sig. Ofta räcker det att backa 0,5m och sen fortsätta framåt. Går inte det så är det trampa. Men då mindre att trampa.
Alltid funkat för mig.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

toker

#418 » 17:43:22, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att gasa om man håller på att sätta fast skotern funkar bra med dagens skotrar som har pulver och kammar som skottar på rejält men det gäller ju naturligtvis att gasa i tid går det för sakta gräver den ner sig djupt. Att backa funkar med mera arbetsbetonade maskiner med en smalbandare går det knappast backa om det är så löst så man har risk för att fastna på en kort smalbandare har backen väldigt begränsad funktion.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

outback

#419 » 18:03:25, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Att gasa om man håller på att sätta fast skotern funkar bra med dagens skotrar som har pulver och kammar som skottar på rejält men det gäller ju naturligtvis att gasa i tid går det för sakta gräver den ner sig djupt. Att backa funkar med mera arbetsbetonade maskiner med en smalbandare går det knappast backa om det är så löst så man har risk för att fastna på en kort smalbandare har backen väldigt begränsad funktion.
Givetvis högkammade monstermaskiner lever på gasen.
Smalbandare, kortbandare gör sig bäst på broschyr
Nu pratar jag enbart om polaris widetrak.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

toker

#420 » 18:14:08, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faktiskt kan jag köra min skoter en Yamaha Nytro mtx med 162" matta 64 mm kammar enligt (gammalt) sätt lugnt och fint så den inte spinner ner sig sig och fortfarande ha ok framkomlighet tack vare lång matta men det är när man gasar den visar vad den verkligen kan då fixar den grymma backar trots att det är en av många ansedda som en bly klump med tung 4T motor. Många skoteråkare skäms att berätta att dom kör fast ibland men det ju en del av det roliga att köra på platser där man ev kommer att fastna man lär sig otroligt mycket och gränserna flyttas fram hela tiden men naturligtvis ska man inte åka själv vid den typen av körning då blir en liten fastkörning till ett rent helvete.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se