Lite gott och blandat.
Det är bredden som avgör hur sliten den är. Är den samma bredd som en ny så är den OK. På din maskin så kan du nog nöta den minst 2-3mm sålänge du kan justera remspänningen på sekundärvariatorn. Att remmen kommer lite ovanför sekundären är normalt. På många maskiner brukar den hamna 2-4mm ovanför då sträckningen är bra.
Jag skulle inte bli förvånad, bara du inte gör en rejäl rem-burnout pga fastfrusen matta eller glömd
parkeringsbroms samt kör på lågväxeln när du drar tungt om du kan köra ett par hundra mil på remmen.
Vad som händer när remmen slits/blir smalare är att växlingskaraktären på primärvariatorn ändras något. Viktarmarna kommer då nämligen att ha hunnit vinkla ut sig lite innan rörliga skivan tar remmen, du startar alltså i ett senare skede på växlingskurvan. På en arbetsmaskin spelar det inte så stor roll sålänge det är inom rimliga gränser och sålänge du ser till att ha rätt remspänning. Har du slak rem blir det som att försöka starta på tvåans
växel med bilen.
Flytta motorn för att kunna nöta lite längre på en gammal rem vet jag inte om det är så listigt. Sååå dyra är inte remmarna. Finns bra piratremmar också om du tycker originalarna är dyra.
Är linjeringen fel mellan motor och sekundäraxel så nöts remmen fortare. Kolla remmen regelbundet att inga cord-trådar börjar titta ut, händer det tidigt, på mindre än låt säga 100 mil på din maskin, så kan det vara ett tecken på fel linjering. (alt varmgång av annan orsak). Jag skrotar alltid en rem direkt en tråd tittat ut men då har jag några kusar till och vill för allt i livet inte få en remsprängning på 8200rpm på fullgas i tätskogen och 1,2m snödjup.
Du kan antagligen använda en rem ett tag till om du tar loss den och "rakar" den ifall en liten trådstump tittat ut. Var noga med att kolla så inga trådar farit in bakom primärvariatorn och lindat sig kring vevaxeln utifall du får remhaveri. Trådbitar där kan skada vevaxeltätningen med motorras som resultat om du har otur.
Edit: Här kan du få en idé om hur du ska linjera, du bör kunna komma rätt nära med en rak linjal om du grunnar lite. (du har nog P2-variatorn tror jag)
https://startinglineproducts.com/instsheets/20-191.pdfJag brukar inte hänga upp mej så mycket på sidomåttet utan i första hand se till att få förställningen rätt, (motorn ska vinklas fram en aning), och istället se till att sekundärvariatorn kan flyta lite på axeln så får den ställa in sej själv.