Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris Widetrak 500 LX

886 inlägg • Sida 21 av 60
Diskutera skotrar här!

Martin.Eriksson

#301 » 23:40:23, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper nån flaska på swedol. Är väl 4 liters. Finns två sorter men ja kör den vanliga. Kör på 2.5-3% 95 oktan

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



torbjorn_forsman

#302 » 13:00:18, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att skotern har levererats från fabrik med separatsmörjningen uppställd i överkant för att undvika haveri under inkörningstiden, och meningen är att den ska ställas ner i samband med första service?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#303 » 13:29:47, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt.

Vet att extra olja hälldes i första tanken, enligt instruktionsboken.

Har noga noterat full bensintank och oljenivå samt nollat trippmätaren för att utröna oljeinblandningens procentsats och bränsleförbrukning/mil efter 50 liter bensin.

Måste ju börja någonstans.
Senast redigerad av Volvot24 16:41:57, 04-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#304 » 13:51:27, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I de flesta verkstadshandböcker för skotrar brukar det finnas uppgifter om hur stort oljeflöde smörjpumpen ska ge. Här ett exempel ur en Arctic Cat-handbok från 2004.
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#305 » 16:36:44, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En jag känner menade att pumpen är ställd för att ge mer olja
från början.
Justeras vid första 50-mila sevicen.

Tydligen är nyare skotrar med dator sån att de själv justrtar ned, när de körts en viss sträcka.

Ska åka in inom återförsäljaren och fråga. Kanske boka delservice. Smörja o skruva i övrigt, gör jag själv.



Någon som vet vart man kan ladda ned en servicemanual
till Polaris Widetrak 500 LX? Letar men hittar inte.

Räcker med inställning av oljepump och ev förgasarna.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#306 » 19:55:59, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade Polaris original Service Manual för drygt 45 kr på nätet.
Har skummat igenom mer än 800 sidor, men inte hittat något om oljepumpens justering än.

Update.
Den som letar... Visst fanns det med, men det står på utrikiska...
Märkning vart pumpems arm ska stå vid tomgång,
2% oljeinblanding mm.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#307 » 09:40:50, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justering av Toe in/out: Framvagnen måste ha en aning toe out, justerar du den toe in så blir den helt okörbar på led/hårt spår.
Sätt ett gummiband mellan skidspetsarna innan du börjar justera så du nollar alla glapp "åt rätt håll". Då kan du i princip justera toe på noll och i praktiken få aningens toe out när du tar bort gummibandet. Jag brukar även använda två band och fixera styret i "raktframläge" innan jag börjar.

När det gäller väghållning och fjädringsinställning så finns många fel och få rätt =)
Balataremmen har som huvuduppgift att hindra främre änden på boggin att fjädra ut så pass mycket att spetsarna på boggiskenorna kikar ut genom mattgluggarna. Gör dom det så brukar mattan bli skrot. Drar man åt balatan för hårt så brukar skotern bli spårkänslig och tungstyrd samtidigt som du ger bort fjädringsväg i onödan på den dämpare som påverkar komforten mest vid vanlig finåkning.
Justera hur skotern beter sig gör du huvudsakligen med fjädrarna på din skoter. Och här är det bara prova sig fram, (kolla instruktionsboken efter fabriks/grundinställning och börja där).
Skummaste beteendet brukar man få om man har spänt fjädern på främre boggidämparen för hårt i förhållande till de andra, skotern brukar då bli väldigt instabil och orma sej fram på ett väldigt märkligt sätt, känns lite som att stå på en sån där balansbräda.

När det gäller Olja så är det inte jättekänsligt på din maskin. VES-oljan är onekligen bra men horribelt dyr. I min -15 RMK kör jag faktiskt på BRPs syntetolja istället. Också en bra olja men 12L kostar 1200kr vilket är något billigare, (sen så har jag BRP-handlare på orten men ingen Polaris). Annars så på bl.a Swedol kan du få tag på 20L dunkar med OK/Q8 tvåtaktsoljor. Tycks minnas att jag betalade 12-1500 för 20L Q8 RS extreme, (deras helsyntet) tidigare. Mineralvarianten, som för övrigt duger alldeles utmärkt, lär kosta betydligt mindre än så.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#308 » 10:24:09, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för nycket bra info.

Balataremmar finns inte på 2014 o nyare...
Men jag ska botanisera mer i boggiens uppbyggnad.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#309 » 10:06:41, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivrem Slitage Justering

När är drivremmen att betrakta som slut, förbrukad?
Bredden är nu 32 mm, liksom reservremnen, som är oanvänd.
Skotern har gått ca 700 km. (Körsträck- och trippmätare är graderad i miles, varför jag multiplicerar det som visas med 1.6

Remmen ligger nu längst ut, jämns med kanterna på sekundärvariatorn och går att trycka ned mer än 32 mm (mått enligt instruktionsbok) från en linjal vilande på remmens ovansida mellan variatorerna, i vila.

Om jag justerar ihop sekundärvariantorns (remspänningen) skivor, med ställskruven för att sträcka remmen, så kommer remmen lite ovanför kanten på sekundärvariatorn.

Sekundärvariatorn kan man inte flytta på, men kanske motorn med primärvariator.
Risken är väl att man mister den ursprungliga linjeringen mellan variatorerna.

På Lynx 535 justerades linjeringen med hjälp av en stålten på 45 mm som lades mellan variatorerna, på axlarna.
Hur det går till på Widetrak, vet jag inte.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#310 » 11:14:17, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite gott och blandat.
Det är bredden som avgör hur sliten den är. Är den samma bredd som en ny så är den OK. På din maskin så kan du nog nöta den minst 2-3mm sålänge du kan justera remspänningen på sekundärvariatorn. Att remmen kommer lite ovanför sekundären är normalt. På många maskiner brukar den hamna 2-4mm ovanför då sträckningen är bra.
Jag skulle inte bli förvånad, bara du inte gör en rejäl rem-burnout pga fastfrusen matta eller glömd parkeringsbroms samt kör på lågväxeln när du drar tungt om du kan köra ett par hundra mil på remmen.
Vad som händer när remmen slits/blir smalare är att växlingskaraktären på primärvariatorn ändras något. Viktarmarna kommer då nämligen att ha hunnit vinkla ut sig lite innan rörliga skivan tar remmen, du startar alltså i ett senare skede på växlingskurvan. På en arbetsmaskin spelar det inte så stor roll sålänge det är inom rimliga gränser och sålänge du ser till att ha rätt remspänning. Har du slak rem blir det som att försöka starta på tvåans växel med bilen.
Flytta motorn för att kunna nöta lite längre på en gammal rem vet jag inte om det är så listigt. Sååå dyra är inte remmarna. Finns bra piratremmar också om du tycker originalarna är dyra.

Är linjeringen fel mellan motor och sekundäraxel så nöts remmen fortare. Kolla remmen regelbundet att inga cord-trådar börjar titta ut, händer det tidigt, på mindre än låt säga 100 mil på din maskin, så kan det vara ett tecken på fel linjering. (alt varmgång av annan orsak). Jag skrotar alltid en rem direkt en tråd tittat ut men då har jag några kusar till och vill för allt i livet inte få en remsprängning på 8200rpm på fullgas i tätskogen och 1,2m snödjup.
Du kan antagligen använda en rem ett tag till om du tar loss den och "rakar" den ifall en liten trådstump tittat ut. Var noga med att kolla så inga trådar farit in bakom primärvariatorn och lindat sig kring vevaxeln utifall du får remhaveri. Trådbitar där kan skada vevaxeltätningen med motorras som resultat om du har otur.

Edit: Här kan du få en idé om hur du ska linjera, du bör kunna komma rätt nära med en rak linjal om du grunnar lite. (du har nog P2-variatorn tror jag)
https://startinglineproducts.com/instsheets/20-191.pdf

Jag brukar inte hänga upp mej så mycket på sidomåttet utan i första hand se till att få förställningen rätt, (motorn ska vinklas fram en aning), och istället se till att sekundärvariatorn kan flyta lite på axeln så får den ställa in sej själv.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#311 » 12:59:11, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra info. Tack

Har rullat in i gargaget. Smörjer o pysslar.

Ska kolla hur armen till oljepumpen linjerar mot markeringar mm.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jonnordvall

#312 » 13:12:46, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sprängt en rem på en can am fyrhjuling. Vilken soppa att ta reda på hundkexen gick väl bra att få bort men alla trådar som lindat in sig på alla möjliga och omöjliga sätt va de stå jobbigare..
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Volvot24 (trådstartaren)

#313 » 13:17:28, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sen drog jag av en rem i en Lynx535. Lät som ett gevärsskott.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#314 » 13:57:35, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man vaken så brukar man ibland höra vissa förvarningar innan remmen detonerar.

Utstickande trådändar brukar ge från sig ljud vid varje varv så börjar man höra konstiga ljud som är hastighetsberoende så kan det vara dags kolla remmen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24 (trådstartaren)

#315 » 16:35:30, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 70 mil. Spricka i flänsen till avgarör/ljuddämpare.
Det verkar lite väl tidigt.

Bild

Svetsade... Det är en konisk övergång på grenröret. Det slog sig lite på ljuddämparens motsvarande kona, för det läcker lite.
Räknar med att det "äter" in sig av vibrationerna och blir tätare.

Bild

Läckte lite väl mycket.

Sprayade på färg för indikering.
Bild

Tydligen där det tar i.... min svets.
Bild

Men tätning sker mot den konade delen (markerad med svart).


Bild
Senast redigerad av Volvot24 12:42:39, 05-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se