Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 56 av 60
Diskutera skotrar här!

outback

#826 » 11:24:19, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
outback skrev:
David, Luleå skrev:Vad glad jag är att jag har en Lynx med 3 lättåtkomliga skruvar. Tar två minuter att fixa samma sak. :hurra:
Polaris har också utvecklats sen - 91

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Våran 91,a har då yttre justering, lossa 3 typ m8 kanske det var och vrida på brickan bakom. Men det kan ju vara bytt sekundär från nån nyare också, men har för mig att min gamla indy400 från 87 också hade den variatorn
Variatorn med justeringen kom 1994 så allt innan dess är dit satt i efterhand.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



osla

#827 » 12:33:24, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajemän, du har rätt. Var tvungen att gå in på partsind och kolla sprängskisser, och enligt dom så var det 1994 den sekundären kom
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Andreas Widetrak

#828 » 21:53:41, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
tortap skrev:Det brukar sitta en låsmutter på en insexskruv på sekundvariatorn på polaris. Tumstorlek men 11s nyckel kan passa. Annars kan det vara tre skruvar och en kam man vrider på.
På en - 91 är det ingen yttre justering. Utan där får man ta isär skivorna och flytta shims.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Men hur är det med de skruvar som är i ringat i blått? Blev snurrig nu?
Andreas Widetrak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:44, 27-02-2021
Sverige
Maskin: Widetrak

outback

#829 » 21:57:17, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Widetrak skrev:
outback skrev:
tortap skrev:Det brukar sitta en låsmutter på en insexskruv på sekundvariatorn på polaris. Tumstorlek men 11s nyckel kan passa. Annars kan det vara tre skruvar och en kam man vrider på.
På en - 91 är det ingen yttre justering. Utan där får man ta isär skivorna och flytta shims.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Men hur är det med de skruvar som är i ringat i blått? Blev snurrig nu?
I stora hålet, det i mitten sitter en insex skruv, under den en fjäder och sen en kula. Den går ner i lägen på axeln från växelspaken.
Men kan du växla lätt mellan ett par lägen med motorn avstängd så är allt okej med detta.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Andreas Widetrak

#830 » 23:08:20, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det ja! Tackar gör en virrpanna! Känns jävligt besvärligt det med shimsen. Har flyttat motorn från en maskin till en annan. Sekundären satt kvar i nya och såg fräschare ut så den fick sitta kvar. Då blev den svårväxlad.
Andreas Widetrak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:44, 27-02-2021
Sverige
Maskin: Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#831 » 23:12:01, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
På den Lynx 535 jag hade, var det riktigt noga med linjering mellan motor och växellåda, d v s mellan variatorerna.

La i en helt rak stålten mellan variatorerna.
Tror måttet var 40 x 20 mm. Så var det bara, att mäta o justera inbördes lägen.
.
Senast redigerad av Volvot24 21:19:59, 12-03-2021, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

outback

#832 » 21:05:16, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, sitter motorn för långt ifrån sekundären så blir remmen kortare och ligger på hårdare.
Står motorn snett eller förskjuten i förhållande till sekundären så kan remmen ligga på även då. Så kolla upp det.
Ska finnas ett cc mått från vevaxel till sekundäraxeln.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Andreas Widetrak

#833 » 10:41:00, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, mycket att fundera på nu. :D
Andreas Widetrak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:44, 27-02-2021
Sverige
Maskin: Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#834 » 10:54:21, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
På Lynxen handlade det främst om att rikta in variatorerna mot varandra!

Avståndet mellan dessa var däremot inget som någon kunde misslyckas med.

På dagens maskiner kanske inte inriktningen är lika intressant. Man köper en rem på nätet i stället.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

osla

#835 » 13:32:21, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både cc mått mellan variatorerna och rätt förvridning av motorn lite framåt så det blir rak vid ingrepp då motorfästena ger sig lite är viktigt för att få variatorerna att växla rätt och att det inte ska ta rem. Men det är ju olika mått från maskin till maskin

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

tortap

#836 » 13:49:31, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Skidoo G4 chassiet det heter Radien på Lynxspråk finns ingen justering av motor/cc- mått. Fast läge från fabrik bara.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

InläggDetta inlägg har raderats av tortap den 13:50:18, 13-03-2021.

osla

#838 » 15:46:53, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:På Skidoo G4 chassiet det heter Radien på Lynxspråk finns ingen justering av motor/cc- mått. Fast läge från fabrik bara.


Nu är ju det lite modernare än vad vi pratar om, men är ju ändå samma, sen har dom säkert ett så kallat momenstag från motor och rakt bak mot sekundär för att inte motorn ska vrida sig. Men efter ett tag så ger sig motor kuddarna så linjeringen blir fel ändå. Då är det byte av kuddar som gäller
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#839 » 16:00:24, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre Arctic Cat har ofta någon form av justerbar gummibuffert för att justera avståndet. Ibland gängad typ vantskruv, ibland något man kan lägga brickor/shims under. Och en motsvarande justerbar buffert framtill på höger sida av motorn för att kunna rikta upp den så att axlarna hamnar parallellt. Från mittten av 90-talet började det förekomma en kraftig gjuten aluminiumram som både sekundärvariatorlagret och vänster ände av motorn sitter fast i, och då tror jag justermöjligheterna försvann.
John Deere saknade justermöjlighet redan kring 1980, då utgjordes vänstra motorfästet av en stor gummiring med fastvulkade gummidelar som satt fast dels i kortänden av motorn, dels i en kraftig plåt som stack ut framåt som en förlängning av tunneln. Den där gummikonstruktionen påminner för övrigt om hur elmotorn sitter fast i en gammal Electrolux Assistent.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blockstens trollet

#840 » 16:33:22, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På ski-doo everest 76 så var sekundära variatorn så skivorna gick i hop för mycket stoppade mellan schims bricka egen tillverkad och tog rem kortare Dayco MAX 1049 då växlade den ut och stod still på tomgång blev rätt så.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se